تأکید قرآن به تنبیه متجاوز برای رفع تهدید دشمن و تأمین امنیت است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری شبستان با اشاره به عملیات «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی و مبانی قرآنی دفاع مشروع و تنبیه متجاوز، اظهار کرد: جنگ، دفاع، قتال و جهاد از مقوله هایی است که حجم بسیاری از آیات و روایات را در منابع دینی به خود اختصاص داده اند، علت آن هم فضای صدور آیات است که در بحث جنگ و سلطه دشمنان علیه نظام اسلامی فراگیر بوده است.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: اسلام هیچ گاه به جنگ ابتدایی برای مسلط شدن بر دیگران مجوز نداده است، در عصر پیامبر(ص) زمانی که دشمنان به جامعه اسلامی حمله می کردند، حضرت رسول(ص) در جنگ ها از جامعه اسلامی پاسداری می کردند و دفاع پیش دستانه نسبت به تهدیدهای موجود انجام می دادند، زیرا اگر دشمن به کشوری حمله کند، فارغ از مبانی عقلی، فطرت حکم می کند که همگان از کیان وطن دفاع و در قبال دشمن ایستادگی نمایند.

حجت الاسلام ایزدهی تأکید کرد: به طور قطع در عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنبیه متجاوز و دفاع مشروع از خاک وطن، به دلیل آنکه دشمن،دشمنی کرده است، بنای عقلی حکم می کند که دفاع از کیان صورت گیرد، همچنان که در صدر اسلام جنگ های پیامبر(ص) دفاع مشروع و نجات از فضای تهدیدات بود و قرآن کریم نیز در آیات بسیاری بر آمادگی و یا دفاع از جنگ و مقابله به مثل اشاره دارد.

 وی با اشاره به آیه ۶۰ سوره انفال، گفت: خداوند در این آیه می فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ و شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر (دشمنی) آنان مطلع نیستید (مراد منافقانند که ظاهرا مسلم و باطنا کافر محض‌اند) و خدا بر آنها آگاه است». نظام اسلامی کشورمان برای مقابله با انواع توطئه‌ها آمادگی دفاع دارد و عملیات وعده صادق نیز در جهت مقابله با رژیم غاصب صهیونیست‌ها انجام شد.

حجت الاسلام ایزدهی همچنین با اشاره به آیه ۱۹۴ سوره بقره،  خاطرنشان کرد: در این آیه آمده است: «…فَمَنِ اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ..، هر که به ستم بر شما دست دراز کند او را از پای در آورید به قدر ستمی که به شما رسانده است». از این آیه هم می توان این برداشت را داشت  که اگر دفاع در برابر دشمن صورت نگیرد، جنگ و ستیز دشمن با نظام اسلامی بیشتر می شود، به عبارت دیگر اگر قرآن حکم به دفاع مشروع می کند، برای تنبیه متجاوز و بازدارندگی از تجاوز مشابه است و اگر مقابله مثل در برابر متجاوز نباشد، دشمن اقدام خود را تکرار و جامعه اسلامی را تهدید می کند. لذا بنابر تاکید قرآن، تنبیه دشمن برای رفع تهدید، بازدارندگی و امنیت است.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اینکه هزینه بازدارندگی کمتر از هزینه سکوت و رضایت نسبت به ظلم است، زیرا اگر در مقابل تجاوز دشمن سکوت شود، دشمن فضای ناامنی را توسعه می دهد، بنابراین صدمه و مشکلات سکوت در برابر دشمن، بیشتر از مقابله به مثل است و همه جوامع مقابله مثل را مشروع دانسته اند وآن را موجب حفظ امنیت و بازدارند گی، ثبات و دفع ظلم و تهدیدات دشمنان دانسته اند.