تضمین آزادی‌های سیاسی ـ اجتماعی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تضمین آزادی‌های سیاسی ـ اجتماعی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه

عدالت اجتماعی دست­یابی شهروندان به حقوق بایسته و شایسته است و آزادی یکی از بنیادی­‌ترین این حقوق است که در عرصه‌ها و بندهای مختلف سند الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، مستقیم یا غیرمستقیم، مورد تأکید قرار گرفته است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر تأمین آزادی شهروندان تأکید شده است، آن­چنان که در مبانی انسان­‌شناختی سند بر ویژگی آزادی‌خواهی و آزادی مسؤولانه، تأکید شده است.

امّا تجربه چهار دهه نظام به ما می­‌گوید که برای تحقّق آزادی بیشتر در بحث انتخاب­گری، انتخاب‌­شدگی، آزادی بیان، نقد و انتقاد و برپایی مسالمت‌­آمیز راهپیمایی‌­ها، هم­چنان برای رسیدن به نقطه آرمانی در آزادی،‌ نیاز به ضمانت‌­های ساختاری و قوانین جدید دارد. این نوشته در پی بررسی تضمین آزادی­‌های سیاسی ـ اجتماعی در سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است و در فرضیّه بر این امر تأکید شده است که در سند الگو عناصر تأثیرگذاری مانند بالندگی و گسترش آزاداندیشی؛ ارزیابی و نقد علمی سیاست‌ها، ارتقای نظارت رسمی، مردمی و رسانه‌ای بر ارکان و اجزای نظام، حضوری اثربخش دارند، انتقاد از سیاست‌­ها، نظارت و مشارکت نخبگانی، بر پایه آزادی سیاسی ـ اجتماعی است، آن سان که ارزیابی، نقد علمی نهادها، سیاست‌ها، برنامه‌ها، قوانین و عملکردهای گذشته و جاری، با حضور آزادی انجام می­‌شود؛

نهادینه‌سازی مشارکت نظام‌مند نخبگان در تصمیم‌سازی‌های کلان؛ تقویّت تشکّل‌های مردمی و احزاب ملّی، می­‌تواند به آزادی شهروندان و گروه‌های ­اجتماعی در تعاملات سیاسی­ ـ اجتماعی ­انجامد،‌ اموری که در سند بر آنها تاکید شده و تحقّق هر کدام از آن­ها منجر به تضمین آزادی‌­های سیاسی­ ـ اجتماعی می‌گردد. اجرا و دست­یابی به مفاد این بند از سند، به رأی­ آزادانه، رقابتی، شرکت فعال در گزینش مسؤولین سیاسی و اجتماعی، آزادی بیان، حضور در تشکّل‌­های فعّال سیاسی، امکان نامزدی در کرسی‌­های سیاسی برای همه کسانی که قانون اساسی را می‌­پذیرند، وابسته است. این مهم با روش توصیفی­ ـ تحلیلی و بررسی محتوای سند الگو به انجام رسیده است.