سند الگو گامی اساسی برای تأسیس تمدن اسلامی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی پژوهشگاه در گفت‌وگویی به تشریح ویژگی‌های بخش مبانی سند الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: تدوین و اجرای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را می‌توان یکی از مسائل بسیار مهم کشور، ضامن بقا و استمرار نظام اسلامی و گامی اساسی در جهت تأسیس تمدن اسلامی دانست.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  گفت: جایگاه و نقش سند الگو در اصلاح ساختارهای معیوب، ایجاب می‌کند سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر پاره‌ای مبانی و زیرساخت‌های بنیادین نظری استوار باشد که ضمن ایجاد مقدمات پیشرفت و هدایت آن، مانع انحراف آن در تدوین و اجرا شود به همین دلیل برخی ویژگی‌ها و ملاحظات مانند شیوه‌های جست‌وجو، کشف و تبیین، گونه‌شناسی، چگونگی طبقه‌بندی و منطق تدوین اهمیت زیادی در شکل‌گیری و تدوین مبانی این سند داشت.

وی با تبیین مبانی تدوین سند الگو گفت: مبنا در لغت به‌معنای اصل و ریشه است و در توضیح آن گفته می‌شود «هو ما یُبنى علیه شی‏ء…»: مبنا، آن است که چیزی بر آن بنا شود. بر اساس تعریف مختار، مبانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، زیرساخت‌های فکری، نظری و پایه‌هایی است که نظریه و الگوی پیشرفت، آرمان‌ها، راهبردها، اصول و قواعد آن، بر اساس آنها سامان می‌یابد و یا توجیه می‌شود که با توجه به اهمیت آن، در جست‌وجو، اکتشاف و تدوین آن، امور مختلفی رعایت می‌شود.

عضو اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با اشاره به مهمترین مؤلفه‌های تدوین زیرساخت‌های بخش مبانی گفت: اولین موضوع دقت و اتقان است که هراندازه کشف و تدوین مبانی از دقت، صحت و اتقان بیشتری برخوردار باشد جهت‌گیری‌ها نیز به‌تبع آن درست‌تر خواهد بود و امید دستیابی به نظریه و الگویی مناسب‌تر، افزایش می‌یابد.
دومین موضوع مؤثر و مفید بودن است. مبانی هرچند به‌طور ظریف باید با وسایط و ضمایمی مؤثر در جهت‌گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، همراه باشد.
سومین موضوع  منظومه‌واری است. مبانی آن‌گاه کارآ و کارآمد است که نظام‌مند و دارای انسجام و پیوند باشد. در مقابل، گسستگی آن، مانع دستیابی به الگویی سازوار، نظام‌مند و مناسب خواهد بود.

حجت الاسلام شاکرین ادامه داد: چهارمین موضوع جامعیت است. در جست‌وجو و تدوین مبانی باید جامع‌نگری را رعایت کرد. مراد از جامعیت این است که مبانی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که در استخراج اصول و قواعد به مبنایی دیگر نیاز نباشد.
پنجمین موضوع مانعیت است. در تدوین مبانی نباید آنچه ربطی به نظریه و الگو ندارد داخل آن شود.
و آخرین موضوع وفاق‌پذیری حداکثری است. مبانی باید حتی‌الامکان جامع تفکرات داخلی باشند نه اینکه مطابق با پاره‌ای دیدگاه‌های شاذ و خارج‌کننده دیگران باشد.
موارد شش‌گانه فوق تنها بخشی از ویژگی‌ها و ملاحظاتی است که در تحقیق و تدوین مبانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کوشش شد مورد توجه قرار گیرد.