امروز یکی از ضرورت‌های جامعه ما این است که شهروندان بدانند چگونه در فضای اینترنتی حریم خصوصی‌شان حفظ می‌شود

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رضا تقی‌پور عضو شورای عالی فضای مجازی با حضور در برنامه “صفر و یک” که با مشارکت مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه روی آنتن زنده شبکه چهار سیما می‌رود گفت: در سال ۷۷ سیاست‌های کلی اطلاع رسانی از سوی رهبری ابلاغ شد اما دولت‌های مختلف با توجه به شرایطی که داشتند، برخی از این سیاست ها به جلو پیش رفت.
وی ادامه داد: نکته مهم، تدبیر رهبری برای تاسیس شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۰ بود که یک اقدام به موقع و ضروری در ان شرایط بود.
عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: امروز آنگونه که باید شورای عالی فضای مجازی در این زمینه اقدامات لازم را انجام میداد، در حد مطلوبی انجام نداده است.
تقی پور با بیان اینکه انتظار می رفت در سال‌های بعد اولویت ها مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروز وجود دارد خلا قوانین و مقررات است.
احسان کیان خواه پژوهشگر فضای سایبری گفت: مشکل اساسی این حوزه فهم نادقیق فضای سایبری است.
وی ادامه داد: زیست پیچیده و نوینی در حال تشکیل است.
تقی پور افزود: کشور امریکا بعنوان کشوری که در این فناوری پیشتاز بوده، در سال ۱۹۹۵ قانون شایستگی ارتباطات را تدوین می کند که طبق آن بهربرداری نادرست و خلاف عفت عمومی از تسحیلات ارتباطی ممنونع است که اگر انجام شود تا ۲۵۰ هزار دلار و دو سال زندان محکوم است.
وی ادامه داد: کشور ایالات متحده از سال ۲۰۰۳ تا کنون ۱۱ سند معتبر در رابطه با فضای اینترنتی منتشر کرده است.
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: در شورای عالی فضای مجازی سران سه قوه حضور دارند که اولویت ها در این جلسه مطرح میشود.
تقی پور اظهار کرد: امروز یکی از ضرورتهای جامعه ما این است که شهروندان بدانند چگونه در فضای اینترنتی حریم خصوصی شان حفظ می شود.
وی ادامه داد: با تصویب قوانین میتوان موانع بر سر راه کسب و کارها را برداشت و در مقابل هم باید آسیب ها که جز ماهیت این فضا است را با قوانین بازدارنده پیشگیری کنند.
میثم علیزاده کارشناس فضای مجازی گفت: سیاست گذاری در فضای سایبری یک موضوع پیچیده است و اینگونه نیست که در کشورهای دیگر این مسئله حل شده ای است.
وی ادامه داد: سیاست گذاری در فضای سایبری یک پروژه پیچیده ای است.
کارشناس فضای مجازی گفت: ما استفاده های مثبتی مثلا کمپینی را در جهت کاهش مصرف برق و .. را می توانیم از فضای سایبر داشته باشیم.
تقی پور با اشاره به کارکرد شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: اولویت اول شبکه ملی اطلاعات بحث اقتصاد فضای سایبر بود تا بتوانیم پهنای باند ارزان را در اختیار کسب و کارها قراردهیم.
وی ادامه داد: کشور المان قان.نی تحت عنوان رسانه های دور دارد که طبق این قانون سرویس دهنده‌های اینترت در برابر محتواهایی که منتشر میشود مسول اند.
کیان‌خواه در ادامه گفت: باید بپذیریم فضای سایبر اصلا بدون فرهنگ نیست، یکسری تهدیدات در این فضا وجود دارد که اگر به دقت به این تهدیدات توجه نکنیم از مدل جهانی سازی غربی حذف خواهیم شد.
مجید علیزاده فعال فضای رسانه ای در گفت و گوی تلفنی افزود: امروز که در مورد فیس بوک صحبت می کنیم شاهد جمعیت ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری هستیم یعنی در مورد اولین کشور پرجمعیت جهان صحبت می کنیم.
تقی پور افزود: فضای مجازی تداوم زندگی واقعی است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: شعار اصلی کشور ما استقلال ازادی جمهوری اسلامی بوده است لذا این دو مفهوم را باید در این فضا تعریف کنیم.
کیان خواه در پایان افزود: باید به سمت حکمرانی فعالانه برویم یعنی باید فهم دقیقی از این فضا داشته باشیم.