الگوی نظام سیاسی در حکمت متعالیه به چاپ رسید

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “الگوی نظام سیاسی در حکمت متعالیه” چهلمین کتاب گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه بوده که به قلم حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر عضو هیات علمی این گروهبه چاپ رسیده است.

هر اندیشه سیاسی که در مکاتب فلسفی شکل می‌گیرد، از یونان باستان مبتنی بر مبانی است که مورد قبول آن مکتب می‌باشد. اندیشه سیاسی به منزله روبناست و مبانی زیر بنایی اندیشه سیاسی بشمار می‌آید، حکمت متعالیه همانند سایر مکاتب فلسفی مبانی خاص خود را دارد البته مبانی چه بسا از نظر مفاهیم در تمام مکاتب فلسفی یکسان باشد مثل مبانی هستی شناختی، انسانی شناختی، فرجام‌شناختی و معرفت‌شناختی اما به هر یک از مبانی یاد شده در هر مکتب فلسفی رویکرد خاص آن مکتب وجود دارد، از باب مثال مشا به هستی و یا به انسان و فرجام کاملا متفاوت بانگرش فلسفی حکمت متعالیه است.
در این کتاب بعد از تبیین مفاهیم به کار برده شده در تحقیق به منابع و مبانی نظام سیاسی مطلوب حکمت متعالیه پرداخته منابع معرفتی آن را در وحی، عقل، تجربه، شهود و فطرت پی گرفته است سپس نظام سیاسی در حکمت متعالیه را با شاخصه‌های اختصاصی‌اش در طی چند فصل مورد مطالعه قرار داده است.

کتاب “الگوی نظام سیاسی در حکمت متعالیه” از پنج فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

فصلاول: مفاهیم و چارچوب نظری

فصلدوم: منابع و مبانی نظام سیاسی مطلوب حکمت متعالیه

فصل سوم:نظام سیاسی در حکمت متعالیه

فصل چهارم: کارگزاران و نهادهای نظام سیاسی و ساختار مطلوب در سیاست متعالیه

فصل پنجم: غایات و اهداف نظام سیاسی متعالیه

 

کتاب “الگوی نظام سیاسی در حکمت متعالیه” اثر حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر، با قیمت ۳۷،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.