استعاره های مفهومی و فضاهای قرآن؛ پژوهش فرهنگی سال

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره «پژوهش فرهنگی سال» پیش از ظهر یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ با سخنرانی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که از تمام کسانی که در این سال‌ها در عرصه پژوهش سهیم بوده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر حوزه کانونی و هویت ما ایرانی‌ها است؛ فرهنگ امانتی است در دست ما و در تمام حوزه‌ها نیازمند امانتداری و پشتیبانی هستیم.
وی گفت: یکی از حوزه‌های مهم برای درخشش فرهنگ ایران زیرساخت‌های علمی است. فرهنگ و هنر نیازمند پشتوانه علمی است که هویت فرهنگی و هنری ما را حفظ کند. بر همین اساس در حوزه آمار و اطلاعات فرهنگی نیازمند عزم جدی هستیم. متأسفانه در حوزه آمار و اطلاعات گرفتار فقر اطلاعاتی هستیم و بعضاً گرفتار حبس اطلاعاتی، برخی اطلاعات را به عنوان ذخایر شخصی می‌بینند. همچنین ما گرفتار ضعف پردازش اطلاعات نیز هستیم و هم گرفتار فقر تحول‌های ثانی از اطلاعات، یعنی اطلاعات تبدیل به پژوهش ثانوی نمی‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اطلاعات باید به سیاست و راهبرد تبدیل شود. مجموعه این ضعف‌هایی که داریم طبیعتاً باعث می‌شود که در عرصه فرهنگ نیازمند تلاش بیشتری باشیم. همچنین در حوزه پژوهشی فرهنگ نیز نیاز داریم که به صورت کاربردی فعالیت داشته باشیم. در این دهه‌های اخیر در عرصه پژوهش فرهنگی در حوزه‌های مختلف کارهای خوبی رخ داده است اما در پژوهش بنیادین راه نرفته بسیاری داریم تا بتوانیم یک گام محکمی برداریم.
صالحی افزود: در برخی حوزه‌های فرهنگی در آغازین گام‌ها هستیم اما در برخی از حوزه‌های نام آشنای فرهنگ همچون فرهنگ و دین، فرهنگ و اجتماع، فرهنگ و شهرنشینی گام‌های تلفیقی بیشتری باید برداریم. در حوزه توسعه اجتماعی فاصله ما با مقصد و رسیدن به نهایت کار زیاد است. اگر نتوانیم در عرصه فرهنگ تلاش‌های مستمری داشته باشیم زمانی می‌رسد که پشیمان می‌شویم. ما نیاز داریم که در عرصه‌های مختلف فرهنگی راه را مشخص و تعریف کنیم. مثلاً در حوزه اقتصاد و فرهنگ کار زیادی داریم که هنوز انجام نشده است.
در پایان این مراسم با حضور سید عباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طیبی – رئیس جهاد دانشگاهی، احمد مسجدجامعی، کاراندیش مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی منتظری، از ۹ نفر از برگزیدگان حوزه پژوهش در عرصه‌های مختلف فرهنگی و همچنین از مرتضی فرهادی- پیشکسوت عرصه پژوهش تقدیر شد. بیانیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال نیز قرائت شد.
در این جشنواره اثر “استعاره های مفهومی و فضاهای قرآن” نوشته حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا عضو هیات علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه و سردبیر فصلنامه ذهن نیز به عنوان پژوهش فرهنگی سال ۹۷ برگزیده شد.