آیت‌الله رشاد: لزوم ترجمه آثار با رعایت اصل اولویت‌بندی و لحاظ نیازهای کشور عراق

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، یکصد و بیست و دومین نشست شورای علمی قطب فلسفه دین با حضور رئیس و برخی اعضای موسسه «الدلیل» به بررسی زمینه‌های همکاری اختصاص یافت.
در این نشست، ابتدا حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی به تشریح فعالیت‌ها و ظرفیت‌های قطب علمی فلسفه دین پرداخت و در ادامه دکتر صالح الوائلی ضمن اشاره به فعالیت‌های انجام شده در موسسه الدلیل، به فضای فکری و نیازهای علمی و معرفتی جامعه عراق در حوزه مباحث دینی و کلامی اشاره نمود.

مباحث مطرح شده توسط اعضای قطب علمی فلسفه دین بر این نکته تأکید داشت که به نظر می‌رسد ابعاد مختلف آنچه به عنوان مسائل فکری در حوزه فلسفه دین و کلام جدید در کشور عراق مطرح است، طی سالیان گذشته در آثار تولید شده و پژوهش‌های انجام شده در قطب فلسفه دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و برخی دیگر از موسسات علمی، مورد توجه بوده و بسیاری از شبهات پاسخ داده شده‌است. دیدگاه‌ها و شخصیت‌های فکری که امروز به عنوان جریان‌های نوپدید دینی در عراق در حال بسط و ظهور هستند، طی سالیان گذشته در ایران مورد بررسی، تحلیل و نقد قرار گرفته‌اند و رجوع به این آثار می‌تواند مواجهه با این جریان‌ها را سهل‌تر و عالمانه‌تر نماید.

ترجمه آثار، انتشار مجله مشترک، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی، و دعوت از اندیشمندان برای ارائه دیدگاه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های علمی از جمله زمینه‌های همکاری بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

در پایان این نشست، ‌آیت‌الله علی‌اکبر رشاد -رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی- ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری علمی با موسسه الدلیل تأکید نمود: لازم است ترجمه آثار با رعایت اصل اولویت‌بندی و لحاظ نیازهای کشور عراق، در اولویت فعالیت‌های مشترک قرار گیرد. همچنین جهت تسریع در اقدام، تشکیل کارگروهی جهت تعیین مصادیق و زمان‌بندی همکاری در دستور کار قرار گرفت.

این نشست روز شنبه ۹۷/۰۵/۲۷ در قم و در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید.