شایعه سازی و غوغاسالاری، راهبرد رسانه ای دشمن در فتنه اخیر است

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به لزوم بازخوانی نقشه ها و برنامه های دشمن در فتنه اخیر ابراز داشت:”کیت کلارن برگ” روزنامه‌نگار انگلیسی با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مختلف رسانه‌ای که طی چند ماه گذشته از سوی رسانه‌های آمریکایی منتشر شده، گزارشی در خصوص اتفاقات اخیر در ایران نوشته که با این تیتر شروع می‌شود: «از کلیک یک دکمه در آمریکا تا خشونت در خیابان‌های تهران»؛ وی در این گزارش به وضوح نشان می‌دهد که چگونه اعتراض‌های اخیر در ایران توسط رسانه‌های خارجی مهندسی و ایجاد شده است.

او می‌نویسد: «تنها چند روز پس از شروع اعتراضات ایران در شانزدهم سپتامبر، واشنگتن‌پست فاش کرد که پنتاگون یک فعالیت گسترده را با تعدادی حساب ربات و ترول که توسط سنتکام (سازمان تروریست دولتی آمریکا) اداره می‌شد آغاز کرده است که شامل انتشار آنلاین اطلاعات گمراه‌کننده در نقاط مختلف دنیاست. این حسابها در تحقیقات مشترکی که به مدت ۵ سال عملیات نفوذ پنهان غرب را بررسی می‌کرد توسط شرکت تحقیقاتی رسانه‌های اجتماعی گرافیکا و استانفورد کشف شد. حوزه جغرافیایی سنت‌کام ایران را نیز در بر می‌گیرد و با توجه به دشمنی دیرینه ایران و آمریکا، تعجبی نخواهد داشت که بخش مهمی از اطلاعات نادرست آنلاین و تلاش‌های جنگ روانی این واحد، جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده باشد. یک استراتژی کلیدی که توسط متخصصان جنگ روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته می‌شود، ایجاد چندین رسانه ساختگی است که محتوای تولیدی علیه ایران را به زبان فارسی منتشر می‌کنند. بر اساس این استراتژی کانال‌های آنلاین متعددی در توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب، واتساپ و تلگرام ایجاد می‌شوند. این رسانه‌ها محتواهای تولیدی جعلی و نادرست را به امید اینکه با محتوای واقعی اشتباه گرفته شده و به سرعت در دیگر شبکه‌ها بازنشر شوند، به اشتراک می‌گذارند».

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه همچنین گفت: با توجه به گزارش این روزنامه‌نگار انگلیسی درباره تاثیرات آتش حمله رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، باید به نکات مهمی توجه کرد از جمله این که ترامپ پس از یک دوره تلاش بی‌ثمر در مبارزه با ملت ایران در جلسه‌ای که در اواخر دوران ریاست جمهوری‌اش با حضور وزیر امورخارجه و رئیس سازمان سیا در عربستان برگزار شد، تلاش کرد راه‌های مختلف براندازی نظام جمهوری اسلامی را با حاکمان مستبد عربستان در میان گذارد.

وی افزود: در همان جلسه بن‌سلمان، پیشنهاد حمله نظامی به ایران با هزینه عربستان را به پمپئو وزیر خارجه وقت ‌آمریکا و رئیس سازمان سیا آن کشور که در جلسه حضور داشتند ارائه داد اما پمپئو تلویحاً پاسخ داد که آمریکا حتی با هزینه عربستان نیز جرأت و توان حمله نظامی به ایران را ندارد؛ او گفت اگر گلوله‌ای علیه ایران شلیک شود، منافع آمریکا در منطقه نابود خواهد شد و جمهوری اسلامی و حامیان منطقه‌ای ایران؛ اسرائیل، امارات و کشور شما سعودی‌ها را ویران خواهند ساخت؛ برای همین پس از موشک‌باران پایگاه نظامی ما در عین‌الاسد، نتوانستیم حتی یک گلوله به طرف ایران شلیک کنیم؛ اکنون جمهوری اسلامی به لحاظ توانمندی نظامی به مرحله‌ای از بازدارندگی رسیده است که گزینه‌های جنگ و تحریم‌ها، نتوانسته رژیم تهران را تسلیم هژمونی آمریکا بکند…

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه ادامه داد: در نهایت آنان به این جمع‌بندی رسیدند که تنها راه باقیمانده، استفاده از فضای مجازی و تبلیغات ۲۴ ساعته و دیوانه‌کننده شبکه‌های ماهواره‌ای علیه مردم ایران است؛ آنها تأکید کردند باید با تبلیغات رسانه‌ای، هویت مردم ایران به‌ویژه جوانان ایرانی را متحول و کاری کنیم که آنان از هویت ایرانی-اسلامی خود فاصله گیرند. باید تا جایی که می‌توان با شایعات عجیب و غریب اذهان ایرانی‌ها را بمباران کرد؛ باید در رسانه‌ها، فضای اجتماعی ایران را آن‌چنان مغشوش و آشفته نشان داد که مردم ایران نتوانند سفید و سیاه و درست و نادرست را از هم تشخیص دهند؛ باید در تبلیغات رسانه‌ای ایران را ضعیف، درمانده و ناتوان نشان داد و هجمه گسترده‌ای علیه روحانیت، دین و مذهب به‌راه انداخت و آنان را به‌عنوان علت همه‌ مشکلات و ضعف‌های کشور معرفی کرد و… در این صورت ایران به دست خود ایرانی‌ها به نابودی کشیده خواهد شد!

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در راستای دستورالعمل فوق و بر اساس پیمایش انجام‌شده بر روی عملکرد ۵ رسانه: (بی‌بی‌سی فارسی، ایران‌اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من‌وتو) و صفحات مجازی آنها در توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، و … آشکار گردید که این رسانه‌ها تنها در مدت کوتاهی پس از حادثه فوت خانم مهسا امینی مجموعا حدود ۲۰ هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. این اخبار خلاف واقع که با ادعای دروغ ضرب و شتم و قتل مهسا امینی توسط پلیس آغاز شد، با دروغ‌های موهوم دیگر درباره کشته شدن دانشجویان دانشگاه شریف، قتل نیکا شاکرمی، قتل دانش‌آموز اردبیلی و … توسط نیروهای امنیتی ایران ادامه یافت و موجبات تشنج و بحران‌های اجتماعی را فراهم آورد. مطابق بررسی‌های انجام شده در این ایام به طور متوسط ۴۸.۸ درصد اخبار منتشر شده این رسانه‌ها خلاف واقع بوده یعنی تقریبا از هر ۲ خبر یک خبر دروغ بوده است و این رسانه‌ها در این ایام به طور متوسط در هر دو دقیقه یک دروغ منتشر کرده‌اند!

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده همچنین افزود: حجم گسترده خسارات جانی، مالی و روحی وارده در این ایام تحت تاثیر این اخبار خلاف واقع، نقش پیام‌رسان‌های دشمنان را در بحران‌آفرینی‌های اجتماعی به‌خوبی آشکار می‌سازد. به عبارت دیگر نقش شبکه‌های اجتماعی تحت‌سلطه بیگانه در اغتشاشات، تنها برای اطلاع‌رسانی اخبار راست و دروغ و پوشش گسترده اغتشاشات، فراخوانی اجتماعات و محل‌های قرار و مدار اغتشاش نیست بلکه این رسانه‌ها خود در جایگاه فرماندهی، نقش پشتیبانی و تامین آتش دشمن را ایفا نموده‌اند. از این‌رو دولت آمریکا همواره سعی نموده در تحریم‌های ظالمانه خود علیه ملت ایران که حتی مشمول داروهای بیماران سرطانی و خاص نیز بوده، مانع از تاثیرپذیری ابزارهای ارتباطی و اینترنتی از تحریم‌ها گردد. وی یادآور شد: بر همین اساس دولت آمریکا اولین‌بار در ۸ مارس ۲۰۱۰ (۱۷ اسفندماه سال ۱۳۸۸) به دنبال اغتشاشات ناشی از فتنه ۱۳۸۸ با اضافه کردن متممی به یکی از بندهای قوانین معاملات ایران، تغییر قوانین تحریم‌های آمریکا برای مجاز کردن ارسال خدمات و نرم‌افزارهای مربوط به تبادل ارتباطات شخصی در اینترنت برای ایرانی‌ها را اعلام کرد. «نیل والین»، سخنگوی وقت وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز بعد در توضیح این تصمیم گفت: «همان‌طور که حوادث اخیر ایران نشان داده، ارتباطات شخصی اینترنتی مانند ایمیل، چت و شبکه‌های اجتماعی ابزارهای قدرتمندی هستند…». «هیلاری کلینتون»، وزیرخارجه اسبق آمریکا نیز در کتاب خاطراتش به این موضوع اعتراف کرده که آشوب‌های ۸۸ او را به اهمیت به‌کارگیری شبکه‌های مجازی واقف کرده و تیم او، پس از آن ده‌ها میلیون دلار برای تقویت شبکه‌های مجازی در برخی کشورها هزینه کرده است. کلینتون همچنین تصریح کرد که وزارت‌خارجه تحت امر او در زمان اغتشاشات در ایران وارد عمل شده و از تعطیل شدن توئیتر که ابزار اصلی هدایت اغتشاشات بوده جلوگیری کرده است. او می‌نویسد: «تیم من در وزارت خارجه مدام با فعالان در ایران در تماس بود و مداخله‌ای اورژانسی هم برای جلوگیری از تعطیلی توییتر به منظور تعمیر و نگهداری، انجام داد. اگر توییتر قطع می‌شد، معترضان از یک ابزار کلیدی ارتباطی محروم می‌شدند»!

وی اضافه کرد: سناریوی فوق در ایام اغتشاشات خیابانی اخیر بار دیگر تکرار شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که با صدور یک مجوز عمومی به مشخص کردن برخی از مبادلاتی پرداخته که در حوزه تأمین اینترنت برای ایران از شمول تحریم‌ها معاف هستند. به موجب اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت‌های تحریمی به‌نفع اغتشاش‌گرانی صادر شده که به‌بهانه مرگ «مهسا امینی» اقدام به اخلال در امنیت ملی ایران و برهم زدن نظم عمومی کرده بودند. چنین معافیتی درحالی صادر شده که در زمان رخداد زلزله کرمانشاه، وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره عدم نقض تحریم‌ها هشدار می‌داد!

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه همچنین گفت: غرب در تبلیغات زهرآگین و دروغ‌های بزرگ رسانه‌ای خود بر روی ساده‌لوحی و باورپذیری عوام به ویژه قشر نوجوان و جوان ایرانی حساب فوق‌العاده باز نموده است! بر همین اساس به گفته سردار فدوی جانشین فرماندهی کل سپاه، میانگین سنی اغلب بازداشتی‌ها در اغتشاشات اخیر ۱۵ تا ۲۰ سال بوده است. بسیاری از این نوجوان‌ها و جوان‌های دستگیر شده در اعترافات خود از کلیدواژه‌های مشترکی چون اعتیاد و وابستگی شدید به فضای مجازی و تاثیرپذیری از القائات آن سخن می‌گویند. این مساله نشان می‌دهد که قشر جوان و نوجوان ما می‌توانند در قربانگاه فضای مجازی و رسانه‌ای، به‌عنوان طعمه‌های با اهمیت برای دشمن به حساب آیند. گرچه در این‌باره غفلت از حوزه‌های تربیتی، معرفتی، تبیینی و تبلیغی برای آگاهی این قشر مسلما بی‌تاثیر نبوده است اما به عنوان یک فوریت مهم ابتدا باید ریشه فتنه را خشکانید و دسترسی پیام‌رسان‌های دشمن به مردم ایران به‌ویژه قشر نوجوانان را برای همیشه قطع کرد.

وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: برخی در مخالفت با قطع پیام‌رسان‌های بیگانه، تعطیلی کسب و کارها را بهانه می‌کنند؛ در حالی‌که آشکار است پلتفرمی که قوانین جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسد هرگز بستری مناسب برای کسب و کار مردم ایران نیست. علاوه‌براین کسانی که نگران تعطیلی کسب و کارهای اینترنتی در پیام‌رسان‌هایی مانند اینستاگرام یا واتساپ و تلگرام هستند گویا اصلا توجه ندارند که بدون امنیت، هیچ کسب‌وکار پایداری وجود نخواهد داشت؛ اما ظاهرا این عده فقط نگران تعطیل شدن پایگاه‌های مجازی دشمن در ایران هستند و به تعطیلی بسیاری از مغازه‌ها و مشاغل شهری؛ و یا افت شدید بازار بورس و متضرر شدن عده کثیری از سهام‌داران بازار سرمایه ایران که به خاطر اغتشاشات و ناامنی‌هایی که همین پایگاه‌های دشمن بوجود آورده‌اند هیچ اهمیتی نمی‌دهند!