کارکرد و جایگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو اندیشکده فرهنگ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، طی یادداشتی با موضوع کارکرد و جایگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نوشته است:

طراحی، تولید و تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، جهشی در مسیر تعالی ایران اسلامی است. “الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت” سندی است که بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلام ناب محمدی صلّی الله علیه و آله در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و با ملاحظه ظرفیت‌های عظیم فکری، انسانی، طبیعی، جغرافیایی و تاریخی ملت و کشور ایران و تحولات آینده جهان و بهره‌برداری از تجربه‌های موفق ملی و جهانی، نقشه راه پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی را در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ترسیم خواهد کرد و بایستگی‌های آن را به گونه‌ای جامع، یکپارچه، متناسب، به هم پیوسته و هم‌افزا تعیین می‌کند و به‌ مثابه برترین سند فکری- حقوقی جمهوری اسلامی ایران، جهت‌ دهنده همه اسناد کلان و طراحی‌ها و برنامه‌های بلندمدت نظام و ارائه‌ دهنده الگوی تعالی جوامع اسلامی و غیراسلامی و الهام‌بخش حرکت همه جانبه مردم، نخبگان و مسئولان برای دستیابی کشور به جایگاه شایسته خود و بازآفرینی تمدن نوین اسلامی در مسیر تحقق حکومت جهانی و عادلانه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می‌باشد.

در این تعریف، جنس خروجی و محصول تلاش‌های پژوهشی و مطالعاتی مشخص شده است. آنچه به عنوان «الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» باید تولید و تدوین شود؛ در نهایت یک «سند» است. ولی این سند، اولاً تنها دارای ارزش و جنبه قانونی نیست بلکه دارای ارزش و جایگاه «فکری» نیز می‌باشد و ثانیاً برترین سند فرادستی نظام تلقی می‌شود.

در آغاز و انجام این تعریف، خاستگاه و غایت این سند به وضوح بیان شده است: خاستگاه و مبدأ فکری و نظری این سند «مبانی و ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص)» است که از منابع دینی استخراج می‌شود و مؤلفه‌ها و شاخص‌های پیشرفت را در لایه‌های مختلف تبیین می‌کند و دلالت‌های راهنما و راهگشا برای الگو را در همه مراحل تحلیل و پژوهش، طراحی و معماری، اجرا و تحقق و نیز ارزیابی و داوری ارائه می‌دهد و غایت این سند نیز اولاً دستیابی کشور به جایگاه و شأن شایسته خود در سطح منطقه و جهان و ثانیاً بازآفرینی تمدن نوین اسلامی است.

این سند، براساس مبانی و ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص) و با ملاحظه:

الف) ظرفیت‌های عظیم فکری، انسانی، طبیعی، سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی،‌ تاریخی، فرهنگی و … ملت و کشور ایران و توانمندی‌های کشف یا بهره‌برداری نشده بالفعل و نیز ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در مسیر اجرای سند به فعلیت می‌رسد و نیز توانمندی‌هایی که در مسیر اجرای سند، ایجاد خواهد شد.

ب) تحولات آینده جهان هم در سطح منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی و رصد روند این تحولات و آینده‌نگری و آینده‌نگاری.

ج) بهره‌برداری از تجارب موفق ملی در زمینه تولید و تدوین اسناد فرادستی و کلان و نیز تجربه‌های موفق جهانی، تولید و تدوین خواهد شد.

این سند، “نقشه راه پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی” است. بنابراین به اقتضای “نقشه” بودن باید به گونه‌ای یکپارچه و منسجم بتواند به طور شفاف نسبت‌ها و ارتباطات درونی و بیرونی مؤلفه‌ها و بخش‌های مختلف مؤثر در پیشرفت را نشان دهد و با ترسیم بایستگی‌ها و تعیین رسالت هر یک از عوامل مؤثر بر پیشرفت، با هم‌افزایی و تعامل این عوامل، مسیر را روشن کند.

کارکردهای این سند نیز در این تعریف بیان شده است. نخستین کارکرد این سند، هدایت و جهت‌بخشی و تعیین تکلیف محتوایی و راهبردی برای همه اسناد کلان، طرح‌ها و برنامه‌های بلندمدت نظام است.

علاوه بر این، حسب جایگاه الگودهی انقلاب و نظام اسلامی، این سند برای تعالی و پیشرفت همه جانبه سایر جوامع اسلامی هم می‌تواند ارائه الگو کند و حتی برای جوامع غیراسلامی، در برابر نظام فکری ناکارآمد و گمراه ‌کننده حاکم بر انسان‌ها، نظام فکری و الگوی جدید و راهگشایی را پیشنهاد دهد. بنابراین کاربرد این سند منحصر به مرزهای جغرافیایی ایران یا مرزهای اعتقادی جهان اسلام نیست.

کارکرد مهم دیگری که در این تعریف بیان شده است، الهام‌بخشی این سند است که هم برای مردم و هم برای مسئولان نظام، موجب ارتقای انگیزه کار و تلاش و روحیه امید و همدلی در مسیر پیشرفت خواهد بود.

و در پایان باید تأکید کرد که این سند، پس از سه دهه تجربه مدیریتی و فکری، محصول اندیشه و خلاقیت متفکران ایران اسلامی و انقلابی در پرتو مبانی و ارزش‌های اسلامی، در راستای احیاء و تحقق اسلام ناب محمدی (ص) و در سایه اندیشه دورنگر رهبری، در صدد ارائه طرح نو در راستای آماده‌سازی زمینه‌های ظهور حجت الهی خواهد بود.