نشست رسانه‌ها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست رسانه‌ها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی توسط گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، با حضور و ارائه آقایان دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس و علی صمدزاده کارشناس مسائل راهبردی در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر اسفندیاری بحث خود را با این مقدمه آغاز نمود که باید به وجه روایی و داستانی این بیانیه توجه نمود. ایشان بیانیه گام دوم را دارای یک ساختار روایتی دانست و نقد خود را ناظر به رسانه‌ها این گونه بیان کرد که دستاور‌های انقلاب در گام اول به درستی روایت پردازی نشده است و در گام دوم باید به اقتضائات روایی این بیانیه توجه بیشتری نمود.

خوانش‌های متعارض از بیانیه گام دوم و مسئولیت رسانه‌ها

اسفندیاری ادامه داد: دو خوانش متعارض از این بیانیه شامل یک  خوانش افراطی و یک خوانش تفریطی می شود. خوانش افراطی به این معناست که بسیاری از مدیران و مسئولین این برداشت را نموده که باید تمامی پست‌های مدیریتی برای جوانان خالی شود و مدیران قدیمی صحنه را ترک نمیاند.

وی افزود: در مقابل نگاه تفریطی برخی از مسئولین به این بیانیه است که جوانان را همچنان قابل اعتماد ندانسته و آنها را نادیده انگاشتند.

دکتر اسفندیاری به نکات ظریف بیانیه مبنی بر نظریه نظام انقلابی اشاره کرد و گفت: نظریه نظام انقلابی یعنی جمع جوشش انقلابی و نظم اجتماعی. اما سوال مهم اینجاست که چطور ممکن است این دو با یکدیگر جمع شوند؟ دکتر اسفندیاری در پاسخ به این مسئله اشاره کردند با این تدبیر که مدیران جوان انقلابی به بدنه نظام ملحق شوند و آن جوشش را به نظم سازمانی در بیاورند. اما این مهم تنها از رهگذر انتقال تجربه نسل قدیم به نسل جوان محقق می شود.

اسفندیاری در پایان تاکید کرد: از آنجا که مدیران جوان تجربه زیسته مدیریتی را که مدیران قدیمی آنرا کسب کرده اند، بی بهره هستند باید این شکاف رفع شده و مدیران پیشین دستاورد های خود را در جهت تحقق گام دوم به مدیران جوان منتقل نمایند.

جایگاه رسانه در ارکان قدرت جمهوری اسلامی ایران

علی صمدزاده کارشناس مسائل راهبردی به عنوان دومین سخنران این نشست در ابتدای بحث خود مفهوم منازعه را که از انظر ایشان یکی از ارکان بیانیه گام دوم هست، مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به منازعه بین جهان استکبار و جهان اسلام که در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده بود از ۵ نوع منازعه و تکوین آن از جنگ‌های سنتی تا مدرن اشاره کرده و بیان نمود: پنجمین نوع منازعه و به نوعی مهم ترین نوع منازعه در دنیای فعلی منازعه در بُعد شناختی است. بعد شناختی همان فرایندی است که طی آن اذهان و افکار عمومی دچار تغیرات شناختی می‌شود.

وی افزود: بستر عملکرد این بعد در رسانه‌ها رقم می‌خورد که از طریق آن روایت گری ها شکل می گیرد.

صمدزاده ضمن بیان مصادیق عینی این عملیات رسانه‌ای در منطقه و داخل ایران تاکید کرد: در گام دوم باید بازنگری جدی در بعد شناختی و رسانه‌ای صورت گیرد و بدون این توجه گام دوم قابل تحقق نیست.

وی در نهایت به یکی دیگر از ابعاد بیانیه که همان تاکید بر امید آفرینی در جامعه است اشاره کرد و گفت: این امید آفرینی نیز باید از مجرای رسانه‌ها اتفاق بیفتد.

ویژگی‌های رسانه در گام دوم

پیام تیرانداز مدیر عامل خبرگزاری فارس به عنوان دیگر سخنران این نشست علمی مسئله اصلی ارائه خود را این سوال قرار داد که مشکل رسانه‌های ما و علت رشد نیافتگی آنها در گام اول چه بوده و راه تحقق این رشد و تکامل چیست؟

وی در پاسخ به این سوال ۴ مسئله را مطرح به ترتیب ذیل مطرح نمود:

  • بینش و نگاه مسئولین به رسانه ها: اینکه سیاست مداران و مسئولین امر بینش درستی به رسانه ها ندارند و لذا برای آن نیز بودجه کافی را دز نظر نمی گیرند.
  • نشناختن دقیق ماموریت: اینکه وظیف اصلی رسانه ها رشد جامعه است اما سیاست مداران آنرا به ابزار عملیات روانی محدود کرده اند
  • عدم اثر سنجی: باید اثر یک عملیات رسانه ای سنجیده شود و سپس اجرا شود. انجام ععمملیات کور از آفت های گام اول ما بوده است
  • نداشتن مخاطب شناسی صحیح: رسانه ها بودجه و تخصص کافی برای محاطب شناسی ندارند و سلیقه مخاطب را هدف قرار نمی دهند.

تیرانداز در پایان تاکید کرد: برای تحقق گام دوم رسانه های نقطه زن می‌خواهیم که اثر خود را بسنجد و با مخاطب شناسی صحیح بر اثربخش بودن آن بیفزاید.