میرمعزی مطرح کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر اسلامی‌سازی سند الگوی پیشرفت

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از حوزه، حجت‌الاسلام دکتر سید حسین میرمعزی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه در نشست هم اندیشی سند الگوی پیشرفت اسلامی، گفت: سند الگوی پیشرفت به دنبال تشکیل مرکز راهبردی اقتصاد در سال ۹۰ با اهدافی چون تولید فکر و نظریه پردازی در الگو بر اساس مبانی اسلامی، ایجاد گفتمان علمی بین نخبگان و تنظیم سند که رهبر انقلاب تعیین کردند، ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: بعد از تنظیم سند، گفتمان نخبگانی برای بررسی آن ایجاد و از همه نخبگان حوزه و دانشگاه خواسته شد در مورد آن بحث و نظریه ارائه دهند و نهایتا بعد از این قضیه، اسفند ماه سال گذشته تصمیم گرفته شد این سند به رهبر معظم انقلاب برای راهنمایی بیشتر ارائه شود.

حجت‌الاسلام میرمعزی گفت: بعد از کش و قوس هایی، دوباره سند از سوی دفتر معظم‌له به این مرکز برای بررسی بیشتر و نقد برگشت داده شد؛ زمانی که سند از سوی این مرکز به ایشان داده شد، این مرکز به این نتیجه رسید که ۱۲ خلأ در این سند وجود دارد.

وی افزود: ولی رهبر انقلاب نظرشان در برگشت سند به مرکز نقد و بررسی بیشتر بود و همین را ابلاغ و تاکید کردند و متوجه شدیم که هدف رهبر انقلاب، این است که دانشگاهیان و حوزویان بر اساس مبانی اسلام روی مقوله سند پیشرفت الگوی اسلامی حرف بزنند و گفتگو کنند.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه تصریح کرد: ایشان به حوزویان و دانشگاهیان تاکید داشتند فضای حرف زدن در مورد مقوله پیشرفت، از مسیری که مبتنی بر مبانی سکولار است، جریان‌سازی شود تا همه براساس اسلام فکر کنند.

وی با اشاره به روش تهیه سند گفت: این سند را نمی‌شد مبتنی بر نظریات علمی و براساس آن، تولید نظریه کرد؛ چون هنوز در این مورد نظریه پردازی نشده؛ اگر هم نظریه پردازی شود تا نظریه در محیط دانش مورد بررسی دقیق قرار نگیرد، مورد پذیرش کسی قرار نمی گیرد تا بخواهد مبنای سند باشد.

حجت‌الاسلام میر معزی گفت: بنا بر این شد همان طور که رهبر انقلاب در مورد علوم انسانی معتقدند لازم است روی مبانی اخلاق و آموزه های اسلامی فعالیت کرد تا علوم انسانی را به اسلامی برگردانیم، قرار شد این مرکز نیز با همین نگاه کشف از آیات و روایات، مباحثی که در ساختار منطقی روایات مربوط به بحث پیشرفت می شود، استخراج شود و در گفتمان نخبگانی ارتقاء و رشد پیدا کند تا به تکامل برسد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: هدف رهبر انقلاب این بود که متنی تولید شود تا نخبگان احساس دلبستگی به آن کرده و احساس کنند روی آن نقش داشتند؛ اما مشکلی که وجود داشت و کار را برای ادامه سخت می کرد این بود که در دانشگاه خیلی از افراد بحث توسعه پیشرفت اسلامی را نمی پذیرفتند و در حوزه هم قبول نداشتند؛ اما نهایتا جمع نخبگانی قبول کرد در مورد الگوی پیشرفت اسلامی بحث و نظر دهند.

* ویژگی‌های سند الگوی پیشرفت

وی با اشاره به ساختار سند عنوان کرد: این سند از ساختارهایی چون مبانی، رسالت، افق، تدابیر و آرمانها بهره می برد؛ الان خلأی که در این موضوع وجود دارد مبانی عملی یا اصول است این را هم گروهی از پژوهشگران به عهده گرفتند که قرار است روی آن بحث کنند؛ این قضیه هم به ساختار اضافه خواهد شد.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با بیان اینکه مبانی نظری، اصول و آرمان ها همان الگوی پیشرفت را بیان خواهد کرد، افزود: اما بسیاری از افراد وقتی با این سند برخورد می کنند معتقدند این سند مشتمل بر کلیاتی است و بهتر بود رشد الگوی پیشرفت مشتمل بر دستورالعمل برای حل مشکلات امروز متمرکز می شد و اشکالی به این نحو مطرح می کنند.

* پاسخی بر نقدها

وی عنوان کرد: اما پاسخ مرکز راهبری به این نقد این است که این سند تمدنی است نه سند راهبردی برای حل مشکل؛ رهبر انقلاب وقتی پیشنهاد سند دادند، فرمودند این سند، راه پیشرفت اسلامی است نه آنچه جامعه سرمایه‌داری می‌گوید.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه افزود: ایشان معتقدند که این سند کارکرد بیرونی برای جهان اسلام که همانا وجه تمدنی قضیه و کارکرد درونی برای کشور دارد که همانا سند بالا دستی برنامه ریزی اسناد کشور است.

حجت‌الاسلام میرمعزی گفت: این سند باید دارای خصوصیاتی باشد که از جمله آن تفکیک و پیشرفت با تمدن غرب در این سند تعیین شده باشد.

موی افزود: در عین حال باید سند نسبت به کارکرد درون کشور و بیرون کشور، جامعیت و کلیتی داشته باشد؛ یعنی از سویی به مشکلات ساختاری کشور ناظر باشد و از طرفی قابلیت ظرفیتی که در ذیل آن چشم انداز نوشته شود را داشته باشد؛ باید این الگو، کلی تر و دارای شمولیت و جامعیت باشد و رهبر انقلاب نیز نظرشان روی همین قضیه است.

وی با اشاره به فرق سند با قانون اساسی عنوان کرد: ارتباط سند با قانون اساسی این است که قانون اساسی، سند بالادستی قوانین کشور همراه با میثاق ملی است؛ ولی این سند، سند بالادستی برنامه های کشور است.

حجت‌الاسلام میرمعزی در پایان گفت: نکته مهم برای مرکز راهبری در بخش اول سند که الگوی اسلامی پیشرفت و بخش دوم که دنبال زمینه سازی اسلامی سازی است، پیاده سازی مبانی و اصول اسلامی است و این مسئله بسیار مهم است؛ اگر این دو بخش باهم ارتباط نداشته باشند، آن همه زحمتی که برای پیاده سازی اسلامی کشیده می شود، لغو خواهد بود و این پیاده سازی لازم است به وسیله حوزه انجام گیرد و رهبر انقلاب تاکید صریح داشتند که سند باید اسلامی باشد و در اسلامی سازی حوزه ملاک است.