آیت‌الله مصباح عمار انقلاب و مجاهد بزرگ عرصه جهاد تبیین بود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله مصباح حقیقتاً در مقام عالم و فقیهی مجاهد، همچنین عمار انقلاب اسلامی و یار صدیق مقام معظم رهبری، در جهاد فکری و فرهنگی و علمی، ایفاگر نقش بسیار ممتازی بودند که البته هنوز تنها بخشی از تلاش‌ها و خدمات ایشان در این عرصه برای جامعه و نسل جوان بیان شده است.

وی افزود: ایشان به معنای واقعی کلمه، همچنین فیلسوف و فقیهی جامع‌الابعاد و عالم بزرگ اخلاق بود که ارتباطات صمیمی و نزدیکی با رهبران مقاومت در غرب و شرق آسیا داشت تا آنجا که برخی ایشان را پدر معنوی مقاومت توصیف می‌کردند. عارف بزرگی که هرگز اهل مطرح کردن خود نبود و حتی حاضر به دفاع از خود در برابر هجمه‌های غیرمنصفانه نمی‌شد.

وی همچنین گفت: چنین رفتاری از یک عالم بزرگ اخلاق، چندان عجیب نیست، چه آنکه جایگاه اخلاقی ایشان به حدی بود که وقتی عده‌ای از بازاریان قم از مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت خواستند درس اخلاقی برای آنان برقرار کنند، ایشان آیت‌الله مصباح را مورد تأیید خود دانسته و مردم را به ایشان ارجاع دادند.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم بیان داشت: تلاش خالصانه و مستمر آیت الله مصباح در مسیر انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان‌های والای آن، ایشان را به فرموده رهبر معظم انقلاب، تئوریسین نظام جمهوری اسلامی ساخت. این جایگاه اما گویا از نگاه دشمنان انقلاب بیشتر شناخته می‌شد تا آنجا که رائول مارک مأمور سابق سازمان جاسوسی CIA آیت‌الله مصباح را بزرگترین دشمن و مانع اجرایی شدن اهداف آمریکا در ایران معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی از دوران جوانی، انسانی مهذّب و شیفته اهل بیت (علیهم السلام) بود. خانواده استاد نیز با وجود تنگنای مالی، بسیار مذهبی بودند و در دوران خفقان رضاخانی و ممنوعیت عزاداری، شب‌های محرم در زیرزمین منزلشان، مجلس توسل و عزاداری برقرار می‌کردند.

وی یادآور شد: مبارزات آیت الله مصباح با استبداد پهلوی از همان دوران جوانی آغاز شد و با قیام امام خمینی (ره) شدت گرفت. این مبارزات از اداره جلسات علمی_انقلابی تا صدور بیانیه‌های انقلابی را شامل می‌شد. ایشان علاوه بر مشارکت فعال در ماجرای «انجمن‌های ایالتی و ولایتی»، یکی از موسسین جامعه مدرسین و دبیر جلسات «ولایت» که منشور حکومت اسلامی را تدوین می‌کردند نیز بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌زاده همچنین گفت: همکاری با نشریه مخفی «بعثت» در کنار تأسیس نشریه انقلابی «انتقام» که علناً مبارزه با دستگاه طاغوت را در پیش گرفته و نقش محوری در مبارزات داشت، بخش دیگری از مبارزات ایشان با رژیم ستمشاهی بوده است. در دورانی که رژیم پهلوی پس از تبعید امام خمینی هرگونه حرکت مستقل را به شدت سرکوب و امکان فعالیت آزاد سیاسی را از بین برده بود، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، از طلبه‌های جوان مبارز حوزه علمیه قم، به منظور استمرار مبارزه، آگاه نمودن افکار جامعه و طلاب حوزه از شرایط سیاسی کشور و افشای «جنایت‌های رژیم»، نشریه مخفی “انتقام” را به مدت یک سال در قم و تهران منتشر کرد.

وی افزود: ایراد سلسله سخنرانی‌های «حکومت اسلامی» در کتابخانه مسجد خیابان ایرانشهر تهران، مشارکت در تدوین اساسنامه روحانیون مبارز موسوم به‌ تشکل‌ یازده‌ نفری، مشارکت‌ در تهیه‌ و چاپ‌ ده‌ها نامه‌ و اعلامیه‌ در محکومیت‌ رژیم‌ شاه، بخش دیگری از مبارزات ایشان در آن دوران به شمار می‌رود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رواج افکار مارکسیستی و اندیشه‌های التقاطی سبب شد تا استاد به منظور پاسخگویی به شبهات و دفاع از حریم مکتب تشیع، آشنایی با اندیشه‌های غربی و نظریه‌های دانشگاهی را در دستور کار خود قرار داده و در مسیر نقد مارکسیسم و التقاط، قدم بردارد.

وی همچنین ابراز داشت: مبارزه علمی با التقاط و انحراف پس از انقلاب نیز تداوم یافت و استاد مصباح به تدریج نقش محوری در جریان انقلابی پیدا نمود، تا آنجا که مقام معظم رهبری در مورد ایشان فرمود: “جناب آقای مصباح یزدی جزو شخصیت‌هایی است که همه دلسوزان اسلام باید از اعماق دل قدردان و سپاس‌گزار این مرد عزیز باشند”.