راهکارهای همکاری مشترک بین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای تعاملات علمی برون دستگاهی
روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام دکتر محمد عرب‌صالحی ریاست پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی، حجت الاسلام دکتر محمدجواد رودگر مدیر گروه فلسفه و مسئول راه‌اندازی رشته سلامت معنوی در پژوهشگاه و حجت‌الاسلام دکتر علی فضلی مدیر گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه جلسه ای با مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این مرکز برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا حجت الاسلام عباسی، گزارشی از فرایند تدوین متون درسی حوزه، روند تاسیس رشته های علمی و شرایط آن ارائه داده و ضمن تاکید بر اهمیت و ارزشمندی آثار پژوهشگاه آمادگی آن مرکز را برای تعامل با پژوهشگاه و استفاده از آثار پژوهشگاه بعنوان منابع درسی رشته‌های مختلف و تبدیل آن به کتب درسی اعلام نمود.

در ادامه حجت الاسلام محمد عرب صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، ضمن معرفی پژوهشگاه، پژوهشکده‌ها، گروه‌های علمی، مراکز وابسته و ویژگی‌های منحصر به فرد پژوهشگاه، برخی از کارویژه‌های پژوهشگاه را برشمرد. ایشان در ادامه آمادگی پژوهشگاه را برای همکاری با مرکز تدوین متون درسی در محورهای ذیل اعلام نمود:

۱. ارائه کتب پژوهشگاه بعنوان منابع رشته‌های مختلف حوزوی و حتی چاپ مشترک در صورت تامین هزینه
۲.تبدیل کتب منبع به کتب درسی در صورت تامین هزینه
۳.بازنگری سرفصل‌های اکثر رشته‌های علمی حوزوی

در این راستا مقرر شد در قالب تفاهمنامه های موجود، متون تولید شده مورد بررسی قرار گرفته و آنگاه با محققان و نویسندگان کتب قرارداد تولید کتب آموزشی منعقد شود. در جلسه یاد شده روش اجرایی موارد موافقت شده نیز مطرح شد.

در ادامه حجت‌الاسلام دکتر محمدجوادرودگر در خصوص رشته سلامت معنوی و فعالیت های انجام شده و در حال انجام گزارشی ارائه نموده و بیان داشت: مجوز رشته سلامت معنوی برای سطح چهار اخذ شده که در درخت‌واره دانشی ذیل اخلاق، تربیت و مشاوره قرار می‌گیرد تدوین عناوین درسی و سرفصل های مربوطه در حال انجام است و اجازه جذب طلاب برای رشته سلامت معنوی در سطح چهار به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی داده شده است. همچنین گزارشی از فعالیت های علمی ذیل عنوان معاجم سلامت معنوی در قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و اصول کافی، انتشار سه فصلنامه سلامت معنوی( دو فصلنامه علمی پژوهشی و یک فصلنامه در حال دریافت رتبه علمی پژوهشی)، برگزاری هم اندیشی ها، نشست ها و همایش هایی با عنوان سلامت معنوی و بروندادهای علمی آن در قالب مجموعه مقالات و ارائه سخنرانی های علمی، تدوین کتاب آموزشی سلامت معنوی از طریق انتشارات سمت، برگزاری همایش سلامت معنوی در قرآن ارائه شد.
در ادامه حجت‌الاسلام دکتر علی فضلی گزارشی از طرح تشکیل مرکز سلامت معنوی حهت تربیت اساتید مطرح کرد.