تعالی‌ علوم انسانی یعنی روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و به نقل از  خبرگزاری مهر، نشست خبری «همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بعدازظهر روز شنبه مورخ ۱۶ اسفندماه ۹۹ در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در این نشست با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید دغدغه تعالی علوم انسانی دارد، گفت: هدف از تعالی سازی علوم انسانی و هنر، روزآمدی و بومی‌سازی و حکمی‌سازی است. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا دوره‌های متعدد توانمندی اساتید برگزار کرده است.

وی افزود: برای انتقال آموزه‌های اساتید حوزه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه پژوهش و تحقیق و دیگر دانشگاه‌ها، برگزاری اولین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی تدوین و در شورای سیاست گذاری و هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد. در این راستا دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، پیام نور، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، جامعه المصطفی (ص) العالمیه و دیگر مراکز علمی و پژوهشی با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری خواهند داشت.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مجوز برگزاری همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اخذ شده است، اظهار کرد: این همایش در ۱۳ محور با موضوع‌های حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت، علوم سیاسی، علوم اقتصادی، مدیریت، فقه و حقوق، ادبیات و زبان شناسی، هنر، شهرسازی و معماری، فرهنگ و تمدن اسلامی، خانواده و فضای مجازی برگزار می‌شود.

خسروپناه ادامه داد: ۱۳ کمیسیون تخصصی مربوط به محورهای یادشده، تعریف شده است که هر یک از آنها به صورت مستقل و در استان‌های اصفهان، کرمانشاه، مرکزی، قم، کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، یزد و واحدهای تهران شمال و علوم و تحقیقات تشکیل شده اند. سیاست‌گذاری و نظارت بر کمیسیون‌های ۱۳ گانه برعهده سازمان مرکزی و اجرا برعهده استان هاست.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پیش همایش‌های تخصصی در محورهای ۱۳ گانه از یکم تا شانزدهم تیرماه ۱۴۰۰ با حضور اندیشمندان، محققان و شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکایی، اروپایی، جهان عرب، شرق آسیا و… برگزار خواهد شد. پنل‌های اصلی همایش از ۹ تا ۲۴ آبان ماه و اختتامیه همایش ۲۶ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مهلت ارسال مقالات به نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی، گفت: علاقه مندان شرکت در این همایش از نهم اسفندماه ۱۳۹۹ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ فرصت دارند چکیده مقالات خود را برای داوری به دبیرخانه همایش ارسال کنند. همچنین سایت اولین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی به نشانی http://hikmah.iau.ir برای اطلاع رسانی، دریافت و ارزیابی چکیده مقالات در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. مقالات تأییدشده در این همایش، ضمن ارائه در پنل‌های تخصصی و انتشار در مجموعه مقالات همایش، در مجلات معتبر علمی دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ خواهد رسید.

حجت‌الاسلام خسروپناه در پایان خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این همایش، توجه به حکمت اسلامی به عنوان یکی از پارادایم‌های علوم انسانی است و تلاش داریم با نظریه پردازی در حوزه حکمت انسانی، نشان دهیم که حکمت اسلامی نه تنها برای جامعه ایران و جهان اسلامی مفید است، بلکه برای تمام بشریت نیز سودمند و سبب خیر خواهد بود.