طنز پرمغز در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران

به بهانه حضور سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به معرفی کتاب “طنز پرمغز” که برای نخستین بار در نمایشگاه سی و دوم عرضه خواهد شد می‌پردازیم.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به بهانه حضور سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، قصد داریم تا به معرفی جدیدترین کتاب‌های این انتشارات بپردازیم.

“طنز پرمغز” عنوان کتاب کانون اندیشه جوان پژوهشگاه است که برای اولین بار توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به قلم فاطمه جنتی‌راد منتشر شد.

در مقدمه کتاب “طنز پرمغز” :

«طنز» یکی از گونه‌های مهم ادبیات شوخ‌طبعانه است و در ادبیات انقلاب اسلامی به عنوان یک بیان مؤثر ادبی، نمودی قابل توجه دارد و انواع متنوع ادبی از جمله شعر، داستان، نمایش‌نامه، خاطره و…از آن برای انتقال مفاهیم، احساسات و انعکاس وقایع موجود در جامعه استفاده نموده‌اند. در ابتدا شاعران انقلاب در کنار تجربۀ سخن‌سرایی در سایر قالب‌های ادبی از طنز برای افزایش روحیه در جریان دفاع مقدس و پس از آن برای طرح انتقادات و بعضاَ اعتراضات بر اساس گفتمان انقلاب بهره جسته‌اند. این نوع شعر در جریان شکل گیری و تکامل خود،همواره وظیفۀ جامعه اندیشی و بصیرت افزایی را بر عهده داشته تا از این طریق مخاطب خود را با جنبه‌های ناخوشایند و نامتناسب زندگی اجتماعی و فردی آشنا کند. از طرفی طنز در شعر انقلاب اسلامی در خدمت آرمان‌های انقلابی نیز قرار گرفته است. آرمان‌هایی چون عدالت خواهی، ظلم‌ستیزی، استکبار ستیزی و… .
شناخت بیشتر طنز و بررسی کارکرد آن در شعر انقلاب، بررسی کیفیت اشعار طنز و میزان جدیت آنها ، واکاوی قالب‌ها و تکنیک‌ها در طنزآفرینی شعر انقلاب و کارکردهای آن در زبان شاعران انقلاب با توجه به مقتضیات زمانه و نیز تأثیر شعر طنز در بیان افکار و اعتقادات سخن‌وران و بیان تضادها و تناقض‌ها موجود در جامعه اهداف اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. بررسی جهان‌بینی شاعران طنزپرداز و قضاوت آنها نسبت به دنیای پیرامون خود و تبیین آن برای مخاطب از اهداف دیگر این پژوهش است.
در این کتاب سعی شده است ضمن بیان کلیاتی راجع به ادبیات انقلاب و ویژگی‌های آن، جایگاه طنز در این ادبیات مشخص شود و در ادامه چند تن از طنزپردازان شاخص و برگزیدۀ بعد از انقلاب معرفی و آثار آنها و شاخصه‌های سبکی در شعر آنها به صورت اجمالی و فشرده بررسی گردد.در بخش پایانی این کتاب مضامین مختلف شعر طنز انقلاب دسته بندی شده و از شاعران دوره‌های سه گانۀ شعر انقلاب شواهد مثالی ذکر می شود تا گرایش محتوایی شعر طنز در بین این طنزپردازان مشخص شود.در انتهای کتاب نیز تکنیک‌ها و صنایع پرکاربرد در شعر طنز انقلاب مورد توجه قرار گرفته است .

کتاب “طنز پرمغز” به کوشش فاطمه جنتی‌راد برای اولین بار در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارم لغایت چهاردهم اردیبهشت‌ماه جاری عرضه خواهد شد.