بسته مطالعاتی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز واقعه هفتم تیر

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همزمان با فرارسیدن ایام‌ ترور شهید بهشتی نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و هفتاد و دو تن از یاران ایشان در دفتر حزب جمهوری اسلامی، بر آن شدیم تا در قالب معرفی، برخی آثار پژوهشگاه و کانون اندیشه جوان را که در این زمینه منتشر شده‌اند، بازخوانی کرده و توضیحاتی از آن به شما علاقمندان تقدیم نماییم. در ادامه معرفی این آثار ارزشمند آمده است.

کتاب ارزشمند “خدا از من دفاع خواهد کرد” بررسی جریان‌های منجر به شهادت شهید بهشتی، اثر سیدمحمدهاشم پوریزدان‌پرست

با قیام مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به دید جهانی رهبران آن و توجه ویژه به سرنوشت مسلمانان، ابرقدرت‌های حاکم بر جهان که با آشکارشدن طلیعه بیداری مسلمانان برای منافع بادآورده خود در جهان و به‌خصوص خاورمیانه اسلامی احساس خطر می‌نمودند و با برپایی روز قدس، غده سرطانی اسرائیل یعنی پایگاه استعماری خود در قلب جهان اسلام را در معرض اضمحلال و نابودی می‌دیدند، با عجله تمام، قدرت و توان و تجربه خود را برای مقابله با آن به کار گرفتند:

شورش توسط عوامل داخلی خود در کردستان و سایر مناطق مرزی برای مشغول‌شدن انقلاب و رهبران آن به مسائل داخلی، ترور شخصیت‌های انقلاب توسط وابستگان خود، دخالت در امور داخلی ایران برای نجات عوامل خیانت‌کار و جنایت‌کار نظام شاه، جلوگیری از همه‌پرسی جمهوری اسلامی، جلوگیری از تدوین قانون اساسی اسلامی، جلوگیری از تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی، بسیج عوامل داخلی برای به‌شورش‌کشاندن مدارس و دانشگاه‌ها و کارخانجات و ادارات، بسیج نشریات ضدانقلاب و تهاجم به مبانی انقلاب و تلاش برای بدبین‌نمودن مردم نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی و رسیدن آن به هدف‌های اعلام‌شده، زمینه‌سازی برای کودتا، زمینه‌سازی برای تهاجم خارجی با بر سر کار آوردن صدام در عراق، تهاجم به رهبری انقلاب، حمله به نهادهای انقلابی، متهم‌نمودن انقلاب به دیکتاتوری و مبارزه با آزادی و همگامی و وابستگی به آمریکا و برپایی شورش‌های خیابانی و دامن‌زدن به خشونت و درگیری و… .

جریان‌های فوق با تشکیل بیش از یک صد گروهک که قارچ‌گونه سر از زمین برداشته و با چهره‌های گوناگون و ادعاهای بی‌شمار برای دموکراسی و آزادی و عدالت و خدمت به کارگران و کشاورزان و زنان و حتی ادعای مبارزه با امپریالیسم! سر بلند کرده بودند و نشریات متعددی که در اختیار داشتند، سازمان‌دهی شد. این گروهک‌های خلق‌الساعه، بی‌ریشه، فرصت‌طلب و وابسته به ابرقدرت‌ها همه در یک هدف مشترک بودند: سرنگونی نظام نوپای اسلامی و مقابله با گسترش انقلاب اسلامی.

در این میان یکی از برنامه‌های مشترک این گروهک‌های وابسته، ترور شخصیتی رهبران انقلاب و پس از آن ترور فیزیکی آنان بود که اولین مورد آن در رابطه با رئیس شورای انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله مرتضی مطهری به اجرا در آمد. به دنبال توفیق آنان در این امر، این جریان با ترور سایر شخصیت‌های انقلاب ادامه یافت و قربانیان زیادی را از انقلاب اسلامی گرفت.

آیت‌الله بهشتی با توجه به علم، دانش، قدرت سازمان‌دهی، قدرت اعجاب‌انگیز مدیریتی و شخصیت پرنفوذی که داشت و می‌توانست مردم انقلابی و باایمان را به سبب روحانی‌بودن و داشتن درجه اجتهاد و آشنابودن با فرهنگ و تمدن غرب و داشتن مدارک دانشگاهی و مدیریت اعجاب‌انگیز و جذابیت بالا و خصوصیت‌های فراوان دیگری در جهت هدف‌های امام و انقلاب سازمان‌دهی و آینده انقلاب را تضمین و در صورت نبودن امام، کشور و انقلاب را اداره نماید، بیش از همه در معرض توطئه‌های دشمنان جهان‌خوار قرار گرفت.

این کتاب روایت تحلیل جریانات منتهی به شهادت ایشان است که به قلم یکی از خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی که از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نیز بوده است، نگاشته و از این رو،در زمره آثار تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی محسوب می‌گردد.

این کتاب ارزشمند با قیمت ۱۰۴۰۰۰ تومان در دسترس علاقمندان خواهد بود.

 

کتاب اندیشه‌های حقوقی شهید بهشتی اثر فرج‌الله هدایت‌نیا

این نوشتار در چهار فصل کلی تنظیم شده‌است.  فصل نخست دیدگاه‌های شهید بهشتی راجع به قانون اساسی و ویژگی‌های آن و نیز نقش او در تنظیم و تصویب قانون اساسی را مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دیدگاه‌های او راجع به برخی از اصول قانون اساسی ذکر می‌شود. فصل دوم به دیدگاه ایشان راجع به نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت و رابطه آن با نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد. سومین فصل به «ولایت فقیه» اختصاص دارد. و آخرین فصل نیز مربوط به آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی تحزب و تشکل و آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها است. از آنجا که هر در هر بخش به جز بیان دیدگاه‌های دکتر بهشتی توضیح خلاصه‌ای نیز در مورد موضوعات  مذکور داده‌شده‌است، لذا این مجموعه نه تنها مقدمه‌ای روان و جذاب برای آشنایی با شخصیت و عقاید شهید بهشتی است بلکه شروعی مناسب و ترغیب‌کننده جهت مطالعه بیشتر موضوعات هر فصل، از جمله اصول قانون اساسی و ولایت فقیه می‌باشد.

این کتاب ارزشمند با قیمت ۳۲۰۰۰ تومان در دسترس علاقمندان خواهد بود.

 

کتاب بهشتی در زمین اثر حسن ابراهیم زاده

شهیدبهشتی از بزرگ مردان تاریخ انقلاب ماست که در الگوگری برای جوانان و مدیران فکری فرهنگی، می تواند بی نظیر باشد. گرفتار نیامدن در روزمرگی، نگرش کلان، مدیریت و برنامه ریزی، آینده نگری و دوراندیشی، پیروی و تعبد در دین، مدیریت گروهی، حلم، اتکا به نفس، خردورزی و هوشیاری، محاسبه گری، خستگی ناپذیری و … از ویژگی های این شخصیت برجسته به شماره می آیند.
کتاب بهشتی در زمین می تواند دریچه خوبی برای خوانش دیباچه زندگی شهید بهشتی باشد.

این کتاب ارزشمند با قیمت ۳۶۰۰۰ تومان در دسترس علاقمندان خواهد بود.

 

کتاب مواضع بهشتی: نقد و بررسی آرا و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی به کوشش ایمان صفرآبادی فراهانی و محمد شهیدی

شهید بهشتی عالمی ربانی و مصداق ورثه انبیاء الهی بود که همچون علمای بزرگ تاریخ، دو وظیفه بزرگ را بر دوش می‌کشید: وظیفه اول او، عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و وظیفه دیگرش، تعلیم و تربیت انسان‌ها بود که برای هردو وظیفه نیز با جدیت تلاش می‌کرد. همه تلاش آیت‌الله بهشتی برای این بود که می‌خواست در جامعه تربیت اسلامی شکل بگیرد. کسانی که ورثه انبیا هستند، با در نظر گرفتن وجود انسانی که حَیّ‌مُتأله است، خود را موظف می‌دانند نسبت به ربانی شدن انسان‌ها تلاش کنند. ما نیز باید بتوانیم ایشان و مسیرشان را بهتر بشناسیم و آن را ادامه دهیم.

این کتاب ارزشمند با قیمت ۳۰۰۰۰ تومان در دسترس علاقمندان خواهد بود.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.