تشبه به کفار در مقوله کریسمس

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسن محرمی

عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

تشبه به کفار در مقوله کریسمس

یکی از مهم ترین ابزارهای سلطه طاغوت که امروزه در جریان استکبار تجلی دارد، عبارت از تحمیل فرهنگ است. آداب، رسوم و اعیاد از عناصر مهم فرهنگ یک امت هستند که بعضی از آنها می توانند بقای امتی را تضمین کنند. آیین مسلمانی، آداب، رسوم، عید و عزا، شکل و سبک زندگی خود را دارد و این سبک زندگی مسلمانی است که فرد مسلمان و جامعه مسلمانی را از جامعه کفر و شرک متمایز می سازد.

از جمله شاخصه های زندگی مسلمانی، عبارت از لزوم عدم تشبه به کفار است “لا تشبهوا بالیهود” ؛ زیرا تشبه به کفار، سلطه ی فرهنگی و روحی و معنوی طاغوت را به دنبال دارد که آن عبارت از ضلالت و گمراهی و ورود به ظلمت و تاریکی و دوری از زندگی طیب و طاهر است؛ زیرا هرکس خود را به قوم و گروهی شبیه کند، از آن قوم خواهد بود”من تشبه بقوم فهو منهم” در حدیث دیگر از تشبه به دشمنان خدا در خوراک، پوشاک و مسکن نهی شده؛ لذا پوشیدن لباسی که خاص کفار است، دارای اشکال است.حتی در صدر اسلام، مسئله قبله و نماز به سوی بیت المقدس، کهمورد سوء استفاده یهود قرار گرفت و موجب رنجش خاطر پیامبر اکرم(ص) می شد، بدین جهت خدای تعالی دستور تغییر قبله را صادر کرد.

عید کریسمس هرچند سالگرد ولادت یکی از انبیای الهی است، با این حال امروز شعار کفار است و عید گرفتن آن تشبه به کفار است؛ چنانکه صلیب که چوبی بوده که به گمان مسیحیان، حضرت عیسی مسیح بر آن به دار آویخته شده ولی به جهت، اینکه از شعائر مهم مسیحیت است، ساختن آن در شریعت مقدس اسلام، حرام می باشد.