حرکت بشر حرکت تکاملی و به سمت حاکمیت حجت الهی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین قاسم ترخان مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه، در گفتگو با خبرگزاری دانا در خصوص رابطه مهدویت و تمدن نوین اسلامی گفت مراد از تمدن اسلامی فضایی است که انسان از لحاظ مادی و معنوی توانایی رشد دارد و می تواند به غایت مطلوبی که در خلقت وجود دارد برسد که قرآن کریم به حیات طیبه تعبیر می کند، زندگی که انسان در آن عزت، قدرت دارد و می تواند اراده خود را اعمال کند.

مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه افزود: رسیدن به تمدن نوین اسلامی فرایندی طولانی دارد و اهداف آن به صورت نسبی محقق خواهد شد و حرکت تکاملی دارد. در واقع تکامل نهایی بشر در جامعه مهدوی رخ خواهد داد که در آن زمان این حرکت به تعبیری در یک بزرگراه و با سرعت خواهد بود، در مقابل حرکتی که در قبل از ظهور با پیچ و خم های فراوانی رو به رو می باشد.

وی ادامه داد برای ایجاد تمدن مهدوی چه در بخش سخت افزار و چه در بخش نرم افزاری بشر باید حرکت تکاملی خود را ادامه بدهد. در واقع تحقق تمدن نوین اسلامی انقلاب علمی و فکری و شکوفایی عقول بشری و انقلاب بزرگ فطری و فرهنگی خواهد بود، نکته ای که در روایات نیز به آن اشاره شده است.

وی افزود مطابق آیات قرآن، جامعه در جهت تکاملی بدان جا می رسد که تقوا و ایمان در جامعه چنان رشدی خواهد داشت که زمین و آسمان برکات خود را بر اهل زمین نازل خواهند کرد.

ترخان گفت انقلاب اسلامی مقدمه تمدن مهدوی است و در واقع زمینه چینی تمدن مهدوی را فراهم می سازد، چه در بحث نرم افزاری و چه در بحث سخت افزاری و زمان ظهور قله تمدن اسلامی و تکامل بشری است.

مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه با اشاره به سنن الهی گفت حرکت تکاملی بشر بحثی مرتبط با موضوع سنت های الهی است و ادامه داد گاه سنت الهی مطلق است و انسان نقشی در آن ندارد مانند سنت هدایت الهی که عمومی و تکوینی است و اراده انسان در آن نقشی ندارد. در مقابل برخی سنت های الهی مشروط به اراده آدمی است مانند سنت نزول برکات الهی که مشروط به اختیار و اراده انسان است.

ترخان ادامه داد طبق دیدگاه شهید صدر برخی سنت های مطلق الهی هم می تواند قابل رقابت باشد و اراده انسان می‌تواند در کمیت و کیفیت آن مؤثر باشد. بدون شک زمین به نقطه ای خواهد رسید که حجت خدا و خلیفه الله بر آن حاکمیت خواهد داشت و استخلاف صالحان صورت می‌پذیرد و تمدن نوین اسلامی که نقطه اوج آن در زمان ظهور است. اما بشر در رسیدن به آن نقطه نقش خواهد داشت و گاه می تواند این حرکت را کند با تند سازد. در واقع انسان ها می توانند این خلافت الهی را بپذیرند یا نپذیرند و لذا این پذیرش یا عدم پذیرش می تواند در رسیدن به ظهور نقش داشته باشد. البته این حرکت در مجموع تکاملی است و رو به بالا دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ترخان افزود اگر انسان این اعتقاد را داشته باشد که فطرت انسانی به سمت خدا و جامعه مهدوی و ظهور خلافت الهی است و حرکت تاریخ و جامعه و سنت های الهی در این جهت است، این موضوع امیدآفرین و شوق آفرین است و برخی سنت‌های الهی مانند سنت تمحیص و ابتلاء در این مسیر هم برای غربال مومنان است تا در این مسیر برترین ها به جامعه مهدوی راه یابند. با این نگاه اگر شکستی هم انسان بخورد، هرگز ناامید نخواهد شد.