سرنوشت اسلام اصیل در جهان امروز، با انقلاب اسلامی پیوند خورده است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «آینده پژوهشی و آینده نگاری انقلاب اسلامی» به زودی توسط گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد. در همین زمینه گفت و گوی کوتاهی با دکتر مجتبی باباخانی نویسنده کتاب انجام داده‌ایم که در ادامه مطلب، از منظرتان عبور خواهد کرد.

محورهای اصلی کتاب شما چیست؟

به نام خدا؛ محورهای اصلی کتاب بدین شرح است:

۱.تبیین مؤلفه­‌های نظری و مفهومی حاکم بر نظم نوین جهانی، تمدن نوین اسلامی و انقلاب اسلامی

  1. توضیح منظومه­ی تمدن نوین اسلامی
  2. تشریح و تحلیل جایگاه انقلاب اسلامی و چالش­های پیش­روی آن در تمدن نوین اسلامی

این کتاب قرار است به چه سوالات مخاطب جوان پاسخ دهد؟

امروزه پرسش­های بسیاری در دو سطح نخبگانی و غیرنخبگانی در رابطه با انقلاب اسلامی و نسبت آن با دو حوزه­ی نظام جدید جهانی و تمدن نوین اسلامی مطرح است. پژوهش پیش­رو در تلاش است تا پرسش­های نسل جوان درخصوص همگونگی یا ناهمگونگی شکل­گیری، پیشرفت و آینده­ی انقلاب اسلامی با تمدن نوین اسلامی و نظام نوین جهانی پاسخ دهد. این پرسش­ها را می­توان اینگونه برشمرد:

۱.مؤلفه­‌های تمدنی انقلاب اسلامی کدامند؟

  1. دستاوردهای تمدنی انقلاب اسلامی در عرصه­های مختلف چیست؟
  2. فرصت­ها و تهدیدهای انقلاب اسلامی در گستره­ی تمدّنی چیست؟

اهمیت موضوع کتاب در زمانه حاضر چیست؟

اهمیت تأمّل در چگونگیِ آینده­ی انقلاب اسلامی و مؤلفه­هایِ اثرگذار آن در ابعاد جهانی و در همین راستا چالش­ها وموانعی که سدّ راه آن در مسیر تحقق آرمان­هایش است، در این می­باشد که سرنوشت اسلام اصیل در جهان امروز، به گونه­ای با انقلاب اسلامی ایران پیوند خورده است که هر گونه سهل‌انگاری، سستی و کوتاهی در حفظ و تداوم انقلاب، می‌تواند صدمه و ضربه‌ای بر روند گرایش به اسلام و باور به توانمندی اجتماعی­اش باشد.

چرا به سراغ سوژه اصلی کتاب رفتید؟

از آن­جایی که سوژه­ی اصلی کتاب همان هدف و قاعدتاً پرسش اصلی آن است، چرایی پردازش چنین موضوعی همان اهمیت و ضرورت نگارش کتاب می­باشد.

سیر منطقی مباحث کتاب چگونه است؟

نگارش این کتاب، در دو بخش با روندی منطقی دنبال می­شود. یکی ساختار و نظام فصل‌­بندی آن و دیگری هم­گونگی محتوایی است. در همین راستا، تلاش می­شود تا پس از تبیین جامع مبانی مفهومی انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی و همین طور قالب نظری مدنظر به عنوان چارچوب تحلیل این دو، چیستی و مؤلفه­های نظم نوین جهانی و تمدن نوین اسلامی را تشریح و سپس جایگاه انقلاب اسلامی بر اساس ارزش­های حاکم بر آن و از سوی دیگر تجربه‌­ی چهل­ ساله­‌ی نظام­سازی­‌اش توضیح داده شود.