آیت‌الله رشاد: پیروزی حق بر باطل سنت الهی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه در جلسه درس خارج فقه هجدهم اسفندماه ۹۷ مدرسه علمیه امام رضا(ع) گفت: از کلمات عمیق و عظیم امیر حکمت این جمله است، هر آنی که در مقابل حق بایستد نابود خواهد شد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: این عالم نسبت به حق و باطل مساوی نیست و هستی دارای موضع است، هستی نسبت به خوب و بد واکنش نشان می‌دهد، قانون الهی این است که نهایتاً باطل از میان برود و حق مستقرشود؛ در نتیجه هرکس که جانب دار حق است دوام خواهد یافت و آنکه جانب باطل باشد و در مقابل حق بایستد ضایع و نابود خواهد شد.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه پیروزی حق بر باطل سنت الهی است که در طول تاریخ حاکم بوده است، عنوان کرد: همیشه در تاریخ این روند جریان داشته لکن پیروزی حق بر باطل مستلزم لوازم است که باید فراهم شود و آثاری بر آن مترتب است که آن آثار باید محقق شوند. بناست کسانی در بستر تزاحم حق و باطل جوهر خود را نشان دهند و معلوم شود چه کسی طرف حق و چه کسی طرف باطل است و این زمان می‌خواهد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: پیروزی حق بر باطل به محض مواجهه اتفاق نمی‌افتد بلکه باید بین فائق آمدن حق بر باطل فاصله باشد تا در این میان افراد آزموده شوند و مجال آزمایش برای افراد فراهم باشد تا عناصر مختلف جوهر خود را نشان دهند. جانب داران حق و باطل شناخته شوند. کسانی در بستر دفاع از حق آبدیده شوند و گروهی در بستر دفاع از باطل تنزل کنند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه عوامل و اسباب عادی باید بر اساس نظام علّی و معلولی جاری در هستی عمل کنند، اظهار کرد: بنا نیست غلبه حق بر باطل اعجازگونه صورت گیرد. هرچند خداوند متعال در شرایطی به نحو غیرعادی حق را بر باطل پیروز می کند ولیکن این به لحاظ محاسبات عادی تصور می‌شود، بدون علت است. در واقع همان عنایت و کرامات الهی و توجهات خاص خدا و امدادهای غیبی هم جز عوامل هستند. بنابراین با اسبابی حق بر باطل پیروز می‌شود واین خارج از سنت الهیه نیست که در یک روند و چهارچوب و فعل و انفعالاتی و در اثر اسباب و علل باید بر باطل پیروز شود. عالم و هستی بر اساس تدریج عمل می‌کند و این تدریج باید اتفاق بیفتد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه گاه حق پیروز است و ما به خطا تصور می‌کنیم حق شکست خورده است، گفت: این به آن جهت است که ما تعجیل و شتاب داریم و می‌خواهیم حق بلافاصله بر باطل پیروز شود. برای مثال صرف قطع شدن سر مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) در همان زمان بنی‌امیه هم سقوط کند، در سراسر عالم رسوا شوند در حالی که آن سنت تدریجی است و به تدریج و به مرور زمان اما به مقیاس تاریخ رسوا شدند. رسوایی بنی امیه مقطعی نیست بلکه تاریخی است و بعد از هزاران سال هم این ننگ رسوایی بنی امیه ماندگار است.

رئیس و موسس پژوهشگاه افزود: عظمت سیدالشهدا(ع) مقیاس تاریخ به چشم می‌آید و بر همه تاریخ حاکم است. حکومت آن بزرگوار بر قلبها طی قرون پدید آمده و تکامل و تداوم و تشدید پیدا می‌کند و همچنان خواهد بود، این پیروزی است. گاهی شتاب داریم و صبر نمی‌کنیم تا پیروزی را مشاهده کنیم و گاه پیروزی را با شکست اشتباه می‌گیریم و تصور می‌کنیم کشته شدن شکست است. کشته شدن فتح است و تفاوتی ندارد با پیروزی مادی و فیزیکی و صوری بلکه از آن برتر و مهمتر است. کسی که به مقام و مرتبه ای دست پیدا می کند، آن پیروزی است.

وی ادامه داد: گاه ما تصور می‌کنیم اگر کسی به کسب مدرک موفق و نائل شد مثلا دکتری گرفت یا به اجتهاد رسید یا به مقامی دست یافت، وزیر و وکیل شد، این یک پیروزی است. فرد در انتخابات رای می‌آورد می‌گوییم پیروز شد. گاه این پیروزیها جز وبال نیست و بعضی باید رای نیاورند تا عاقبت به شر نشوند و وقتی رای می‌آورند دنیا و آخرتشان را می‌بازند، تصور می‌کنیم این پیروزی است و در واقع شکست است و اگر هم پیروزی است اعتباری و موقت است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه بعضی کمالات حقیقی و برتر نیز پیروزی به شمار می‌رود، اظهار کرد: شهادت پیروزی است، چه چیز بالاتر و برتر از شهادت؟ حضرت امیرمومنان که همه کمالات در عالم هستی را جز نبوت دارا بودند آرزوی شهادت داشتند و صرفاً آنگاه که شهادت نصیبشان شد فرمودند فُزّتُ وَ رَّ بَ الکَعبه. یعنی همه مراتب تقوا و ورع و بیش از ۸۰ جهاد و آن مقامات معنوی را که جز او احدی در هستی از آن برخوردار نیست مقام عدالت، مراتب علم و عصمت را داشتند ولی همچنان آرزوی شهادت داشتند.

رئیس و موسس پژوهشگاه ادامه داد: امیرمومنان بر سر مسیر حکومت عدل جان نهاد و پیروز شد زیرا شهادت را بر سر عدالت بدست آورد و این برترین نوع شهادت است. اگر حضرت سیدالشهدا(ع) شهید شدند شهادت را برای آزادی و مقابله با استبداد و ظلم و جور نصیب خود کردند و این بالاترین پیروزی است و تاریخ هم نشان داد که این پیروزی است، پس شهادت پیروزی است نه جاه و مقام، خلافت و موقعیت صوری اعتباری دنیوی است.

وی در پایان اظهار کرد: ما گاه حقیقت پیروزی و فتح را نمی‌فهمیم و گاه یک پیروزی را شکست می‌پنداریم و درک نمی‌کنیم حتما حق پیروز است، چه ما درک کنیم یا درک نکنیم. آیا در روز عاشورا و در صحنه کربلا حضرت سیدالشهدا(ع) شکست خورد و یزید پیروز شد؟ حضرت سیدالشهدا(ع) پیروز شدند و تاریخ را فتح کردند و یزید ۳ سال را بصورت صوری و اعتباری فتح کرد. فتح با جبر و جور با تیغ و شمشیر که پیروزی نیست. امام حسین(ع) بیش از هزار و ۳۰۰ سال است بر قلبها حکومت می‌کنند. کدام حکومت عمیق تر، دلپذیرتر، طولانی تر و پایدارتر از این حکومت است؟ کسی که چهره خویش را در مقابل حق قرار دهد و با حق روبرو شود او حتما هلاک و تباه می‌شود.