راهبرد گام دوم انقلاب اسلام مقاومت است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی “راهبرد مقاومت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی”، سه شنبه ۲۱ دیماه جاری توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این نشست با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده به عنوان ارائه دهنده، حجج اسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا و ذبیح الله نعیمیان به عنوان ناقد، حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم سیدباقری به عنوان دبیر علمی دنبال شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه به عنوان ارائه دهنده بحث مطالبی را بیان داشتند که در ادامه می خوانید:

گام دوم انقلاب اسلامی همانند گام اول، همراه با موانعی سخت و نرم از سوی قدرت‌های استکباری بوده است. فشارهای حداکثری از سوی دشمنان طرح شد. در این میان بود که رهبری انقلاب بیانیه گام دوم را طرح کرد و بیان شد که دستاوردها ناشی از مقاومت بوده است و گام دوم نیز بر این محور خواهد بود. در تاریخ معاصر شواهد متعددی وجود دارد از جمله نهضت تنباکو که در آن زمان در مقابله با انگلیس مقاومتی جدی انجام شد.

جایگاه مقاومت در انقلاب اسلامی ایران

  1. مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی، مقاومت است.
  2. رهبری:‌ ملت ایران به طور قاطع در نظر دارد که رابطه میان مظلوم و ظالم در هم شکند و تسلیم نشود.
  3. آثار و پیامدهای مقاومت در بیانیه گام دوم:

الف. عمل به تکلیف الهی: مقاومت یکی از وظایف مسلمانان است. خداوند می فرماید و لاتهنوا…و انت الاعلون…

ب. مقاومت صلح و امنیت به ارمغان می آورد، این جنگ طلبی نیست. رهبری انقلاب تاکید دارد که هزینه تسلیم سنگین تر از مقاومت است. مقاومت سایه جنگ را ایران دور کرده.

ج. شکست دشمن. در طول سالهای قبل دشمن وادار به عقب نشینی شده است. خداوند وعده پیروزی داده است. رهبری معظم تاکید دارد که هر گاه مقاومت کردیم به جلو رفتیم و هر گاه تسلیم شدیم، شکست خوردیم. مهمترین هدف آمریکا سرنگونی نظام بوده است که در اثر مقاومت شکست خورده است.

د. مقاومت رفاه و امنیت می آورد. مقاومت هزینه دارد. رژیم ایران قبل از انقلاب هم پول و نفت می داد و هم تحقیر می شد. تجربه افغانستان هم پیش روی ما است.

ه. حفظ اقتدار و عزت. مقاومت ما موجب اقتدار ما شد. مثل تقابلی که با آمریکا و انگلیس انجام شد. آمریکا تهدید و تحریم می کند که اجازه صادرات نفت را نمی دهد اما ایران در حیات خلوت آمریکا وارد می شود و با پرچم خود کشتی نفت را به ونزوئلا صادر می کند.

راهبردهای مقاومت

چشم انداز در گام دوم، راهبرد مقاومت در همه عرصه هاست از جمله در اقتصاد که اقتصاد مقاومتی طرح شده است.روح بیانیه گام دوم مقاومت است. علت اصلی شکست توطئه های دشمن مقاومت است و راهبرد گام دوم انقلاب اسلام هم مقاومت است.

حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان ناقد این کرسی علمی مطالبی را نکته وار در نقد مطالب ارائه شده بیان کردند که در ادامه می خوانید:

  • این موضوع مهم است هم برای ایران و هم جهان اسلام، هدف چیست؟ گاهی توصیف معمولی از کلام رهبری است و گاه بحث تحلیلی است، گاه بحث از الگوی فکری مقاومت است تا معلوم شود که نظریه مقاومت چیست، گاه می خواهیم از الگوی خارجی آن بحث کنیم. کیفیت الگوپردازی در بیانیه مهم است.
  • تجربه مقام معظم رهبری قبل و بعد از انقلاب به ما می گوید که ایشان چگونه به این مساله تفطن پیدا کرده اند. نقطه اغاز کجاست؟ نگاهی داخلی داشته یا بین المللی. نگاه جهان اسلامی مهم است مثل این که به سراغ ترجمه اثار سیدقطب می رود.
  • اگر کشور ما مستعمره بود طبعا ما حس خاصی نسبت به مقاومت داشتیم. اما کشور ما استعماری نبودیم اما با مطالعاتی که داشته اند در این میان موثر بوده است.
  • دوران جنگ فشارهایی زیاد است اما نوع مقاومت متفاوت است. مقاومت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مورد توجه قرار گیرد. قبل از آثار ما نباید مبانی مقاومت را بحث کنیم؟ اهداف مقاومت؟ اصول حاکم بر مقاومت‌؟ سیاستهای معطوف به قدرت؟
  • عمل به تکلیف می تواند، مبنای مقاومت باشد. انس رهبری به قرآن مهم است که ایشان مقاومت را از آیات الهام گرفته اند.مبانی رهبری با مبانی دیگران قطعا متفاوت است.الگوهای مقاومت در شرایط متفاوت، مختلف است.
  • در گام دوم انقلاب اسلامی ما در چه شرایطی هستیم. بحث گفتمان سازی هم در این میان مهم است که تلاش می کند قانع سازی جامعه اقدام کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا ناقد دوم این کرسی نیز مواردی را در نقد مطالب ارائه شده بیان کردند که در ادامه می آید:

  • موضوع محدود شود که در همان بحث انجام شود اما اگر محدود نکردید، نقد وارد می شود، بحث شما باز است و محدود نشده است.
  • در این نشست بحث از مقاومت به مثابه راهبرد است. راهبرد جهت گیری کلان به سمت اهداف است. در بیانیه گام دوم اهدافی چون تمدن سازی بیان شده است. راهبرد هدف حرکت از مبدایی به مقصد است. راهبرد توضیح داده نشده است.
  • مقاومت به چه معناست؟ چیستی، چرایی، چگونگی ان باید طرح شود. مقاومت نرم یا مقاومت سخت، فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی؟ اینها باید شفاف شود. مقاومت مفهومی ترکیبی است از عناصر مختلف. اجزای فکری و ذهنی متفاوت دارد و باید توضیح داده شود. دیانت، معنویت و …در مقاومت هست.
  • مقاومت فقط در تقابل با دشمن طرح شده است حال آن که شاید اصلا دشمنی نباشد اما مقاومت هم باید باشد. سیاست مقاومتی و فرهنگ مقاومتی هم طرح شده است.