کتاب”قرآن و خردورزی”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب”قرآن و خردورزی” اثر سید محمد علی داعی نژادمحقق گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه به چاپ رسید.

 این اثر از هفت فصل، به شرح زیر تشکیل شده است.

فصل اول: مباحث مقدماتی

فصل دوم: ارزش سنجی و کارایی عقل

فصل سوم: قلمرو کارکردهای عقل

فصل چهارم: نقش وحی در شکوفایی عقل

فصل پنجم: موانع و آسیب شناسی عقل

فصل ششم: عوامل رشد و بالندگی عقل

فصل هفتم: نقد و بررسی برخی سؤالات و شبهات درباره عقل

نویسندهدر بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

جایگاه عقل نسبت به دین یا رابطه عقل و وحی از مسائلی است که هم در دنیای غرب و هم در جهان اسلام مباحث زیادی را به خود اختصاص داده است. درباره اینکه آیا عقل اساساً در حوزه دین اعتباری دارد و قلمرو و کارآمدی آن تا چه اندازه است، نحله ها و رویکرد های مختلفی پدید آمده و در مذاهب و مکاتب مختلف نسبت به آن اظهار ‏نظر‏های متفاوتی شده است. بدون شک نمی‏ توان به این مسئله که دو ضلع آن، یعنی عقل و وحی از اهمیت بسزایی در حیات آدمی برخوردار است، بی‌توجه بود‏. برای انسان ضروری است در حوزه معرفتی و سپس عملی خود به تعیین نقش این دو و ارتباط آنها، یعنی رابطه عقل و وحی بپردازد. برای این منظور می ‏توان به تنهایی به تأمل نشست یا کلمات و مباحث دامنه ‏دار اندیشمندان و متفکران را مطالعه کرد. بدون شک باید این کار را انجام داد، اما آنچه ضروری و از همه این امور مهم‏تر است، مراجعه به کتاب و سنت و بهره‏ مندی از معارف آسمانی است؛ به عبارتی بهترین جایی که باید برای حل این مسئله به آن مراجعه کرد، کتاب آسمانی و کلمات معصومان(ع) است.

 

 گفتنی است کتاب” قرآن و خردورزی” اثر سید محمد علی داعی نژاد، با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.