کاظمی: هیچکس توانایی شنود آی‌گپ را ندارد/ جایزه یک میلیارد تومانی برای شنود آی‌گپ

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه با همکاری مرکز همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری، سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی ارزیابی سیاستگذاری فضای مجازی در ایران با عنوان نشست “کسب و کار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام رسان های بومی” را روز سه‌شنبه مورخ ۱۹ دی‌ماه جاری در محل ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار کرد.

سادگی کار و در دسترس‌ بودن «سروش» خوب است

مهندس سیدجعفر خورشاد، مدیر پیام‌رسان سروش در نشست “بررسی کسب و کار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام‌رسان‌های بومی” که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: پیام‌رسان سروش سه میلیون کاربر دارد. استراتژی ما ارایه سرویس در کنار پیام‌رسانی است، اینکه برای توسعه فعالیت‌های فنی زیرساخت‌هایی نیاز داریم یک بحث جدی است. فراهم کردن این زیرساخت‌ها وظیفه دولت است.

خورشاد ادامه داد: در مورد بحث نیروی انسانی باید بگویم وظیفه من تامین نیروی انسانی نیست، در این بخش هم دولت وظیفه دارد. در مسایل تجاری و کسب و کار هم اگر قواعدی وجود داشته باشد و اگر اکوسیستم تجارت الکترونیک وجود داشته باشد کار ما جلو می‌افتد، الان باب است که می‌گویند تلگرام را باز کنید زیرا بیزینس در آن است. سوال این است که آیا دوستانی که ۱۵ سال است در توسعه الکترونیک کار می‌کنند کل کارشان بیزینس‌های روی تلگرام است.

مدیر پیام‌رسان سروش تصریح کرد: هر جا می‌رویم یا سیستم الکترونیک نیست و یا این سیستم متولی ندارد. مسایلی که در مورد پرداخت است مجوز را از کجا باید گرفت. پرداخت‌های بانکی را چه کسی می‌خواهد ساماندهی کند؟ ما به دنبال مجوز رفتیم اما دیدیم سازوکاری وجود ندارد. در اختیار قرار دادن یک سری امکانات سخت‌افزاری و مالی وظیفه دولت است، ما ریالی از وزارت ارتباطات، شورای فضای مجازی و معاونت ریاست جمهوری نگرفتیم.

مدیر پیام رسان سروش با اشاره به اینکه به دنبال رقابت با بله و آی گپ نیستیم، افزود: فکر می‌کنیم سرویس‌های محلی مجزا از سرویس‌های خارجی هستند و فاقد امکاناتی هستند. سروش یک تب جداگانه دارد که فهرستی از کانال‌های رسمی را ارایه می‌دهد. کاربران تازه وارد می‌توانند اعتماد کنند و سریع این کانال‌ها را پیدا کنند.

انرژی و توانمان را بر روی حریم شخصی و حفاظت از آن گذاشتیم

در ادامه این نشست مهندس محمدرسول کاظمی مدیر پیام‌رسان آی‌گپ گفت: حدود سه سال پیش استارت پیام‌رسان آی گپ را زدم. از ۱۳ سالگی در کار کامپیوتر بودم و در چنین فضایی بزرگ شدم. یکی از دغدغه‌هایم این بود که چرا مردم باید از پیام رسان‌های خارجی استفاده کنند. بر این اساس به این سمت کشیده شدم که پیام‌رسانی شکل دهم. هدفم این بود که از توان و اراده داخل استفاده کنم چون هزینه تبلیغات نداشتیم تا امروز گمنام ماندیم.

کاظمی اظهار داشت: بنا را بر این گذاشتیم که مشابه نمونه‌های خارجی باشیم، مشکل مردم ایران این بود که به پیام رسان‌های داخلی اعتماد نداشتند. ما از ابتدای امر کل انرژی و توان خود را بر روی حریم شخصی و حفاظت از آن گذاشتیم. برنامه‌ریزها می‌توانند از تمام سورس‌هایی که بر روی سایت ما وجود دارد، استفاده کنند، ببینند و حتی کمک بدهند. یک سال فقط بر روی بخش امنیت و رمزگذاری پیام‌ها کار کردیم. اعلام کردم اگر کسی بتواند یک پیام از آی گپ را شنود کند به او یک میلیارد تومان می‌دهم، ما به دولت اکتفا نکردیم زیرا ایمان ندارم که دولت پشتیبانی کند. سه چهار ماه پیش دولت ما را شناخت و نه زیرساختی به ما داده و نه حمایتی از ما کرده است.

مدیر پیام رسان آی‌گپ با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ هزار کاربر داریم، عنوان کرد: در یک هفته‌ای که تلگرام فیلتر شد بدون تبلیغات کاربران ما ۳۰۰ هزارتا شد که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کاربر فعال هستند. تبلیغات هزینه‌بر است و من نمی‌توانم تبلیغ کنم. مردم ایران توقعشان بالا رفته است، وقتی به من می‌گویند مولتی اکانت اضافه کن یعنی توقعشان بالا رفته است. تمام توان خود را بر روی این گذاشتیم که توقعات مردم را برآورده کنیم.

روزانه حدود ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی بر روی پیام‌رسان بله انجام می‌شود

مهندس سهیل تقوی، کارشناس کسب و کار پیام‌رسان بله در ارایه بحث مربوط به این نشست گفت: یک آسیبی در کشور مشاهده می‌شود و آن این است که در کشور پیام‌رسان‌های خارجی که توسعه‌یافته‌اند، پیام‌رسان‌هایی هستند که در حال حاضر هیچ درآمد خاصی از آنها نمی‌بینیم، این توقع شکل گرفته است که دولت یا سپاه باید پیام‌رسان‌ها را از لحاظ زیرساختی حمایت کنند.

مهندس تقوی با بیان اینکه اصل کار ما بر روی درآمدزدایی است، عنوان کرد: بله را با سرمایه گذاری مشترک با بانک ملی انجام دادیم. یک زیرساخت‌هایی وظیفه حاکمیت است. باید توجه داشته باشیم مدلی در فضای مجازی موفق است که محتوا بر زیرساخت‌ها مقدم باشد، اول باید محتوا فراهم شود بعد زیرساخت‌ها. وقتی سرویس‌های پیام ‌سان حمایت شوند کم کم خودشان زیرساخت‌ها را تامین می‌کنند. تقریبا در روز حدود ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی تراکنش‌هایی است که بر روی پیام رسان بله دارد انجام می‌شود. ما مساله مجوززدگی را در بحث حاکمیت داریم، هر کار مالی و اقتصادی بخواهیم انجام دهیم باید از ۱۰ جا مجوز بگیریم. بانک مرکزی در بحث مجوززدایی کاری را شروع کرده است.

مهندس تقوی اظهار داشت: یکی از ضعف‌های ما در کشور بر روی تکنولوژی و فناوری است زیرا نسبت به بقیه دنیا دیر شروع کردیم، باید با استفاده از میان‌برهایی خود را به سطح فناوری جهانی برسانیم. تبعیضی که در حمایت‌ها وجود دارد، مشکل‌ساز است. اگر حاکمیت حمایتی نکند همه می‌توانند در یک فضای آزاد رقابت کنند اما وقتی حکومت در بازار دخالت می‌کند مشکل به وجود می‌آید به عنوان مثال از تلگرام همه جوره حمایت می‌شود، پهنای باند را برای آن افزایش می‌دهند اما از سایر پیام‌رسان‌ها حمایتی نمی‌شود.