کتاب “استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن” به چاپ رسید

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن”سی و پنجمین کتاب گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه است که توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا به چاپ رسید.

امـروزه، عـلوم شناختـی تحول چشـم‌گیری را در شاخـه‌های مختلف فلسفـه و زبان‌شناسی به بار آورده است. این علوم به سرعت در حال گسترش هستند و بسیاری از زمینه‌ها را تحت تاثیر می‌گذارند. یکی از این زمینه‌ها فهم متون دینی است. نظریه استعاره مفهومی و نیز نظریه تلفیق مفهومی از جمله نظریاتی هستند که در علوم شناختی مطرح شده‌اند. نگارنده به کمک این دو نظریه تحلیل جدیدی از زبان استعاری قرآن و ارتباط آن با جهان‌بینی اسلامی را پیش کشیده که بنا به آن، استعاره‌های مفهومی قرآن بخش اجتناب‌ناپذیر تفکر اسلامی هستند. از این رو، می‌توان از راه تحلیل آنها به نگرش اساسی؛ و یا به عبارت دیگر، جهان‌بینی قرآن دست یافت. استعاره‌های زبانی قرآن تجلیات استعاره‌های مفهومی آن هستند. این استعاره‌ها به ابعاد مختلف زندگی و تفکر اسلامی شکل می‌دهند. آنها صرفا جهت زیبایی سخن به کار نرفته‌اند، بلکه قرآن با طرح آنها تفکر جاهلی را دگر‌گون می‌کند.

کتاب “استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن”از دوازده فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

فصل اول: مبانی نظری(۱): استعاره مفهومی و اندیشه بشری  

فصل دوم: مبانی نظری(۲): فضاهای تلفیقی

فصل سوم: انتقال در فضاهای قرآنی

فصل چهارم:تجربه زندگی و استعاره‌های قرآنی

فصل پنجم:زبان مادی و حقایق دینی

فصل ششم:نظام‌مندی استعاره‌های قرآنی

فصل هفتم:شخصیت‌بخشی در قرآن

فصل هشتم:تلفیق فضاها و استعاره‌ها در افعال الهی

فصل نهم:استعاره‌ها و تلفیق‌های مفهومی در رابطه علیت

فصل دهم:استعاره‌ها و تلفیق‌های مفهومی در زمان و مکان

فصل یازدهم:زنجیره بزرگ هستی در قرآن

فصل دوازدهم: فضاهای وجودی و متافیزیکی در قرآن

 

کتاب “استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن”اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا،با قیمت ۴۰،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.