مقابله به‌ مثل، منطبق بر عمومات دینی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر عبدالوهاب فراتی، عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگو با ایکنا، با بیان اینکه شهادت محسن فخری‌زاده ضایعه بزرگی برای جامعه علمی و به خصوص دانشمندان هسته‌ای کشور است، گفت: قطعا این عملیات تروریستی یک عمل مجرمانه و جنایتکارانه است که براساس عمومات دینی باید عوامل این ترور ناجوانمردانه مجازات شوند؛ همان طور که در پیام مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه قطعا از منظر دینی بحث مقابله به مثل و مجازات، مشروع است و انتقام این ترور، مطالبه و خواست ملی است، اضافه کرد: برای مقابله به مثل، ابتدا باید عاملین این ترور مشخص شوند که البته روشن است؛ زیرا تحلیل نوع ترور نشان می‌دهد عاملان میدانی منافقین هستند. اینها با ۱۲ نفر اقدام به این کار کردند؛ منافقین بر خلاف توده‌ای‌ها و چریک‌ها که تجربه جنگیدن در کوه را دارند تجربه بسیار خوبی در ترورهای خیابانی و شهری دارند.

فراتی بیان کرد: بنابراین در اینکه عوامل میدانی منافقین و حامیان و طراحان آنها سازمان موساد و اسرائیل هستند شکی نیست و همه تحلیلگران سیاسی و امنیتی هم بر این موضوع تاکید دارند و از طرف دیگر غرب و کشورهای منطقه هم می‌دانند که اینها عامل اصلی ترور هستند.

وی افزود: ما به جای اینکه مجازات انتقام و مقابله به مثل را براساس طراحی و سناریوی آنها طراحی کنیم، باید خودمان سناریوی مستقلی را طراحی و اجرا کنیم، چون اگر براساس سناریوی آنها دست به انتقام بزنیم ممکن است در بازی آنها بیفتیم و پیامدهای ناخواسته‌ای گریبانگیر ما شود کما اینکه جناح‌های مختلف سیاسی هم بر این موضوع تاکید دارند.

اقدام عجولانه و احساسی نکنیم

فراتی تصریح کرد: معتقدم انتقام نباید عجولانه، ناشیانه و از روی احساسات صورت بگیرد، بلکه باید از اهرم‌هایی استفاده شد که بیشترین صدمه را به دشمن و کمترین خسارت را به خود ما بزند؛ البته بنده با این ایده که باید صبر کنیم و انتقام را در فرصت متعینی بزنیم موافق نیستم زیرا معتقدم اگر الان ضربه نزنیم و دشمن متنبه نشود، احتمال تکرار ترورهای بعدی وجود دارد؛ البته اینکه کجا و چه زمانی و مستقیم یا غیرمستقیم یا توسط ایران و یا به صورت نیابتی و … باشد باید با برنامه‌ریزی و طراحی دقیق انجام شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: باید بدون رویکرد جناحی بر روی مقابله تمرکز و به اشتراک نظر برسیم و نباید وقت خودمان را صرف اتهام‌زنی به فلان وزیر و مسئول و … کنیم زیرا اتفاقا این بخشی از سناریوی اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده است؛ باید به وحدت برسیم و همانند عین الاسد اگر قرار بر اقدام بود همه پشت هزینه و فواید آن بایستیم.

فراتی در پاسخ به این سؤال که برخی مخالف انتقام هستند و سخن خود را مستند به برخی مباحث تاریخی صدر اسلام کرده و می‌گویند در دوره پیامبر هم حوادث مشابهی رخ داده ولی ایشان گذشت کردند، اظهار کرد: به لحاظ شواهد تاریخی هر دو طرف یعنی مخالفان و موافقان مقابله به مثل، شواهدی برای اثبات مدعای خود دارند، یعنی در تاریخ اسلام مواردی هست که وقتی دشمن اقدام به ترور نمایندگان پیامبر کرد ایشان انتقام گرفتند و در برخی موارد هم گذشت کردند. در متون دینی هم مؤیداتی می‌توان آورد از جمله آیه شریفه ۱۹۴ سوره بقره با صراحت فرموده است که «فَمَنِ اعْتَدی‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقینَ»؛ هر کس بر شما تعدى کرد همان گونه که بر شما تعدى کرده بر او تعدى کنید و از خدا پروا بدارید و بدانید که خدا با تقواپیشگان است.

وی تاکید کرد: به نظر بنده امروز باید متناسب با زمان خودمان و با طراحی و برنامه‌ریزی، اقدام مقابله به مثل را داشته باشیم؛ مثلا اگر ما موشکی به سمت بندرحیفا بزنیم و صدنفر هم کشته شوند، ممکن است عواقب آن به نفع ما نباشد، زیرا خواهند گفت ایران برای کشته شدن یکنفر، جنگی به راه انداخته که منطقه را به آتش کشیده و بعد ما را محکوم خواهند کرد و ممکن است حوادث خطرناکی در منطقه ایجاد شود.

ترور فخری‌زاده زوال اسرائیل را تسریع می‌کند

فراتی با بیان اینکه ما نه از زدن حیفا می‌ترسیم و نه دستمان بسته است ولی باید بسنجیم ضمن وارد کردن ضربه محکم بازدارنده به اسرائیل برای جلوگیری از تکرار این حوادث، کمترین صدمه متوجه ما شود، اظهار کرد: اینکه متاسفانه وفاق فراگیر بین جناح‌های سیاسی برای بحث انتقام ایجاد نشده به نظر بنده ناشی از یک ضعف ریشه‌ای در نوع فعالیت جناح‌های سیاسی است؛ یعنی جناح‌های سیاسی کشور در مقاطع حساس حاضرند منافع ملی را فدای منافع حزبی خود کنند و مصالح کشور را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند و گاهی به تسویه حساب جناحی می‌پردازند.

وی افزود: در قضیه شهید سلیمانی وفاق بسیار خوبی ایجاد شد؛ البته بنده معتقدم همان طور که خون شهید مظلوم، سردار سلیمانی ترامپ را در دوره دوم انتخابات بر زمین زد، خون شهید فخری‌زاده هم زوال اسرائیل را جلو خواهد انداخت و آثار آن را در تحولات آینده شاهد خواهیم بود.