توحید اجتماعی، ماهیت، تعریف و نسبت آن با توحید اعتقادی

«توحید اجتماعی»، ماهیت، تعریف و نسبت آن با «توحید اعتقادی»

نوشتاری مستخرج از مقاله فوق به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه و سرکار خانم فریده پیشوایی منتشر شده در شماره ۱۰۴ فصلنامه علمی پژوهشی قبسات

«توحید اجتماعی» اصطلاحی متأخر، نوپدید و برخاسته از اندیشه مسلمانان نواندیش و مصلحان اجتماعی است و دانش لازم هنوز درباره آن تولید نشده است؛ به همین جهت، تبیین ماهیت و ارائه تعریف آن ضروری می­نماید. اهمیت پرداختن به توحید اجتماعی از یک سو در جایگاه خاص آن در «کلام اجتماعی» و از سوی دیگر در غلبه حیثیت اجتماعی بر بُعد فردی انسان­ها در دنیای امروز، خلأ طرح کلی برای زندگی بر اساس آموزه­های وحیانی و لزوم پاسخ­گویی به نیازهای نوپدید جوامع اسلامی است که غالباً ناظر به مسائل نوظهور اجتماعی می­باشند؛

از این رو در مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای تلاش می­شود ماهیت و تعریف «توحید اجتماعی» روشن گردد. یافته­های مقاله نشان می­دهد «توحید اجتماعی» که زیرمجموعه «کلام اجتماعی» تعریف می­شود، ابعاد معرفتی و شناختی توحید در ساختار کلان جامعه است که با خوانش «توحید اعتقادی» با رویکرد اجتماعی آشکار می­شود. در این رویکرد اجتماعی، توحید، افزون بر جنبه اعتقادی، به مثابه یک طرح، الگو و بینش کلیِ رهایی­بخش، عمل­زا، تحول­آفرین و دارای تأثیر در تمام ابعاد زندگی انسان و جوامع بشری فهم می­شود. لازمه این فهم از توحید، حاکمیت مطلق الله، عدم اکتفا به وضع موجود و تلاش برای رساندن جامعه به هدف اصلی آفرینش و درنهایت تحقق جامعه توحیدی است.

جهت مطالعه متن کامل این مقاله روی لینک زیر کلیک نمائید…

«توحید اجتماعی»، ماهیت، تعریف و نسبت آن با «توحید اعتقادی»