آیت‌الله رشاد: دنیاطلبی انسان را دچار غفلت می‌کند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه، دوشنبه ۱۶ مهرماه پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام علی(ع) فرمودند: مانند کسی مباش که امید به آخرت دارد اما این امید را به آخرت پیوند نمی‌زند.

وی افزود: مانند کسی نباش که هنگام مشکلات خداوند را با اضطرار می‌خواند و حالت معنوی پیدا می‌کند اما هنگامی که مشکلش رفع می‌شود حال او تغییر می‌کند؛ این چنین فردی چون اسیر طبیعت است به مقتضای طبیعتش رفتار می‌کند.

آیت‌الله رشاد در ادامه اظهار داشت: اگر طبیعت چنین شخصی آسیب ببیند و دچار حرمان شود تغییر می‌کند، طبیعت او اگر رها شود و از مواهب برخوردار باشد طور دیگری می‌شود، اگر بلایی به او برسد به حال اضطرار دعا می‌کند و متواضعانه و با اندوه خداوند را می‌خواند و اهل ادب و آداب می‌شود.

وی ادامه داد: اما زمانی که رها می‌شود و فرصت می‌یابد و گرفتاری او حل و از بلا آزاد می‌شود مجدد مغرور شده و به خود فریبی، خودبزرگ بینی و خودستایی دچار می‌شود.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در ادامه خاطرنشان کرد: این چنین فردی در برابر دیگران کبر می‌ورزد و نسبت به دیگران بخیل می‌شود و تواضع نمی‌کند وقتی به او حالت رخوت دست می‌دهد از بارگاه حضرت حق رویگردان می‌شود و خداوند را فراموش می‌کند.