مقاومت و نقش‌آفرینی فرهنگی زنان

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دویستمین جلسه شورای علمی گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این شورا به ایراد سخنانی پرداخت.

حجت‌الاسلام شاکرین گفت: برخی روشنفکران تلاش می‌کنند تا زنان ایرانی را عناصری بدانند که جمهوری اسلامی آن‌ها را در بدترین شکل ممکن قرار داده و آن‌ها را از پیشرفت و رقابت با سایر زنان جهان دور کرده است. اما واقعیت نشان می‌دهد که وقوع انقلاب اسلامی تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی زندگی ایرانیان را تحت‌الشعاع قرار داده و علیرغم تلاش مخالفان این نهضت، این انقلاب نه تنها ایران را از مجامع جهانی و توسعه دور نکرده، بلکه با پیشرفت زیرساخت‌ها و شرایطی که برای مردم به وجود آورد، سرنوشت این ملت را به‌کلی دستخوش تغییراتی ارزنده قرار داده است.

شاکرین گفت: در این بین تحولات غیرقابل انکار اوضاع زنان و پیشرفت چشمگیر آنان با انقلاب اسلامی، اعتبار بیشتری به دستاوردهای این نهضت می‌بخشد.

وی تصریح کرد: تحولاتی که ثابت می‌کنند برخلاف ادعاهای روشنفکرنماها، الگوی ایرانی-اسلامی زنان را منفعل نکرده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آنچه از سوی نگرش امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی برای زنان کلید خورد، تغییر نگاه زنان بود؛ زنان شان و نقش خود را به درستی شناختند، این انقلاب باورهای درستی را به زنان داد.

دکتر حمیدرضا شاکرین در پایان گفت: امام راحل بارها بر کلیدواژه‌هایی چون اصلاح نگرش نسبت به زنان و ایجاد شأن واقعی زنان در خانواده و اجتماع تأکید داشته‌اند. امام خمینی(ره) سعادت و شقاوت ملت‌ها را بر عهده نقش زنان می‌گذارند و بر مقاومت و نقش‌آفرینی فرهنگی زنان تأکید زیادی دارند. این باور را هر بخشی از زنان در هرجایگاهی که باور کردند، توانستند حرکت رو به جلو داشته باشند.