شاهنگی: استفاده از زبان هنر، ادبیات و رمان در رسانش مضامین فکری یکی از سفارشات موکد رهبری است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «بی‌واسطه» عنوان رمانی است با محوریت نامه معروف رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۳، خطاب به جوانان غربی، به قلم سرکار خانم محبوبه زارع که  به تازگی درگروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ دوم رسیده است. همچنین این اثر مقام دوم هشتمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) را  کسب نموده است.

به همین بهانه گفت وگویی با محمد حسن شاهنگی مدیر گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان انجام داده‌ایم که در ادامه از منظرتان عبور خواهد کرد.

جرقه اولیه نگارش این رمان چگونه زده شد؟

رهبر انقلاب در اواخر سال ۹۳ به دنبال گسترش تحرکات اسلام ستیزانه در غرب، در قالب نامه، باب مکالمه وگفت وگو را با جوانان اروپا و آمریکای شمالی گشودند و با آنها از محورهای مهمی مانند ضرورت شناخت اسلام راستین؛ چرایی اسلام هراسی و نفرت پراکنی سیاستمداران غربی نسبت به مسلمانان، بازخوانی رفتارهای تبعیض آمیز دولت‌مردان غربی با دیگر ملل در عصر استعمار، علت یابی تخریب چهره پیامبر اکرم(ص)، اهمیت مراجعه به منابع اصیل دست اول معرفتی برای کشف حقایق و توجه به وجدان عمومی در مواجهه با مسائل و گرفتاری های جهان امروز صحبت کردند. علت انتخاب جوانان به عنوان مخاطبان این نامه روحیه حقیقت جویانه این قشر آینده ساز بود. نهادینه سازی و ترویج دغدغه‌های مندرج در این نامه در اَشکال و قالب‌های متنوعی امکان پذیر است که یکی از تاثیرگذارترین و در عین حال دلنشین ترین این قالب‌ها، داستان بلند است؛ این اثر نیز در همین قالب و در راستای ترویج محتویات این نامه مهم نگاشته شده است.

قصه این رمان درباره چیست؟

این داستان با تم و درون مایه عاشقانه در باره دختری است که تحت تاثیر پروفسوری صهیونیست که دوست صمیمی پدرش بوده و از کودکی بعد از فوت پدر، او را در خانه خود تربیت کرده، قرار می‌گیرد. این دختر تمامی اندیشه‌ها و تعالیم خود را تحت سلطه پروفسور فراگرفته و او منابع را در اختیار دختر قرار داده است. شاید این وضعیت تلمیحی از وضعیت سیطره یهود بر اندیشه‌های انسانی در پروژه جهانی سازی باشد. در سیری پرفراز و نشیب دختر به صورت تصادفی با نامه مقام معظم رهبری مواجه می‌شود و تحت تاثیر پیام‌های متفاوت آن به بازخوانی منابعی که پروفسور در طول این سال‌ها او را از آنها منع کرده نظیر قرآن می‌پردازد و جهان‌بینی تازه‌ای در او شکل می‌گیرد که مسیر زندگی‌اش را عوض می‌کند.

ویژگی‌های این رمان چیست؟

رمان «بی واسطه» یک ملودرام اجتماعی است که با بهره گیری از تعلیق‌های جذاب و نثر ساده و روان می‌کوشد به بازنمایی تطور شخصیتی به نام یوزف در کشور آلمان بپردازد که تحت تاثیر افکار مسموم پیرامونش برداشت‌های نادرستی از دین اسلام پیدا می‌کند، اما برخی حوادث از جمله رسیدن نامه رهبر انقلاب به دست وی کنجکاوی‌اش را نسبت به آشنایی بیشتر به اصول اسلامی بر می‌انگیزد و در ادامه پنجره‌های جدیدی در برابر وی گشوده می‌شود. برخورداری از پیرنگ ساده و جذاب، شخصیت پردازی هنرمندانه وانتخاب موضوع روز، از جمله ویژگی‌های دیگر این رمان فاخر است.

چرا نگارش این رمان به خانم زارع سپرده شد؟

محقق این داستان بلند از نویسندگان متعهد و پرکار حوزه ادبیات و داستان نویسی بوده و سابقه همکاری با مراکزی همچون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، انتشارات سوره مهر، سازمان تبلیغات اسلامی، بوستان کتاب و … را در کارنامه کاری خویش دارد. از جمله اثار ایشان می‌توان به یک پلک تحیر، دو رکعت علی(ع)، کلید آسمان، آلبوم عاشورا، نشانی خانه باران، این سند خورشید است، آلبوم خانواده، کاروانی با سیزده کجاوه، یادداشت‌های جبرییل، باغ سیب، درخت شکیب، نامه‌های کودکان به پیامبر مهربانی، حد عطش، با شناس‌نامه‌ها و قهرمانان کوچک کربلا اشاره کرد.

مخاطب اصلی این اثر چه کسانی هستند؟

مخاطبان این اثر جوانان جویای حقیقت هستند که در عصر سلطه رسانه‌‎های غربی، اطلاعات بعضا نادرستی به آنها در مورد موضوعات مختلف از جمله حقیقت اسلام منتقل می‌شود. این اثر دارای موضوعی فراداخلی است و در عرصه بین‌الملل جای تبلیغ دارد و می‌تواند توسط مراکز ذیربط به زبان‌های مختلف ترجمه شود. به عبارت دیگر مخاطبان این رمان صرفا جوانان ایرانی نیستند بلکه مخاطب جهانی برای این رمان می‌توان تصور کرد.

در پایان اگر نکته خاصی به ذهنتان می‌رسد؛ بفرمایید.

استفاده از زبان هنر، ادبیات و رمان در رسانش مضامین فکری یکی از سفارشات موکد رهبر انقلاب است در این رمان تلاش شده تا در لابه‌لای فراز و فرودهای جذاب داستانی پیام‌های اصلی نیز به مخاطب منتقل شود.