نشست علمی معرفی و بررسی کتاب «فلسفه داستان داستان»

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران نشستی با عنوان (آیین رونمایی) معرفی و بررسی کتاب «فلسفه داستان داستان» را به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌نماید.

در این نشست آقایان دکتر محمدرضا سنگری، علیرضا کمری، علی عباسی و مهدی کاموس به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

ادبیات داستانیِ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، متاثر از ارزش‌ها، اهداف و مبانی انقلاب اسلامی دوره جدیدی را آغاز کرد. خصوصیت اصلی این مقوله رویگردانی آن از مبانی، مناشی و مقاصد و نتایج ادبیات داستانی اومانیستی غرب بود. چیستی ادبیات داستانی در این دوره مقدمه‌ای برای مطالعات تطبیقی میان آن و نمونه‌های جهانی و همچنین پیش نیازی برای نظریه ادبی و مطالعات نظری در این حوزه تلقی می‌شود. فهم این مقوله جز با تمسک به دستگاه فکری فلسفی مطابق با مبانی انقلاب اسلامی مقدور نخواهد بود. بنابراین فلسفه داستان مبدا المبادی هر پرسشی در حوزه نظری ادبیات داستانی انقلاب اسلامی است. کتاب «فلسفه داستان داستان» با ارائه دستگاه فکری فلسفی خود، تلاش دارد تا با تحلیل و تقلیل پرسش از چیستی داستان به پرسش از ارکان وجوانب اصلی ان، به چیستی «داستانِ داستان» به عنوان رکن اصیل روایت پاسخ دهد. از این رو، علاوه بر ارائه روش شناسی تقصیر روایت، در تحلیل چیستی داستانِ داستان، نقل و نقد آراء مطرح دراین زمینه را در دستور کار خود قرار داده، مفاهیمی چون: نقل، روایت، واحد کمینه داستان، ترتیب روایی، زمان، حرکت و شخصیت را در مقوله «داستان داستان» بررسی می‌نماید.

«فلسفه داستانِ داستان» به‌عنوان نخستین کتاب تالیفی در این موضوع می‌باشد که توسط محقق آن بیش از صد مولفه «داستان داستان» را در حجمی بالغ بر هشتصد صفحه و در نتیجه بیش از سه سال پژوهش معرفی می‌نماید.

نشست (آیین رونمایی) معرفی و بررسی کتاب «فلسفه داستان داستان»، روز دوشنبه مورخ ۲ اسفندماه از ساعت ۱۴ لغایت ۱۶ عصر به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فلسطین و خیابان برادران مظفر، پلاک ۱۰۸۰، طبقه دوم، سالن عاشوری برگزار می‌شود.

همچنین این نشست علمی از طریق نرم‌افزار آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به صورت زنده و مستقیم پخش خواهد شد.

چاپ اول کتاب «فلسفه داستان داستان» اثر احمد شاکری در قطع رقعی و در حجم ۸۱۶ صفحه و با قیمت ۹۸۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.