انتخابات یکی از مهم‌ترین پدیده‌های سیاسی یک جامعه است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، یکصد و نود و چهارمین جلسه شورای علمی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه برگزار شد. دکتر عباس اسدی با حضور در این شورا به ایراد سخنانی پرداخت.

دکتر اسدی گفت: انتخابات یکی از مهم‌ترین پدیده‌های سیاسی در یک جامعه است و به شدت تحت تاثیر رسانه‌ها قرار دارد. اخبار، اطلاعات، تفاسیر و حتی شایعاتی که از طریق رسانه‌ها به خصوص در هنگام انتخابات علیه یا له نامزدها و حتی نسبت به شرایط و فضای انتخاباتی منتشر می‌شود، بدون تردید می‌تواند در نگرش‌ها و تصمیم‌گیری های شهروندان و در نتیجه در نتایج انتخابات تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.

وی افزود: به خصوص اگر انتخابات در شرایطی برگزار گردد که بخشی از رسانه‌های داخلی یا خارجی، آگاهانه و به ندرت ناآگاهانه بکوشند تا فضای انتخاباتی را به سمت و سوی خاصی پیش ببرند. در ایران پس از انقلاب اسلامی، انتخابات متعددی برگزار شده است، ولی این انتخابات همواره با چالش های بزرگ و کوچک مواجه بوده که بخشی زیادی از این چالش از سوی رسانه‌ها بوجود آمده که علاوه بر نظام جمهوری اسلامی، برای ملت ایران نیز لطمات و خسارات مادی و معنوی بوجود آورده است.

عباس اسدی ادامه داد: فضای انتخاباتی ایران از ابتدا تا امروز، به دلایل گوناگون، همواره، با جنگ روانی و رسانه‌ای مواجه بوده است و در چنین بستری، شاهد اوج عملکردِ تخریبی بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: این اقدامات شامل: بدبین سازى شهروندان نسبت به دولت، تردید در تمام موفقیت‌های دولت، ناکارآمد نشان دادن دولت در حل مسائل بنیادین، انتساب فساد به مسئولان کشور، القاى وجود تبعیض، القاى وادادگی ملی، از بین بردن سرمایه اجتماعی و ناامید کردن مردم نسبت به آینده و اقداماتی از این دست است.

عضو شورای علمی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های جوان گفت: به طور کلی جنگ روانی و رسانه‌ای در هنگام انتخابات شامل تحریف اتفاقات، گزارشگری گزینشی، طرح ادعاهای بی‌پشتوانه تحت عنوان گفته می‌شود و یا به‌استناد منابع ناشناخته و بی‌اعتبار، اغراق و بزرگ جلوه‌دادن آمارها و ارقام ها و خطاهای کوچک، ایجاد تفرقه در نیروهای ملی، ترور شخصیت‌های ملی به‌ صورت گسترده، با دست باز و بی‌محابا و شایعه‌پراکنی تحت عنوان از یک منبع مسئول شنیدم و عناوینی از این دست است، که این امر باعث می‌شود شهروندان در هنگام انتخابات شناخت دقیق از نامزدها پیدا نکرده و در نتیجه نتوانند به نامزد اصلح رای بدهند.