تبدیل شدن اسلام به امری سیاسی، یکی از آرمان‌های فرهنگی انقلاب است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص گام‌های انقلاب در حوزه فرهنگ با دکتر محسن ردادی عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

ردادی با بیان اینکه آرمان‌های انقلاب در عرصه‌های مختلف گسترده هستند، گفت: در کتاب جامعه شناسی شعارهای انقللاب اسلامی نوشته دکتر محمد حسن پناهی، تمام شعارهای انقلاب اسلامی جمع آوری شده است که قریب به سه هزار شعار می‌شود.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم آرمان‌های فرهنگی انقلاب اسلامی را بررسی کنیم باید به شعارهایی که مردم در خیابان‌ها برای سرنگونی شاه فریاد می‌زنند، یا به عنوان پلاکارد حمل می‌کردند و یا بر روی دیوار می‌نوشتند توجه کنیم.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به برخی از آرمان‌های فرهنگی مردم در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: نخستین آرمانی که مردم خواهان آن بودند تقاضای حاکمیت ارزش‌های اسلامی در محیط جامعه بود. مردم دارای یک فرهنگ اسلامی بودند و توقع داشتند این فرهنگ در محیط جامعه نیز حاکم باشد. در قبل از انقلاب این فرهنگ وجود نداشت و شاهد فعالیت قمارخانه‌ها و بی بند و باری‌های فرهنگی بودیم که مورد پسند مردم مسلمان نبود.

وی محافظت از هنجارهای فرهنگی و مبارزه با فساد را یک آرمان دیگر در حوزه فرهنگ در اندیشه مردم انقلابی عنوان و اظهار کرد: شعار «اسلام دین جنبش جهاد است، برنامه‌اش کوبیدن فساد است» یکی از شعارهای اول انقلاب بود که توسط مردم مطرح می‌شد.

ردادی با تصریح بر اینکه آرمان‌ها اگر به عمل در بیایند، تبدیل به دستاورد می‌شوند، عنوان کرد: قانون حجاب یکی از دستاوردهای انقلاب محسوب می‌شود. همچنین نگاه حاکمیت به اسلام و دین که فراتر از نماز و روزه است و به امری سیاسی تبدیل شد، یکی از آرمان‌های فرهنگی انقلاب اسلامی است.