دائره المعارف مصور ایران و جهان – ۳۴

عنوان مقاله : دائره المعارف مصور ایران و جهان – ۳۴
نویسنده : حسن زاده، محمد
منبع :

مجله کتاب ماه کلیات » مرداد ۱۳۸۷ – شماره ۱۲۸ (از صفحه ۶۴ تا ۶۶)


قسمتی از متن مقاله :

دائره المعارف مصور ایران و جهان بدون در نظر گرفتن‏ قشر خاص یا مخاطب مشخص در یک قالب از کل به جزء تألیف شده است.گرچه این کتاب،دسته‏ بندی‏ خاصی برای اطلاعات ارائه شده قائل نشده است،مرور مطالب کتاب نشان می‏دهد که ابتدا اطلاعات عمومی‏ دربارهء جهان و سپس دربارهء ایران ارائه شده است.اگرچه‏ در بخش‏های ادیان و مذاهب،تقسیم جهانی-ملی‏ به هم ریخته و طبق موضوع پیش رفته است.

مطالبی دربارهء قاره‏ ها ، القاب برخی از کشورها ، یادگاری‏ های مشهور ،واحدهای پول کشورها، موزه‏ های‏ مهم، شاهکارهای ادبی، عجایب هفتگانه و نظایر آنها از جمله اطلاعاتی است که درباره جهان ارائه شده است.

درباره کشور ایران، ابتدا نکاتی درخصوص ایران‏ ارائه شده که نوعی اطلاعات پایه است ، سپس مطالبی‏ در معرفی استان‏ها و شهرها، سدها، اماکن دیدنی، آرامگاه شخصیت‏ های معروف و ضرب المثل‏ های ایرانی‏ آمده است. بخش‏های بعدی، به معرفی قانون اساسی‏ جمهوری اسلامی ایران، قرآن کریم، پیامبران(ع)و مقیاس‏ ها اختصاص دارد. در ادامه ، دوباره اطلاعات‏ عمومی درباره منظومه شمسی، حیوانات، ترین‏ های‏ جانوران ، اطلاعات پزشکی،دانستنی‏ های خانه‏ داری، خواص میوه‏ ها و اطلاعات ورزشی آمده است. سپس، مختصری از زندگینامه چهارده معصوم(ع) و سرانجام، کمک‏ های اولیه توضیح داده شده است.


دانلود مقاله : دائره المعارف مصور ایران و جهان – ۳۴