رویکرد رسانه‌ای باید تهاجمی‌تر با شناختی دقیق‌تر باشد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان؛ میزگرد «ساختار فرهنگی و رسانه و فضای مجازی» ذیل همایش «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» با حضور دکتر فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما؛‌ دکتر احسان کیانخواه، پژوهشگر فضای مجازی با دبیری علمی دکتر عزیز نجف‌پور آقابیگلو، رئیس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

 فضای مجازی تجلی تام کنترل و حکمرانی است

بنابراین گزارش دکتر نجف پور در ابتدای این نشست گفت: جهان جهان رسانه و فضای مجازی است و نه تنها فرهنگ بلکه تمام ساحات زندگی بشر امروزی، متاثر از رسانه و فضای مجازی است. امروز کسی نمیتواند منکر ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی فضای مجازی باشد که با فضای فیزیکی تعاملی دوسویه دارد. پس طبیعی است که در بازسازی ساختار فرهنگی کشور این دو مقوله مورد توجه جدی باشند.

رئیس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: باید دقت کرد که رسانه و فضای مجازی عموم خصوص من وجه هستند که حوزه مشترک این دو که اتفاقا در روزهای اخیر بسیار پررنگتر شده، نباید ما را از مابقی وجوهشان غافل کند. الان رسانه ها جنگی راه می اندازند و کشوری را فتح می کنند و نظامی را ساقط می کنند بدون اینکه جنگی رخ داده باشد و فضای مجازی هم تجلی تام کنترل و حکمرانی است. در این نشست تلاش خواهیم کرد ضمن مروری بر ادبیات و کلیات این حوزه ها، به بررسی و آسیب شناسی وضع موجود بپردازیم و اگر توانستیم روندهای داخلی و  جهانی را مروری کنیم و در نهایت راهکارهای بازسازی ساختار رسانه و فضای مجازی متناسب با فرهنگ مطلوب کشور را ارایه دهیم و بدین سوال پاسخ دهیم که چگونه میتوان فرهنگ اسلامی ایرانی را در دنیای مدرن حفظ، تقویت و تداوم داد؟

 پروژه انهدام مدیریت فرهنگی دولت در ایران شگل گرفته است

بنابراین گزارش در ادامه نشست اسفندیاری،‌ رئیس دانشگاه صداوسیما گفت: ضرورت دارد مفهوم مدیریت فرهنگی را احیا کنیم. در ایران پروژه انهدام مدیریت فرهنگی دولت شکل گرفته و عملا شاهد تعطیلی تولید فرهنگی توسط افراد و نهادهای فرهنگی هستیم و به موازات شاهد روند غلط ورود بخش اقتصادی به تولید فرهنگی هستیم فلذا ضرورت دارد مدیران فرهنگی در این عرصه میدان داری کنند.

دکتر نجف پور در ادامه نشست گفت: در فضای مجازی و رسانه های کنونی مخاطب به کاربر تبدیل شده و جامعه مخاطب رسانه ها در انتخاب و تعیین مصرف فرهنگی قوی تر شده اند. این تحول را چگونه باید در ساختار مدیریت فرهنگی ملاحظه کرد؟ از سوی دیگر ورود نهادهای اقتصاد و سیاست در عرصه فرهنگ و رسانه و فضای مجازی طبیعی است و اصلا در تاریخ هم مثلا خاندان بنی موسی شاکر و خلفای عباسی نقش تعیین کننده ای در نهضت ترجمه و توسعه علم در جهان اسلام داشتند الان که نمیتوان نقش نهادهای اقتضادی و سیاسی در حوزه رسانه و مجازی و فرهنگ را نادیده گرفت.

لازم به ذکر است دکتر مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: سرعت تحولات تگنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطای بسیار زیاد است و رسانه های شخصی به جای رسانه های جمعی نشسته اند. پلتفرم های رسانه ای بزرگ آرایش صحنه را به هم ریخته اند و عملا مرزهای ارتباطی از هم گسیخته شده است.

دکتر مهدی پور افزود: تولید و توزیع و مصرف محتوای رسانه ای و فرهنگی چسبندگی بالایی پیدا کرده و نمیتوان اینها را از هم تفکیک کرد و در فضای رسانه از نظام توصیفی به نظام هنجاری نیل یافته ایم و در چنین فضایی شبکه رسانه ای ما از تحولات عقب مانده است و باید رویکرد رسانه ای ما تهاجمی تر شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح اقداماتی که در این شرایط بایستی انجام شود پرداخت و گفت: ساختارها و سازمانها بازسازی شوند؛‌ شناخت دقیق تر ی از مخاطب و لایه های آن انجام شود و نسبت به شناخت محیط پیرامون اقدام شود

وی ادامه داد: در عرصه رسانه ای کشور  بازیگران رسانه ای چون شبکه های ماهواره ای؛‌ شبکه های اجتماعی و پلتفرم های بزرگ و رسانه ای مکتوب و رسانه ای بزرگ خارجی وجود دارند. ما در داخل کشور از دو مشکل دیگر رنج می بریم که این دو مشکل شامل اشکالات درون سازمانی و تعارض داخلی دستگاه های رسانه ای و تعدد و تعارض داخلی قوانین و مقررات در حوزه رسانه و فضای مجازی می شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سایر اقداماتی که باید انجام شود گفت: تقویت مقررات گذاری در عرصه رسانه؛‌ اصلاح و ارتقای نظام آموزش عالی ذیربط رسانه؛‌ تقویت سواد رسانه ای در کتب در سی مدارس؛‌ یگپارچه سازی و هماهنگ سازی ظرفیتها و  ایجاد یگانهای جدید رسانه ای اقداماتی است که باید در این شرایط انجام شود

دکتر نجف پور؛ دبیر علمی این نشست در ادامه گفت: صحبت از گستته شدن مرزهای رسانه ای میشود که این حرف درستی است. ولی پرسش این است که این مرزها چرا بیشتر برای گسسته شده است؟ چرا این گسستگی بیشتر یک طرفه است؟ طبعا تهاجمی تر شدن رویکرد رسانه ای ما یکی از راهکارهای تعدیل این مسیر یکطرفه است ولی چگونه باید رویکرد رسانه ای ما تهاجمی تر شود؟

بنابراین گزارش در ادامه نشست ساختار فرهنگی و رسانه و فضای مجازی دکتر احسان کیانخواه، پژوهشگر فضای مجازی گفت: فضای سایبر با رسانه عموم و خضوض من وجه هستند در واقع باید گفت در فضای سایبر وجود جدیدی شکل میگیرد هم عرض وجود حاضر . در واقع به سمت عوالم سایبری داریم حرکت میکنیم نه یک عالم سایبری. پلتفرمهای مجازی عوالم متکثری برای کاربران ایجاد میکنند.