ذوعلم: فعّال انقلابی باید آینده‌نگر باشد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین نشست از سلسله نشست‌های «رسالت ما در گام دوم انقلاب» با موضوع هم‌اندیشی فعالان انقلابی عرصۀ تعلیم و تربیت با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

حجت‌الاسلام ذوعلم در این نشست طی سخنانی گفت: نخستین ویژگی یک فعال انقلابی تلاش برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است. یک فعال انقلابی باید اهل تدبر و آینده‌نگر باشد تا از این طریق بتواند در تحقق اهداف بلند انقلاب به صورت نظام مندنقش آفرینی کند.

وی با اشاره به لزوم شناخت کامل از جریان انقلاب توسط فعالان انقلابی افزود: گاهی اوقات در کشور فعالیت‌هایی دربارۀ انقلاب صورت می‌گیرد اما شناخت کافی و درستی از جریان انقلاب برایشان ندارند، بلکه باید نوع نگاه به ماجرای انقلاب طوری باشد که امام خمینی (ره) فرمود، انقلاب اسلامی؛ انقلابی که آرزوی انبیای الهی بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چتر گسترده‌ای را برای فعالان انقلابی که دغدغه پیشرفت انقلاب را دارند، باز کرد. ما باید شیفتۀ انقلاب باشیم نه شیفتۀ قدرت، این یکی از شاخصه‌های مهم فعالان انقلابی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام ذوعلم تصریح کرد: اگر جامعه‌‏ای درصدد رشد و تعالی است، باید امر مهمی همچون تعلیم و تربیت را در اولویت خود قرار دهد، در این عرصه بانوان نقش بسیار اثرگذاری آن هم در حوزۀ تربیت نیروهای انقلابی برعهده دارند که این خود جهادی بزرگ به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مدت‌هاست که موضوع سند ۲۰۳۰ مطرح شده و بحث بسیاری حول آن صورت گرفته است، اما تاکنون نه در عرصۀ فعالان رسمی تعلیم و تربیت و در عرصۀ عمومی تعلیم و تربیت اثر پژوهشی و قوی که لایه‌های مختلف این طرح را به نمایش بگذارد، تولید نشده است که امیدواریم این نشست آغازی برای این امر مهم باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم گفت: بی تردید بزرگانی همچون آیت‌الله شهید مطهری چهره برجسته فعال انقلابی و پیشتاز و مجاهد در عرصۀ تعلیم و تربیت بوده است که باید از این شخصیت ها الگوبرداری شود.