شاکرین: اهمیت غرور ملی برای پیشرفت/پایبندی مسئولان به استفاده از کالای ایرانی بهترین تبلیغ است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، الگویی تمدنی است که نشان می دهد نگاه کلان و پیشرفت ما به سوی تمدن چگونه و دارای چه ساختارهایی باید باشد و از تراز بسیاری بالایی به موضوع می‌نگرد.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی بسته خردی در مقام عمل است یعنی ما در کشوری زندگی می کنیم که نیازهای خود را تامین می کنیم ضمن اینکه کالاهایی از خارج هم به ایران وارد می شود. همه ما ترجیح می دهیم کالای داخلی استفاده کنیم تا چرخ اقتصادی به گردش دربیاید. این مساله ای کلی است و همه کشورها خواهان چنین اقتصادی هستند، زیرا این کار ضامن استقلال کشور است و هر کشوری باید مقدار وابستگی خود را به دیگر کشورها کم کند درحالی که ما این کار را انجام نمی دهیم.

شاکرین ادامه داد: علت عدم استفاده از کالای ایرانی، فرهنگی و شامل چند مورد می شود؛ اول تغییر سبک زندگی افراد جامعه. وقتی سبک زندگی ما از سبک خودی به سوی سبک بیگانه تغییر پیدا می کند در نتیجه به سوی استفاده از کالاهای خارجی هم می رویم. مثلا در زمینه پوشش می بینیم فرهنگ پوشش در جامعه ما تغییر کرده است. طبیعتا این تغییر باعث می شود ما به سوی استفاده از لباس هایی که خارج از کشور تولید می شود برویم درحالیکه شاید استفاده آنها در داخل کشور مجاز نباشد و ما را مصرف کننده صرف کالاهای دیگر کشورها قرار می دهد.

وی بیان کرد: استفاده از کالای داخلی باید به صورت جدی در بنیادها تغییر یابد تا بتوان آن را به خوبی فهمید و یکی از راه ها حفاظت از سبک زندگی اسلامی است.

شاکرین اضافه کرد: مساله دیگر تفکر عدم کیفیت کالای ایرانی است و متاسفانه در خیلی از موارد هم همین گونه است. البته نمی توانیم این عدم کیفیت را کلی قلمداد کنیم اما این مشکل وجود دارد که هر چقدر کالاهای نامرغوب در جامعه وجود داشته باشد، رغبت استفاده از تولیدات ایرانی را کم می کند و افراد به سمت استفاده از کالای ایرانی سوق پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: این مساله به خودی خود تبدیل به فرهنگ عمومی می شود و باوری را در سطح جامعه غالب می کند که کالای ایرانی کیفیت ندارد بنابراین از این جهت هم باید تلاش های زیادی شود تا رغبت استفاده و کیفیت  از این کالا را در دنیا بالا ببرد.

وی با اشاره به اهمیت وجود غرور ملی در بین افراد گفت: مقام معظم رهبری هم بر وجود تعصب در میان مردم تاکید داشتند. غرور به معنای بار منفی آن نیست بلکه غرور ملی دارای کاربردهای مثبت است. تعصب یعنی درک و شناخت از خود و توجه به بنیادهای داخلی و قائم به خود بودن معنا می شود که بسیار مفید و سازنده است و این را باید تقویت کرد.

عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: از نظر دینی هم مسائل مهمی وجود دارد که باید در فرهنگ اجتماعی مان آنها را به خوبی تقویت کنیم. مثلا در خطابه های مراجعی مانند امام خمینی(ره) به مناسبات اقتصادی که باعث تسلط دشمنان بر ما می شود اشاره و حرام شرعی دانسته می شود. استفاده از کالای خارجی نمونه و زمینه هایی را از این مساله در خود دارد. ما باید به لحاظ فرهنگی بر این موضوعات کار کنیم اما متاسفانه این حدود شرعی و هنجارها و قانون فقهی نادیده گرفته می شود در حالیکه این زمینه ها کارایی زیادی دارد.

وی ادامه داد: رفتار نخبگان اجتماعی و شخصیت های بالای مملکتی هم دارای اهمیت است مثلا در هند گاندی از سبک زندگی صحیحی برخوردار بود. اکنون در ایران در زندگی مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) سبک زندگی اسلامی را شاهد هستیم اما این سبک زندگی در مراتب دیگر مسئولان آن نمود را ندارد به طوری که خیلی از آنها با خودروهای لوکس خارجی رفت و آمد می کنند و چنین برخوردهایی در نگرش افراد جامعه اثر گذار است.

شاکرین بیان کرد: در بازارهای هند به سختی کالای خارجی یافت می شود. این نشان می دهد اولا هند توانسته از نظر تکنولوژی خود را به سطح بالایی برساند و دانش تولید را در حد بالایی قرار دهد و از سوی دیگر به طور جدی از واردات جلوگیری می کند. ولی ما چقدر واردات کالاهای لوکس به کشور داریم؟ خودروها و وسایل لوکسی که برای مان ضروری نیست که جامعه محتاج واردات آن باشد.

وی تصریح کرد: مدیران و مسئولان باید در برنامه ریزی ها و اداره اجتماع این مساله را جدی بگیرند و آن را کنترل کنند. متاسفانه جدی نگرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری و عدم پایبندی به آن اوضاع را نگران کننده می کند و تا زمانی که به طور قاطع اجرایی نشود وضعیت فعلی جامعه همچنان ادامه دارد.

شاکرین به نقش تاثیرگذار مراکز فرهنگی در کمک به نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی ایرانی گفت: پدیده های اجتماعی گسسته هستند و پدیده غیر گسسته نداریم. در نقش فرهنگی عملکرد افراد موثر است، علاوه بر اینکه رسانه ها و دستگاه های فرهنگی مانند وزارت ارشاد و حوزه های علمیه و … هر کدام نقش مخصوص به خود را ایفا می کنند. دستگاه های اجرایی و عملیاتی هم فرهنگ ساز هستند. وقتی نماینده مجلس در حوزه انتخابیه خود با مردم آن منطقه در تعامل باشد باعث ایجاد فرهنگ می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دستگاه هایی که مستقیما کار فرهنگی می کنند باید مصرف کالای ایرانی را تبلیغ کنند تا مردم با دیدن استفاده آنها توسط مدیران و مسئولان برای استفاده از آن محصولات تمایل پیدا کنند. رسانه ها و دستگاه های فرهنگی در تبلیغ و استفاده از تولیدات ایرانی موثر هستند.

شاکرین با بیان اینکه فرهنگ سازی با عمل صورت می گیرد، گفت: فرهنگ سازی صرفا با تبلیغ همراه نیست. پایبندی مسئولان به استفاده از کالاهای ایرانی بهترین تبلیغ و بیشترین تاثیرگذاری را در جامعه دارد کمااینکه ما این تجربه را در هند از گاندی سراغ داریم که با عمل خود توانست فرهنگی را پایه گذاری کند که اکنون بعد  از گذشت سالها از مرگ او از دستورات او پیروی می شود.

شاکرین با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اهمیت استفاده از کالای ایرانی گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یکی از اسناد بالادستی است که نقشه راه را در سطح کلان ترسیم می کند. حمایت از کالای ایرانی هم به اقدامات خرد و سطوح پایین تر باز می گردد. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جهت گیری هایی دارد که اقتضای آن این است که در مقام عمل رعایت شود.

وی افزود: اگر به راهبردهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عمل شود، حمایت از کالای ایرانی تحقق پیدا می کند اما سطح تولیدات ایرانی پایین تر از سطح کلان و راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. حمایت از کالای ایرانی مساله همه کشورهاست نه اینکه صرفا الگوی اسلامی یا ایرانی باشد.

شاکرین در پایان گفت: در هر جای دنیا چه مسلمان و چه غیرمسلمان استفاده از تولیدات داخلی باید دغدغه محسوب شود بنابراین الگو مستقیما این مساله را طرح نمی کند ولی باید جهت گیری کند که یکی از جهات آن تعریف سامانه مناسب تولید و مصرف است که به بهبود اجتماعی بینجامد و طبیعتا یکی از اقدامات و راهکارهای مرتبط با الگو می تواند طرح حمایت از کالای ایرانی باشد