ارتباط گیری صمیمانه روحانیت با مردم می تواند ضامن بقای انقلاب اسلامی باشد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه، در روز دوم برگزاری اولین کارگاه آموزشی مدیریت شبهه شناسی و گفتمان سازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه برگزار شد، در درسی با عنوان «گفتمان سازی پاسخ» گفت: مسئله شبهه شناسی و گفتمان سازی در باب سؤالات و شبهات جریانی دوسویه بین حوزه و مردم است. ما باید تلاش خودمان را نسبت به کشف شبهات و پاسخ دادن به آن ها داشته باشیم و مردم نیز لازم است شبهات خود را با ما در میان بگذراند.

وی افزود: ما اگر مسیر پاسخگویی به شبهات را درست برویم، سریع به نتیجه می رسیم؛ راهکار این امر برقراری گفت و گو بین اساتید حوزوی و مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: باید همواره دانست کسانی که دارای سؤال هستند افراد مولد در جامعه بوده و در آینده می توانند در سطح کشور ایفای نقش داشته باشند.

وی گفت و گو در مسئله شبهات روز را ضروری تر از ایراد سخن دانست و گفت: لازم است حوزه های علمیه برای افزایش اعتماد مردم به این دستگاه به گفت و گو پرداخته و به دنبال اتخاذ سیاست های مفید و کارآمد در راستای افزایش این اعتماد باشند.

دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی چگونگی نگه داشتن مردم بر اعتقاد به دین را اساسی ترین مسئله امروز حوزه برشمرد و تصریح کرد: با توجه به انتشار شبهات متعدد در فضای مجازی و رسانه های مختلف عصر حاضر، باید حوزه های علمیه در سطح عالی به این بیاندیشند که چگونه می توان مردم را معتقد به اسلام نگه داشت.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط و هم نشینی روحانیت با مردم افزود: اگر ما طلاب و روحانیون از مردم فاصله بگیریم اعتماد آنان به دین اسلام و نظام اسلامی دچار تزلزل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان داشت: بیشترین آسیبی که این روزها انقلاب اسلامی را بخواهد تحت الشعاع قرار دهد از جانب عملکرد برخی مسئولین میانی نظام بوده است. عده ای به دنبال دنیاخواهی و منفعت طلبی افتاده و عده ای هم تفاسیر و قرائت های شخصی خود در مورد این انقلاب را مطرح می کنند و همین عوامل سبب بدبینی برخی از مردم شده است. باید حوزه‌های علمیه با رفتار و کنشگری مردمی نسبت های خود با مردم را آنچنان استحکام بخشد که آنان پرسش ها و مطالباتشان را با روحانیون مطرح نمایند.

وی گفت: مراقبت خداوند از پیامبر اکرم(ص) در مقابل شبهاتی که در مورد ایشان در میان مردم شایع می شد، مثال زدنی و بسیار آموزنده است. به طور مثال وقتی که به مدت هجده روز وحی بر پیامبر نازل نشد، عده ای گفتند خدای محمد(ص) با او قهر کرده است؛ آن گاه بود که خداوند با نزول آیه ای این شبهه را زدود.

دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی اظهار کرد: باید هوشمندانه و درست تصمیم بگیریم و سازمان در حال شکل گیری پاسخ به شبهات را به گونه ای ایجاد کنیم که تا هرجا که راه دارد مردمی بودن در آن حاکم باشد. جریانی که می تواند پشتوانه مردمی نظام اسلامی را حفظ نماید، روحانیت است.

وی با تأکید بر لزوم ارتباط گیری روحانیون با مردم عنوان داشت: این ارتباط گیری موجب باز شدن زبان افراد دارای سؤال و مطرح شدن شبهات از ناحیه ایشان می گردد. در روایات ما نیز هست که از پرسیدن حیا نکنید و این یکی از راه های فرهنگ سازی است. بنا به تعبیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی “در تهدیدها فرصتی هست که شاید در فرصت ها نباشد”.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: برای مواجهه با سؤالات و پاسخگویی به شبهات باید میدان را باز کرد. مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه برگزاری کرسی های نظریه پردازی حرکتی رو به جلو در مسیر تمدن اسلامی است. فضای گفت و گو می‌تواند جامعه اسلامی را به سمت تمدن سازی سوق دهد. این گفت و گو زمانی شکل می گیرد که جامعه ای سرشار از سؤال شکل گرفته و از آن سو دست حوزه های علمیه برای پاسخ دهی نیز پر باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت های قرآن کریم و مکتب اسلام آنچنان بالاست که پاسخگوی تمام شبهات اعتقادی و دینی مردم می باشد. تا اذهان ما با سؤالات و شبهات جامعه درگیر نشود نمی توانیم دین را به طور کامل در سطح زندگی های مردم جاری کنیم. این درگیری با شبهات جدید می تواند ما را در برداشت های متناسب با شرایط روز از منابع اصیل دین یعنی قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) کمک کند.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در پایان راهکارهای مهم برای پاسخگویی به شبهات را برشمرد و خاطرنشان کرد: برای این امر باید دانش خود را آنچنان ارتقا دهیم که حوزه مرکز ثقل این موضوع قرار گیرد. حضرت امام خمینی(ره) نقل به مضمون می فرمایند که مجتهد کسی است که با مسائل روز جامعه آشنایی داشته باشد. یعنی صرف تحصیل علوم حوزوی جوابگوی همه نیازهای روز جامعه اسلامی نبوده و اینجاست که اهمیت مواجهه با شبهات شایع در سطح جامعه مشخص می شود.