راه بازسازی فرهنگی کشور با تعلیم و تربیت نسل آینده

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از گروه اندیشه خبرگزاری شبستان؛ میزگرد تخصصی «ساختار فرهنگی و نهاد دین» ذیل همایش ملی «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» با حضور دکتر علیرضا شجاعی‌زند، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاجی‌ابوالقاسم، نماینده مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام دکتر حسن علی‌اکبری، مدرس حوزه و دانشگاه و محمدهادی رشادی، عضو شورای علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه، دبیر علمی میزگرد برگزار گردید.

در ابتدای این میزگرد محمدهادی رشادی، دبیر علمی میزگرد، ضمن اشاره به اهمیت نهاد دین در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور و پیگیری این امر با برگزاری بیست و دو پیش‌نشست در خصوص بازسازی  انقلابی ساختار فرهنگ به عنوان مقدمات برگزاری این همایش، به چهار محور اصلی این همایش اشاره و سرفصل‌های مورد بحث در این میزگرد تخصصی را مطرح کرد.

بنابراین گزارش در ادامه این نشست حجت‌الاسلام دکتر حسن علی‌اکبری، مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان این موضوع که مساله اصلی تربیت دینی و اخلاقی در مدارس است در این نشست گفت: باید از دوره‌ای که دانش‌آموزان در دوره‌ی طولانی تحصیل هستند به نحو شایسته‌ای استفاده بشود و با ورود نهاد دین به حوزه‌ی آموزش جامعه پذیری و فرهنگ پذیری در نسل‌های آینده مورد توجه جدی باشد.

حجت الاسلام علی اکبری ادامه داد: نفوذ دشمن در امور فرهنگی عمیق‌تر و مضرتر از سایر حوزه‌هاست و به نظر می‌رسد راه بازسازی فرهنگی کشور از تعلیم و تربیت نسل آینده در مدارس می‌گذرد و باید پیوند نهاد دین با آموزش و پرورش را تعمیق و توسعه بخشید و از ظرفیت آن برای بازسازی فرهنگی نسل آینده استفاده کرد. همچنین این تحول نیازمند این است که معلمان مدارس نیز نیروهای سالم، معتقد و انقلابی باشند، چرا که در سال‌های اخیر نفوذ فرقه‌ها و گروه‌های منحرف در حوزه آموزش، خصوصا در مهدهای کودک و پیش دبستانی به وفور یافت می‌شود.

بنابراین گزارش در ادامه این نشست؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاجی‌ابوالقاسم، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در این میزگرد با اشاره به این که برای پیوند بیشتر نهاد دین با فرهنگ، لازم است ظرفیت حوزه‌ علمیه به میدان بیاید گفت: در امور جدید و مستحدثه که اثرات فراوانی در تغییر فرهنگ و سبک زندگی مردم داشته است روحانیت و حوزه علمیه باید وارد شوند و با نظرات کارشناسی و فکر شده جلوی برخی انحراف‌ها را بگیرند و با استفاده از این حلقه‌ی میانی بازسازی در ساختار فرهنگی صورت گیرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از این رو دست کم نگرفتن توان حوزه و تولید یک نظام و ساختار برای نحوه بازسازی ساحات مختلف فرهنگ با مساعدت نهاد دین از مهم‌ترین کارهاست. به عنوان نمونه در قم طرحی در حال پیگیری است مرتبط با معماری منازل و نحوه شهرسازی. با مشارکت جمعی از کارشناسان خبره در امور معماری و شهرسازی و همچنین جمعی از روحانیون و طلاب که در موضوع از دانش کافی برخوردارند، که با این مشارکت به طراحی برسند که مناسب فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی است و از بسیاری مشکلات فرهنگی جلوگیری خواهد کرد. چرا که نحوه معماری خانه‌ها و فراگیری آپارتمان نشینی، موجب بسیاری مسائل فرهنگی شده است که سبک زندگی و فرهنگ ما را در کشور تحت تاثیر قرار داده است.

وی همچنین اضافه کرد: البته نمونه‌های دیگری هم وجود دارد اما برای بازسازی ساختار فرهنگی کشور نیاز است که در حوزه‌های گوناگون این مشارکت وجود داشته باشد تا به روش کارشناسی در مسیر اصلاح فرهنگ جامعه قرار بگیریم.

بنابراگزارش شبستان در ادامه نشست، دکتر علیرضا شجاعی‌زند، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، نیز به این مطلب اشاره کرد که از مهم‌ترین اقدامات در به کارگیری واقعی نهاد دین در شکل گیری و حفظ فرهنگ کم کردن از فرم و شکل، در پرداختن به بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور و توجه به معنا و محتوای آن است.

وی ادامه داد: با سخنوری و برگزاری همایش و نشست و فربه کردن ساختارها و تشکیل نهادهای جدید بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ اتفاق نمی‌افتد، بلکه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ، حقیقتا نیاز به اقدام انقلابی دارد و رهبر معظم انقلاب در انتخاب کلمات با دقت عمل نموده‌اند. لذا صفت انقلابی نیازمند حرکت‌هایی است که گرفتار امور بوروکراتیک و فرم‌زده نباشد و برگزاری نشست‌های تخصصی متعدد با حضور صاحبنظران در حوزه‌های گوناگون می‌تواند تلاشی در جهت فهم این مطلب باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: فرهنگ امری سیال و منعطف است، و باید توجه و دقت مضاعف در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی بشود، چرا که گاهی برای رسیدن به مقصودی تصمیماتی مورد توجه قرار می‌گیرد که پس از اجرا و اعمال آن سیاست‌ها برخلاف خواست تصمیم‌گیرندگان، نتیجه عکس آنچه مدنظر بوده است نمایان خواهد شد، لذا تصمیمات و اعمال سیاست‌ها در حوزه فرهنگ می‌بایست باید با وسواس فراوان صورت گیرد.

شجاعی زند در پایان به تشریح تفاوت‌های معنایی دین و نهاد دین پرداخت و در انتهای جلسه پرسش‌هایی از سمت حاضران در جلسه مطرح شد و توسط مدعوین پاسخ داده شد.