راهی جز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نداریم

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو شورای علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، در نشست خبری «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاد اندیشی» که توسط موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، افزود: البته سه اصل منطق، اخلاق و رعایت حقوق دیگران در مباحث این پژوهشکده باید رعایت شود.

او ادامه داد: بر اساس صحبت های بزرگانی چون شهیدبهشتی، انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری است و این ضرورت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را یادآور می شود. اصولا آزاد اندیشی و آزادی بیان با اصل انقلاب پیوند دارد و این خلاف عقاید برخی کج اندیشان و متحجران است.

علی ذوعلم با بیان این که برای پیشرفت انقلاب و کشور باید فاصله بین وضع موجود با آرمان های انقلاب را کاهش داد گفت: مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان هستند. تنها راه رشد کشور و رسیدن به آرمان های انقلاب هم، همراهی مردم به خصوص جوانان و مشارکت جدی آن هاست.

او اظهار کرد: حتی خود بیانیه گام دوم نیز باید مورد مباحثه و گفت و گو و نقد قرار گیرد و اگر این طور نشود نمی تواند در ذهن جوانان و جامعه بنشیند.

عضو شورای علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در پاسخ به خبرنگاری که گفت با توجه به حوادث اخیر، آیا بهتر نبود این کرسی های آزاد اندیشی زودتر برگزار شود پاسخ داد: ما معتقدیم درباره برگزاری این کرسی ها، خیلی کوتاهی شده است. ۲۰ سال قبل مقام معظم رهبری درباره آزاد اندیشی چه گفتند؟ مگر در سال ۱۳۸۰ نامه ای به رهبر انقلاب نوشته نشد و ایشان در پاسخی شفاف و محکم، بر آزاد اندیشی، مناظره و گفت و گوی بین نخبگان برای پیشبرد کشور، تاکید نفرمودند؟

او تصریح کرد: برخی فکر می کنند آزادی اصلا جزو اهداف انقلاب نبود در صورتی که این طور نیست. حتما باید خود جوانان برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی راهکار و سازکار ارائه دهند. تشکل های مختلف دانشگاهی باید به جای رویارویی میدانی بنشینند و با همدیگر گفت و گو کنند.

ذوعلم در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که گفت اگر این گفت و گو ها آزادانه در دانشگاه صورت نگیرد به کف خیابان ها خواهد رفت گفت: مسوول و مدیری که در دانشگاه از برگزاری نشست آزاد اندیشی هراس دارد صلاحیت کافی و لازم برای مدیریت دانشگاه را ندارد. این گفت و گوهای دانشگاهی به حسن جریان امور کمک می کند و از تبدیل تعامل به تقابل جلوگیری می کند.

او در جواب سوال خبرنگاری که پرسید چقدر می توانیم به برگزاری واقعی کرسی های آزاد اندیشی امیدوار باشیم گفت: راهی جز این نداریم. پیشرفت تفکر ناب اسلامی جز با گفت و گو و آزاداندیشی ممکن نیست. به ویژه در روزگار ما که هر کسی به راحتی با همه رسانه های دنیا ارتباط دارد و رسانه ها حد و مرزی نمی شناسند.

ذوعلم تصریح کرد: اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خود را موظف به ایجاد و زمینه سازی برای حضور هر متفکری با هر ایده و فکری در اینجا می کند. البته همه مباحث اینجا رسانه ای نمی شود چرا که بحث های اینجا معمولا تخصصی است. ممکن است در این مسیر، سنگ اندازی هایی هم بشود ولی در این راه باید هزینه داد و البته که باید سعی کرد هزینه کمتری داده شود.

ذوعلم در پایان گفت: سالن هایی که وزارت خانه ها دارند و همچنین مساجد، مکان های مناسبی برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی است.