رسالت جوانان تحقق توصیه‌های رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم است

عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رسالت اصلی جوانان تحقق هفت توصیه رهبر معظم انقلاب به ویژه سبک زندگی اسلامی ایرانی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام محمد کاشی زاده عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، به مناسبت روز جوان و سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) به نقش جوانان در تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) فرمود خدا رحمت کند کسی را که جایگاه و موقعیت خود را به خوبی بشناسد و لذا اگر کسی جایگاه خود را به خوبی بشناسد، وظایف خود و انتظاراتی را که از او دارند، به خوبی انجام می دهد و هیچ وقت خودش را گم نمی کند.

وی افزود: امروز جوانان در یک پیچ تاریخی و دوره مهمی قرار دارند تا آینده انقلاب را به دست بگیرند. محوری ترین مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب، جوان است، به گونه ای که معظم له ۴۱ بار کلمه جوان در این بیانیه تکرار کردند و  در هفت توصیه اصلی، جوانان را مخاطب  دانسته و حتی درباره سبک زندگی به جوانان سفارش می کنند که مسئولیت آن را به دوش بکشند و لذا همه این فضا به عهده جوانان است.

 

توصیه های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب شامل علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی است.

کاشی زاده ادامه داد: تمدن بر روی دو پایه استوار می شود. یک پایه آن نرم افزار و پایه دیگر آن نیروی انسانی است. نیروی انسانی تمدنی، هم صالح است و هم مصلح. صالح یعنی خودش فرد رشدیافته ای باشد و مراقبت های لازم را داشته باشد و مصلح کسی است که علاوه بر این که صالح است، دارای دید اجتماعی باشد و حواسش به جامعه باشد به طوری که خوبی هایش در جامعه سرریز شود. اگر ما بتوانیم نیروی انسانی صالح و مصلح داشته باشیم، از نظر آینده تمدنی نگرانی نخواهیم داشت.

وی با اشاره بیانیه گام دوم رهبر انقلاب و سخنان اخیر معظم له با اعضای شورای مجلس خبرگان گفت: مولفه قدرت ما خوب فکر کردن جوان و سبک زندگی اوست و همه این ها بر روی پایه نیروی انسانی شایسته است. سبک زندگی یک کلیدواژه ای است که انسان را می سازد. امروز روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) است و در خصوصیات آن حضرت آمده است که شبیه ترین فرد به رسول خدا (ص) بودند. پیامبر دارای یک ویژگی معیار هستند که به آن سیره زندگانی گفته می شود. اگر جوان ما بخواهد سیره پیامبر را برداشت کند و به پیامبر شباهت پیدا کند، باید نوع تعامل با خود، جامعه، جهان و خدا را به خوبی درک کند و آن را در زندگی خود عملیاتی کند و کسی که چنین کاری را انجام داد، نسبت به جامعه و به آن رسالتی که بر عهده اش می باشد، بصیرت پیدا می کند.

عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه تاکید کرد: رسالت اصلی یک جوان امروز ما باید این باشد که خود را به آینده انقلاب اسلامی متعهد ببیند و رسالت اصلی او هفت توصیه اصلی بیانیه گام دوم باشد که مهمترین توصیه موضوع سبک زندگی است و این سبک زندگی اسلامی ایرانی همان سیره پیامبر است که به برای جوان معاصر امروز به روزرسانی شده است.

وی اضافه کرد: کسانی که زیر بار رسالت تمدنی خودشان رفته اند، فقط نسبت به خود مسئول نیستند بلکه نسبت به جامعه پیرامونی مانند جوانانی که با شبهاتی روبرو هستند، مسئولیت دارند و مسئولیت اصلی آنها جهاد تبیین است. جهاد به معنی سخت کوشی و تلاش است و تبیین یعنی روشنگری. مشکل اصلی یک جوان ممکن است غفلت باشد که شاید ناشی از شبهه یا حواس پرتی از مواجهه با امور دنیایی باشد و کسانی که خود را پیدا کرده اند، موظف هستند در راه تبیین همان جایگاه جهاد کنند.

کاشی زاده افزود: حضرت امام خمینی (ره) آنچنان جایگاه مردم را نشان داد که شاهد هستیم جوانانی که در دوران ستمشاهی به دنبال خوشگذرانی و لذت جویی بودند، پس از مدتی کوتاه متحول شده و به خط مقدم جبهه ها رفتند و جان خود را در راه خدا نثار کردند و لذا رسالت جهادگران عرصه تبیین، نشان دادن جایگاه واقعی انسان به انسان است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: انسانی که ارزش خود را به خوبی بفهمد، خود را مشغول هر کاری نمی کند و لذا کسی که رسالت خود را گم کرده به بازی مشغول می شود و کسانی که راه خود را پیدا کرده اند، وظیفه دارند دیگرانی را که گرفتار غفلت هستند با تبیین صحیح و بیان روشن با خود هم مسیر کنند نه با دعوا و جنجال و باید با استدلال بگویند که دلیل حقانیت این راه چیست. پیامبران الهی با وجود مسخره کردن مخالفان، حرف حق را در مسیری کاملا شفاف بیان می کردند تا تبیین صورت بگیرد و ما موظفیم راه حل روشن را با دلایل روشن مشخص کنیم تا غفلت زدایی صورت گیرد

وی افزود: اگر ما مشکلات اقتصادی داریم، این مساله دلیل نمی شود که جایگاه تمدنی نداشته باشیم و قرار نیست همه شرایط، ایده آل باشد. جهاد کردن برای جایی است که قرار است نقصانی برطرف شود. هر چیزی هر قدر ایده آل باشد، باز نقطه ضعفی دارد و مهم این است که نقاط ضعف را اصلاح کنیم و به سمت آن ایده آل ها حرکت کنیم.

کاشی زاده درباره مسئولیت مدیران فرهنگی و اجتماعی گفت: بر اساس نگاه ما به سبک زندگی اسلامی، می توان گفت به سه حوزه فردی، اجتماعی و ساختاری تقسیم می شود که مسئولان در بخش حوزه اجتماعی و ساختاری مهمترین نقش را ایفا می کنند. رهبر انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی بحثی را مطرح می کنند که اگر کسی بخواهد انسان خوبی باشد، ولی چنین ساختاری وجود نداشته باشد، این فرد به کمال نهایی خود نمی رسد. چون در نهایت یک نفر، شخص خوبی خواهد بود ولی اگر جامعه ایده آلی داشته باشیم و ساختار خوبی حاکم باشد، کارخانه انسان سازی خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: مسئولان، سنگین ترین وظیفه را در این زمینه دارند. چون اگر مسئولان در نقطه عطف تمدنی یا پیچ تاریخی باعث بدبینی جامعه به انقلاب اسلامی شوند، یک خیانت تاریخی به این حرکت کاروانی انبیاء خواهند داشت که امروز ما در نقطه ای از آن قرار گرفته ایم. لذا بالاترین نقطه حق و تقابل را امروز تجربه می کنیم و اگر کسی خواسته یا ناخواسته این حرکت را تضعیف کند به حرکت کاروانی تمام انبیاء خیانت می کند.

کاشی زاده با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج گفت: ما انقلاب کردیم تا دین حاکم شود. قرآن می فرماید کسانی که امکان اتصال بین بندگان و خدا را پیدا کردند، باید دین را اقامه کنند و اگر کسی از این فرصت به خوبی استفاده نکند، کفران نعمت الهی کرده که مجازات آن به اندازه خرابی زمینه های هدایتی تمام انسان هایی است که در این جامعه زندگی می کنند.

مقام معظم رهبری همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷، با صدور بیانیه‌ گام دوم انقلاب، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌ منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی ارائه کردند. بیانیه‌ گام دوم انقلاب تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان است که به ‌مثابه منشوری برای دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و همچنین فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.