تحول خواهی باید برپایه تعالیم دینی و روحیه انقلابی دنبال شود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین علی‌آقا پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه در گفتگو با  خبرگزاری حوزه، با اشاره به مهم ترین شاخصه‌های تحول خواهی از نگام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ابراز داشت: بی شک تحولی که مدنظر است در جهت ارتقا و بهبود وضعیت است، هر چند که گاهی وقتی صحبت از تغییر و تحول می شود، به معنای بُعد منفی آن است و حال آن که در این جا و بر اساس کلام مقام معظم رهبری، این تحول مثبت مدنظر است و این که در راستای بهبود شرایط این تحول باید صورت گیرد، چرا که در اینجا تحول خواهی جهت و رویکرد ارتقایی و بهبودی دارد.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که این تحول خواستنی است، کما این که بر اساس آیات قرآن نیز تا مردم و جامعه چیزی را نخواهند، این تغییر و تحول صورت نمی گیرد بنابر این باید تحول خواه بود تا در مسیر آرمان های انقلاب گام برداشت.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه همچنین گفت: یکی از راهکارهای ترویج روحیه تحول خواهی در جامعه این است که آثار و دستاوردهای تحول از طریق نخبگان و همچنین بهره گیری از ابزار هنر و رسانه احصا شده و به درستی به مردم معرفی و تبیین شود و لذا در این باره نیازمندیم که آثار و دستاوردهای تحول به خوبی تشریح شده و حتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

وی بیان داشت: این که در گذشته در چه وضعیتی بودیم و چه مسیری را تا به امروز طی کرده ایم و در نهایت این که قرار است در آینده به کدام نقطه برسیم، در این جا مورد نظر است.

حجت الاسلام و المسلمین پیروز همچنین گفت: ببینید ما قبل از انقلاب، عملاً یکی از مستعمرات آمریکا بودیم و استقلال سیاسی و اقتصادی نداشتیم و دیگران برای ما تصمیم گیری می کردند و ضعیف بودیم و به همین خاطر شاهد غارت منابع خودمان به دست بیگانگان بودیم، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت تحولی که امام(ره) در این کشور ایجاد کردند، امروز ما دارای نعمت استقلال هستیم و خودمان برای خودمان تصمیم می گیریم و این مساله دستاورد بسیار مهم و بزرگی است.

وی افزود: همچنین در عرصه ها و زمینه های دیگر نیز دستاوردهای بزرگ و مهمی داشته ایم و لذا تبیین وضعیت گذشته و فعلی و البته بسنده نکردن به این شرایط کنونی از الزامات مهم تحول خواهی است.

وی گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند که ما به وضع فعلی نباید بسنده کنیم بلکه باید با رویکرد تحول خواهی نگاهمان به آینده باشد، چرا که امیدمان به این است که به یاری خدای متعال و عزم و اراده مردم و همت نخبگان و البته تکیه بر داشته هایمان به اهداف مدنظر دست یابیم.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه اظهار داشت: امام علی(ع) در آن حدیث گهربار می فرمایند خدا رحمت کند کسی را که می داند از کجا آمده و وضعیت گذشته اش چه بوده و امروز در کجا قرار دارد و فردا می خواهد به کجا برود.

وی افزود: توجه به این مسایل، به حفظ و تقویت روحیه تحول خواهی ملت ما کمک می کند، کما این که ما باید از یوم الله هایی چون ۱۵ خرداد، سوم خرداد، دهه فجر، ۱۳ آبان و غیره الهام بگیریم و برپایه آرمان های انقلابی به دنبال تحول خواهی باشیم

وی با تأکید بر این که تحول خواهی باید برپایه تعالیم دینی و روحیه انقلابی باشد، گفت: امروز باید در عین تبیین دستاوردها و برکات فراوان انقلاب اسلامی به آحاد مردم به خصوص نسل جوان، همچنان بر روحیه و رویکرد تحول خواهی با نگاهی به آرمان های انقلابی تأکید کنیم، ضمن آن که حوزویان و اشخاص دارای تریبون و ابزارهای تبلیغی در این راستا نقش مهمی می توانند ایفا کنند.

وی در خاتمه افزود: این را هم باید بدانیم که اگر روحیه تحول خواهی ملت حفظ نشود، برای تداوم راه و مسیر انقلاب اسلامی در دهه های آینده با چالش و مشکل جدی روبرو می شویم و لذا پیوسته باید یادآوری شود که گذشته چگونه بود و امروز درکجا هستیم و بر اساس چه نقشه راهی قرار است به اهدافمان در آینده دست یابیم.