ضرورت تبیین مسائل برای جوانان در حاشیه اغتشاشات اخیر

مسیح خواهر مریم!

ضرورت تبیین مسائل برای جوانان در حاشیه اغتشاشات اخیر

نوشتاری از محمد حسن شاهنگی دبیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

هر چه جلوتر می‌رویم، به دلیل پیشرفت و اقتدار روز‌افزون کشورمان،‌ در اردوگاه مخالفان نظام جمهوری اسلامی، همگرایی بیشتر می‌شود؛ گروه‌های ریز و درشت معاند که موجودیت خود را در خطر می‌بینند، با تمام قوا و با هم به میدان می‌آیند؛ این صف‌آرایی جدید با تلاش‌های مؤذیانه استکبار جهانی امریکا و صهیونیسم در این سال‌ها شده است. در حوادث و اغتشاشات اخیر، فعالان فمنیست با طرح شعارهای موهنی چون «زن، زندگی، ‌آزادی» در فضای مجازی موج سواری می‌کنند و با تولید یا بازنشر مطالب گمراه‌کننده، سعی در انحراف افکار عمومی دارند. شبکه‌های بیگانه نظیر ایران‌اینترنشنال، بی. بی. سی و… چهره‌های رسانه‌ای مخالف نظام مثل مسیح علی‌نژاد و… مدتهاست پشت شعارهای عوامفریبانه و با زدن بر طبل موضوعاتی چون آزادی،‌ حقوق زنان، حقوق بشر و… با توسل به انواع ترفند‌های خبری چون برجسته‌سازی، ‌هشتگ‌زنی، توئیت‌نویسی، ‌برپایی کمپین و‌ انتشار شایعات و اخبار جعلی، ‌تهییج و دعوت به خشونت‌ورزی، اعتراض و آشوب می‌کنند.

گروهک منافقین به سرکردگی چهره ورشکسته‌ای چون مریم رجوی با آن کارنامه سیاه و خفت‌بار مشخص در ظاهر خود را ناجی ملت معرفی نموده اما در باطن با حضور مستقیم در اغتشاشات خیابانی، عملیات‌های تخریب و کشته‌سازی را اجرا می‌کنند، گروهک‌های تجزیه‌طلب مانند کومله می‌کوشند تا با تحریک احساسات اقوام کرد، بلوچ و عرب انسجام ملی را هدف قرار داده و از آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرند. تروریست‌های تکفیری‌ درصدد بمب‌گذاری و ایجاد انفجار در محافل عمومی و بر هم زدن امنیت ملی، ‌روانی و فیزیکی جامعه‌اند و به طرح سوری‌سازی ایران به طور جدی می‌اندیشند، سلطنت‌طلبان هنوز سودای بازگرداندن تاج و تخت را دارند و با استخدام و به‌کار‌گیری اوباش و مجرمان سابقه‌دار حمله به اماکن و اموال عمومی و دولتی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و…

آنچه مهم است ضرورت تبیین چرایی و چگونگی عداوت‌ورزی، توطئه‌ها، ‌خیانت‌ها، آشوب‌افکنی‌ها،‌ فتنه‌اندازی‌ها و جنایت‌های دنباله‌دار دشمنان قسم‌خورده ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز برای مخاطبان جوان و نسل‌های چهارم انقلاب است. نسل‌های اول،‌ دوم و سوم انقلاب با پوست و گوشت خود به دلیل قرار گرفتن در بطن حوادث، این دشمنی‌ها را از نزدیک لمس کرده‌اند؛ اما جوانان دهه هشتادی به دلیل شرایط اندک سنی‌شان، نیازمند تشریح این‌گونه مسائل‌اند تا تحت‌تأثیر فضای هیجانی موجود در فضای مجازی قرار نگیرند، با القائات مغرضان، حقایق را واژگونه دریافت ننمایند و به عنوان سیاهی‌لشکر، مورد سوء استفاده اشرار، گروه‌های معاند، تروریست‌ها، سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان قرار نگیرند. فراموش نکنیم اگر در این خصوص دست روی دست گذاشته شود، دشمن بی‌کار نمی‌نشیند و روایت جهت‌دار خود را از قضایا به مخاطب عرضه می‌کند؛ بدیهی است هر گونه کم‌کاری، اهمال و سستی در این زمینه در شرایط جاری مجاز نیست.

در عصر سلطه رسانه‌ها و بنگاه‌های خبر پراکنی،گشودن پنجره‌های گفت‌وگو با نسل جدید لازم است؛ نسلی با احساسات و عواطف حساس؛ نسلی آرمان‌گرا و مطالبه‌گر، ‌نسلی کنجکاو و دغدغه‌مند، نسلی که در محاصره بی‌امان غفلت، گمراهی و نیرنگ است، نسلی که به جهت دارا بودن وجدانی بیدار، گوش شنوایی برای شنیدن حقایق دارد و با سلامت نفس کم‌نظیر خود اهل گفت و شنود است، نسلی که به دلیل خصایص خلقی و اخلاقی خود بی‌باک است و از مواجهه و مناظره نمی هراسد. «ساختن فردایی بهتر و ایمن‌تر» از جمله دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است که این مهم جز با اتکای بر  نیروی جوانان و دانشجویان وطن، شدنی نیست؛ نسل جوان یک نسل آتیه‌ساز است و در صورت اعتماد به وی، می‌تواند گره‌ها را باز کند و در این صورت است که شکاف‌ها به جای تعمیق، ترمیم می شوند.