نشست مهارت‌های مجازی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مطالعات فضای مجازی با موضوع “مهارت‌های مجازی”، روز سه‌شنبه مورخ ۲۴ بهمن‌ماه با حضور سید امیرحسین مکبری مشاور پژوهشگاه فضای مجازی، علی‌اصغر قائمی‌نیا مدرس رشته اقتصاد در دانشگاه تهران و حسین سلیمانی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه در محل کانون اندیشه جوان وابسته به این پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سید امیرحسین مکبری درباره اهمیت سواد و مهارت‌های مجازی گفت: مهم‌ترین راهبرد کشور و نظام ما در مواجهه با فضای مجازی، ارتقاء سطح سواد و مهارت‌های فضای مجازی است و ما اساسا باید با چالش‌ها و تهدیدات فضای سایبری مواجهه ای درست و فعال داشته باشیم و از ظرفیت‌ها و فرصت‌های این فضا نیز به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم.

مشاور پژوهشگاه فضای مجازی در ادامه به معرفی کتاب حقیقت مجازی پرداخت و گفت: این کتاب که توسط مرکز ملی فضای مجازی و کارشناسان معاونت محتوای این مرکز تدوین شده، به تبیین فضای مجازی، فرصت‌ها و چالش‌های آن می‌پردازد که مخاطبان هدف آن، مبلغان دینی کشور بودنده‌اند تا با رویکرد ترویج و گفتمان‌سازی، آشنایی بیشتری با فضای مجازی به دست بیاورند و آن را به مخاطبان خود انتقال دهند.

وی در خصوص کتاب «دستینه وب» افزود: این اثر نیز توسط آقای کمیل خجسته با عنوان فرعی دستورالعمل‌هایی برای افسران جنگ نرم در فضای مجازی تدوین شده است. این اثر در واقع دست‌نامه‌ای برای هواداران و حامیان انقلاب اسلامی در فضای مجازی است تا با کسب توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم در فضای مجازی فعالیت کنند و با جنگ نرم دشمنان انقلاب مقابله کنند.

در ادامه این مراسم علی‌اصغر قائمی‌نیا، به تشریح موضوع کسب و کار در فضای مجازی پرداخت و گفت: بسیاری از کتاب‌های منتشر شده در این حوزه، به درستی نتوانسته‌اند تفکیک صحیحی بین کسب و کار سنتی و کسب و کار در فضای مجازی ارائه کنند. ما امروز با فضای جدیدی در کسب و کار مواجه هستیم که طبیعتا اقتضائات جدیدی را می‌طلبد. بر اساس همین دغدغه، با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی اقدام به تألیف کتابی جامع با همین موضوع کرده‌ام که ان‌شاالله در سال آینده منتشر خواهد شد.

قائمی‌نیا در ادامه به معرفی کتاب «اطلاعات و ارتباطات با رویکرد کارآفرینی» پرداخت و گفت: این از سلسله کتاب‌های آموزش‌های مهارتی انتشارات علوم رایانه است که توسط عین‌الله جعفرنژادقمی نوشته شده؛ ولی این کتاب برای ورود به کسب و کار مجازی تنها به بیان گام‌های ابتدایی این مسیر می‌پردازد. این کتاب در سال ۱۳۹۱ منتشر شده و بخش عمده‌ای از مطالب ارائه شده در آن، امروز پس از گذشت ۵ سال به اطلاعات و دانش عمومی جوانان امروز تبدیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسین سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از دیگر ارائه دهندگان این نشست بود که درباره کتاب «تبلیغ مجازی» عنوان کرد: در سال ۱۳۸۹ استفاده از فضای مجازی و مشخصا وبلاگ، در میان جامعه متدین بسیار رواج پیدا کرد و ضرورت ورود به این عرصه برای انجام کارهای تبلیغی به شدت احساس شد. در همان زمان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیشنهادی مبنی بر تألیف کتابی در این زمینه به ما رسید که زمینه اولیه شکل‌گیری کتاب «تبلیغ مجازی» را فراهم آورد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی تألیف این کتاب، گفت: ما در تألیف این کتاب با ۲ چالش عمده روبه‌رو بودیم، ابتدا باید دلایل قانع کننده برای ورود به فضای مجازی را ارائه می‌دادیم و در ادامه باید چگونگی ورود به این عرصه را با استناد به آیات قرآنی و روایت دینی تبیین می‌کردیم. آن زمان در اصل ضرورت ورود به فضای مجازی تردید وجود داشت و در فضای جامعه متدین مباحث بسیاری در این موضوع مطرح بود و دیدگاه‌های موافق و مخالف بسیاری وجود داشت.

مرکز مطالعات فضای مجازی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران اقدام به برگزاری ۱۰ نشست کتاب‌خوان با محوریت فضای مجازی کرده است که نشست «مهارت‌های مجازی» به عنوان دومین نشست از این سلسله نشست‌ها، روز سه‌شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه جاری در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید