تببین نقش عقل به عنوان یکی از منابع سه گانه دین اسلام در ملی اجتهاد عقل گرا

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن قدردان قراملکی در گفت و گو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: همایش ملی اجتهاد عقل گرا توسط پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز چهارشنبه ۲۳ آذر ماه در تالار استاد موسویان این پژوهشگاه در قم برگزار می شود.

دبیر علمی همایش ملی اجتهاد عقل گرا با اشاره به محورهای این همایش افزود: اجتهاد عقل گرا، اجتهاد نقل گرا، مکتب شناسی و تبارشناسی، الهیات و علم کلام، علم اصول، علم فقه، علم تفسیر، علم حدیث و سایر علوم انسانی اجتماعی اقتصادی، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریت از محورهای اصلی همایش ملی اجتهاد عقل گرا است.

وی خاطرنشان کرد: از حدود دو سال پیش فراخوان مقالات همایش ملی اجتهاد عقل گرا ارایه شده است اما به دلیل شیوع کرونا زمان برگزاری همایش را به تعویق انداختیم تا به صورت حضوری برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قدردان قراملکی با بیان اینکه ۵۰ مقاله علمی و تخصصی به دبیرخانه همایش ملی اجتهاد عقل گرا رسیده است، گفت: از این تعداد حدود ۱۵ مقاله مرتبط با موضوع همایش نبوده یا مورد قبول ارزیابان قرار نگرفتند.

وی افزود: پس از بررسی داوران و ارزیابان ۳۴ مقاله به تایید نهایی رسیده که در سه جلد کتاب منتشر شده است و در روز همایش از آنها رونمایی می شود. جلد اول با عنوان «عقل و الهیات»، جلد دوم با عنوان «عقل و اخباری گری و مکتب تفکیک» و کتاب سوم با عنوان «عقل فقه و اصول» می باشد.

دبیر علمی همایش ملی اجتهاد عقل گرا یادآور شد: علاوه بر رونمایی از کتاب مقالات ۵-۶ عنوان کتاب دیگر با موضوع مرتبط با همایش رونمایی می شود و در اختیار پژوهشگران حاضر در همایش قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قدردان قراملکی درباره چرایی و ضرورت برگزاری همایش ملی اجتهاد عقل گرا گفت: درباره علوم انسانی مخصوصا با رویکرد علوم اسلامی و دینی سه منبع وجود دارد و علوم اسلامی و دینی از سه منبع آیات، روایات و عقل تغذیه می کند و آنچه که علوم اسلامی را پررنگ تر می کند و علم واقعی قرار می دهد، تغذیه از این سه منبع است.

وی افزود: سه رویکرد درباره تبیین علوم انسانی و اسلامی آمده است که رویکرد اول فقط آیات، رویکرد دوم اخبار و روایات و رویکرد سوم فقط به عقل اهتمام بیشتری دارد؛ از طرفی رویکرد بهره برداری از منبع عقل کمرنگ شده است؛ بنابراین طرح همایشی که به منبع سوم یعنی عقل اختصاص یابد، احساس می شد.

حجت الاسلام والمسلمین قدردان تاکید کرد: تلاش کرده ایم تا در همایش ملی اجتهاد عقل گرا نقش عقل را به عنوان منابع سه گانه دین اسلام تبیین کنیم، بنابراین بر موضوع اجتهادها بر محور عقلانیت در این همایش تاکید می شود، از طرفی برخی اجتهادها بر محور آیات و برخی اجتهادها نیز بر محور روایات می باشد.

وی یادآور شد: همایش ملی اجتهاد عقل گرا با پیام آیت الله سبحانی آغاز می شود و آیت الله رشاد رییس حوزه های علمیه و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی هادوی تهرانی استاد حوزه علمیه قم سخنرانان اصلی این همایش می باشند. بخش دوم همایش نیز مناظره علمی آزاداندیشی بین دو رویکرد نقل گرایی و عقل گرایی برگزار می شود.