کتاب”تحویل گرایی و فیزیکالیسم”

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب”تحویل گرایی و فیزیکالیسم” به قلم دکتر مهدی غیاثوند، با موضوع تحویل گرایی و با هدف بررسی انتقادی تحویل گرایی در متن تحقق قرن بیستمی آن، یعنی فیزیکالیسم؛ در گروه معرفت شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه سامان یافته و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

برخی در توصیف جایگاه رفیع و تعیین کننده تحویل گرایی در دوره معاصر تا به آن جا پیش می روند که عصر ما را زمانه تحویل گرایی بنامند. در این اثر تلاش شده است تصویری منسجم و نسبتاً کامل از تحویل گرایی ارائه شود. تصویری که مهم ترین اجزایش را می توان مفاهیمی چون این همانی،‌ تحقق، فرارویدادگی و نوخاستگی معرفی کرد.

 کتاب”تحویل گرایی و فیزیکالیسم” از پنج بخش به شرح زیر تشکیل شده است:

بخش اول: کلیات و پیشینه

بخش دوم: ماهیت پایه تحویل هستی شناختی: از ماتریالیسم تا فیزیکالیسم

بخش سوم: چگونگی ترسیم رابطه تحویلی هستی شناختی

بخش چهارم: تحویل گرایی معرفت شناختی / علم شناختی

بخش پنجم: یک نمونه پژوهی؛ تحویل گرایی و مسئله آگاهی

غیاثوند در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

ورود به بحث از الگوی محوری فیزیکالیسم در دور­ه ­ای که از دهه­ های میانی قرن بیستم آغاز شده و تا به امروز ادامه می ­یابد، یعنی تحویل­ گرایی، به  مقدماتی محتاج است. بخش نخست اثر پیش رو، به منظور تأمین این نیاز به نگارش درآمده است. این بخش مشتمل بر سه فصل است. فصل نخست به ضروری ­ترین بخش این مقدمات، یعنی ایضاح مفهومی اصطلاح تحویل­ گرایی، اختصاص یافته است. تحویل ­گرایی و به تبع آن فیزیکالیسم، آنقدر وسعت در کاربرد داشته و به قدری در حوزه­ ها و چارچوب ­های مختلف به کار گرفته شده­ اند که بدون ارائه یک چارچوب مفهومی و بدون قرارداد کردن یک اصطلاح­ شناسی یکدست، بحث کردن از آن­ ها رهاوردی جز ابهامات افزون­تر، مخالفت و موافقت­ های بی مورد و از سر کژتابی و سوء برداشت ­های گوناگون نخواهد داشت. در واقع، علاوه بر دو ناحیه تعیین ماهیت پدیده پایه تحویل و رابطه­اش با پدیده هدف تحویل، چارچوب کلی تحویل که طرفین رابطه تحویلی را مشخص می­کند نیز نقشی بسزا در صورتبندی تحویل ­گرایی و فیزیکالیسم دارد. برای مثال، طرفین این رابطه دو پدیده هستی شناختی ­اند یا دو مفهوم و یا دو نظریه.

تحویل­گرایی می ­تواند در چارچوب ­های مختلفی، با لحاظ اقتضائات هر چارچوب، به یکسان قابل طرح باشد. پدیده­ ی هدف تحویل می ­تواند یک شیء، ویژگی، سنخ جوهری و یا هر گونه متافیزیکی دیگری، نظریه و یا شاخه، قانون و یا روش­ علمی باشد. تحویل گرایی منحصر به هیچکدام از این چارچوب ­ها نیست. در هر یک از این موارد، گستره­ ای از گونه ­ها می­ تواند مطرح باشد. برای مثال ویژگی­ های یک انسان را می­ توان در یک تقسیم­ بندی به ویژگی ­های فیزیکی، شیمیایی، زیست­ شناختی، عصبی، نفسانی و … تقسیم کرد. به لحاظ سنخ جوهری/متافیزیکی پدیده­ ها می  توانند مادی و یا غیر مادی باشند. یا شاخه ­های دانش آدمی را می ­توان با ملاک ­های مختلفی به علوم انسانی و علوم طبیعی و هر یک از این ­ها را به زیر­گونه­ های مختلفی تقسیم کرد. تحویل گرایی هر کدام از این گونه­ ها را می­ تواند به عنوان پدیده ­های هدف و پایه­ ی تحویل در طرفین رابطه­ ی تحویل داشته باشد.

 

گفتنی است کتاب”تحویل گرایی و فیزیکالیسم” به قلم دکتر مهدی غیاثوند، با قیمت  ۳۵۰۰۰  تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه