حکومت جهانی امام عصر نافی اندیشه سکولاریسم است

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه با اشاره به روایات و جواب برخی شبهات در این حوزه تأکید کرد که حکومت جهانی امام عصر(عج) نافی اندیشه سکولاریسم است و عدالت او در همه عرصه ها فراگير است.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد با سعادت امام زمان(عج) به بحثی پیرامون حکومت و سیاست در این راستا پرداخت و تأکید کرد که حکومت مهدوی دقیقا در تضاد با اندیشه سکولاریستی است.

وی اظهار داشت: سکولاریسم ملایم، به محدود ساختن دین در عرصه فردى ونیازهاى شخصى قناعت مى ورزد ولى هر گونه نیاز اجتماعى مانند سیاست، حکومت، اقتصاد، حقوق، اخلاق اجتماعى، تعلیم و تربیت و مدیریت را از دین جدا مى سازد که اگر این تفکر در جامعه، تحقق عینى پیدا کند، سکولاریزاسیون یا عرفى شدن و دنیوى شدن نیز اتفاق مى افتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر این که نظریه سکولاریزم و جدا انگارى دین از نیازهاى دنیا، با هیچ یک از ساحت هاى اسلام سازگارى ندارد، ابراز داشت: تاریخ اسلام و سیره عملى پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان معصوم به شدت با سکولاریزم در تضاد است و قوانین اسلامى در عرصه هاى اقتصاد، حقوق، سیاست، مدیریت، اخلاق، تربیت وغیره نیز نافى این ادعاست.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، حکومت جهانى مصلح نیز، ماهیتى ضد سکولاریستى دارد؛ زیرا قیام امام زمان(عج) همراه با تشکیل حکومت دینى ودولت اسلامى است و امام، نه تنها براى رسیدن به حکومت، جنگ هاى بسیارى را پشت سر مى گذارد وبا قاطعیت تمام رویاروى دشمنان قرار مى گیرد، در استمرار حکومت نیز اصلاحاتى عمیق از نظر اجتماعى، امنیت و رفاه عمومى، شکوفایى اقتصادى، عدالت قضایى، بهداشت ودرمان همگانى وگسترش فرهنگ را طبق اسلام نبوى انجام مى دهد.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه با تأکید بر این که عدالت حضرت در عرصه کشاورزى، اقتصادى و قضایى فراگیر است، بیان داشت: روایت می‌گوید: «انه یَبِلغُ سلطانهُ المشرقَ والمغربَ وتظهَر له الکنوز ولایبقى فى الارض خراب الایعمّره» یعنی حکومت او شرق و غرب جهان را فرا خواهد گرفت و گنجینه هاى زمین براى او ظاهر مى شود و در سرتاسر جهان جاى ویرانى باقى نخواهد ماند مگر این که آن را آباد خواهد ساخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه یادآور شد: همچنین پیامبر گرامى اسلام(ص) در همین رابطه مى فرمایند:«شما را به ظهور مهدى (ع) بشارت مى دهم؛ زمین را پر از عدالت مى کند همان گونه که از جور و ستم پر شده است؛ ساکنان آسمان ها وساکنان زمین از او راضى مى شوند واموال وثروتها را به طور صحیح تقسیم مى کند. کسى پرسید: معنى تقسیم صحیح ثروت چیست، فرمود: به طور مساوى در میان مردم (سپس فرمود) ودل هاى پیروان محمد(ص) را پر از بى نیازى مى کند وعدالتش همه را فرا مى گیرد تا آن جا که دستور مى دهد که منادى با صداى بلند صدا زند؛ هر کسى نیاز مالى دارد. برخیزد وهیچ کس جز یک نفر بر نمى خیزد، امام دستور مى دهد مال قابل ملاحظه اى به او بدهند، اما او مى گیرد و بر مى گرداند و پشیمان مى شود.

وی با اشاره به کلام امام صادق(ع) درباره عدالت، برچیده شدن ظلم ورفاه مردم در زمان آن ابراز داشت:  تمام این احادیث بر حضور حضرت حجت(عج) در حیات اجتماعى انسان ها اعم از امور اقتصادى، سیاسى و مدیریتى دلالت دارد؛ به همین دلیل، حکومت مصلح جهانى نافى سکولاریزم است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در پایان با اشاره به شبهه تعارض علم و دین و قیاس آن با دوران ظهور امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: ما روایاتی داریم که بر پیشرفت دانش و تکنولوژى و نیز تکامل خردمندى، در حکومت مصلح(ع) دلالت دارند، ولى نمى توان از این امر، این گونه استفاده کرد که تمام دستاوردهاى علوم تجربى، صنعت و تکنولوژى در عصر حاضر، با حکومت مصلح جهانى سازگار است، به ویژه با تعارضى که میان پاره اى از دستاوردهاى علوم انسانى و برخى صنایع با اسلام مشهود است.