مطالعات علوم انسانی؛ کامیابی‌ها و کاستی‌ها

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای برگزاری همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی»، مجموعه نشست‌های کارگروه حکمت و دین‌پژوهی با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات یکشنبه ۲۶ بهمن ماه جاری به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در این مجموعه نشست‌ها به موضوع «مطالعات علوم انسانی؛ کامیابی‌ها و کاستی‌ها» پرداخت و گفت: از جمله توفیقات انقلاب اسلامی در بحث علوم انسانی، نقد علوم انسانی موجود در غرب و دنیای اسلام بوده که این کار تفصیلاً انجام شد.

وی با بیان اینکه گرچه شهید مطهری و دیگران به مفاهیمی چون؛ رابطه علم و دین پرداختند، اما بعد از انقلاب رشد بی‌نظیری داشته است، اظهار کرد: شکل‌گیری فقه‌های مضاف و علوم انسانی مضاف، تبیین مبانی دین‌شناختی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و بررسی دلایل موافقان و مخالفان علوم انسانی نشانه تحول در حوزه بعد از انقلاب است.

ترخان بیان کرد: براساس یک پژوهش، پرداختن به مطالعات اخلاقی، اصطلاح‌نامه‌نویسی، مطالعات حقوقی، علوم سیاسی و علوم و معارف قرآن، فلسفه و فقه، مدیریت و معنویت و مهدویت از کامیابی‌های پس از انقلاب است، گرچه در عین این کامیابی‌ها، با کاستی‌های زیادی هم روبرو هستیم.