پنجاه و هشتمین هم‌اندیشی مدیران پژوهشگاه برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح روز دوشنبه مورخ ۲۲ آذرماه جاری، پنجاه و هشتمین هم‌اندیشی مدیران پژوهشگاه با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، دکتر مهدی رمضانی چابک رییس حوزه ریاست، دکتر مهدی عباس‌زاده معاونت امور پژوهشی و آموزشی، دکتر امین کمالوندی معاونت اداری مالی و دیگر مدیران ارشد پژوهشگاه، در محل برج آزادی برگزار شد.

در ابتدای این هم‌اندیشی دکتر مهدی رمضانی چابک ضمن خوش آمدگویی دستور جلسه را اعلام و مطالب جلسه قبلی این هم‌اندیشی را بازگو نمود. همچنین گزارشی از کارهای انجام شده به مدیران اعلام شد.

دکتر چابک همچنین در ادامه مدیران جدید پژوهشگاه در بخش‌های مختلف را معرفی نموده و برای ایشان آرزوی توفیق نمود.

آیت‌الله علی اکبر رشاد ضمن تشکر از برپا کنندگان این هم‌اندیشی علمی و همچنین ریاست برج آزادی گفت: مدتی بود که درصدد دیدار از این برج بودیم اما هیچ‌گاه این توفیق میسر نشد. خوشبختانه از جمله آثاری که پیش از انقلاب پدید آمد و اما رنگ و بوی دینی و ملی هم داشت این مجموعه بود که از جمله نامگذاری‌های خوب بعد از انقلاب هم نام این میدان و این مجموعه است. آزادی از جمله مجموعه‌هایی است که مورد پذیرش تمام مردم قرار گرفته است.

آیت‌الله رشاد ضمن اشاره به موضوع جلسه گفت: پژوهشگاه هر چند وقت یکبار دستخوش تغییراتی می‌شود. دستگاه زنده این خصلت را دارد و هر مجموعه‌ای که اینگونه نباشد، دچار رکود است. همواره در فاصله زمانی بین طرح‌های پژوهشگاهی یک اتفاق جدید رخ می‌دهد. دوستان برنامه جدیدی برای موج تازه ارتقا‌ء‌های علمی صورت داده‌اند و جلسات زیادی در این باره شروع شده است. زمان فراوانی صرف شده و شاخص‌های مختلفی برای ارزیابی وضعیت گروه‌ها و بررسی خروج از نقاط ضعف موجود در برخی گروه‌ها طراحی شده است که در ادامه همکاران معاونت پژوهشی توضیح خواهند داد.

وی افزود: افراد در پژوهشگاه باید متخصص حوزه خود، اندیشه ورز، نوآوری و دغدغه‌مندی انقلابی داشته باشند، تا بتوانند در راستای رهنمودهای رهبری فرزانه، مشکلی از مشکلات کشور را مرتفع سازند و در میدان نقشی ایفاء کند. این شاخص‌ها مربوط به اعضا است و گروه‌ها هم چیزی جز اعضای علمی نیستند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: پس از پیشبرد کار اعضا و گروه‌ها برای مجلات هم تصمیم‌گیری‌هایی انجام شد و شاخص‌هایی که در پژوهشگاه وجود داشت همراه با شاخص‌های ابلاغی از سوی وزارت علوم، ارزیابی مجلات علمی آغاز گردید و دست کم تا پایان سال جاری نیز ادامه خواهد یافت. این شاخص‌ها و ارزیابی‌ها باید در آینده در قامت پژوهشکده‌ها دیده شود و در نتیجه پس از بررسی گروه‌ها و مجلات باید نگاهی مجموعی هم به پژوهشکده‌ها داشته باشیم. بعد از بررسی پژوهشکده ها هم با نگاهی دقیق‌تر، کل مجموعه پژوهشگاه را باید رصد کنیم تا نقاط ضعف و قوت و نحوه مواجهه با آنها روشن گردد و حدث میزنم این روند تحولی و موج جدید تا اواخر سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت.

در ادامه این هم‌اندیشی آقای عظیمی مدیریت برنامه ریزی و ارزشیابی معاونت پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه به ارائه و تبیین شاخص‌های ارزشیابی و ارتقای گروه‌های علمی و مجلات پژوهشگاه پرداخت.

این هم‌اندیشی علمی تا ظهر ادامه داشت و  در پایان هم مدیران پژوهشگاه از موزه و طبقات برج آزادی بازدید کردند.