آیت الله رشاد: مدیریت خانه و تربیت صحیح فرزند جهاد زنان است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‏‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس و موسس این پژوهشگاه، پیش از آغاز درس خارج فقه روز سه شنبه ۲۱ فروردین ماه جاری که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: در کلمات قصار امیرمومنان علی(ع) آمده است صلاه راه تقرب هر انسان متقی به خداوند است.

وی افزود: نماز بر حسب هر گروهی فلسفه‌ای دارد نسبت به افراد غیر متقی این است که آنان را از معصیت باز می‌دارد اما نسبت به انسان متقی موجب می‌شود آنان به خداوند نزدیک‌تر شوند و تقرب یابند.

حضرت آیت الله رشاد نماز را ذکر بیان کرد و اظهار داشت: انسان با ذکر خداوند به او نزدیک می‌شود و این قرب و بعد از نوع فیزیکی و مسافتی نیست بلکه از حیث معنوی است در نتیجه با عمل معنوی فاصله‌های قرب و بعد مشخص می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  با بیان اینکه فاصله معنوی و غیر مادی به ذکر بستگی دارد، ابراز کرد: زمانی که انسان چیزی را دارد به او نزدیک است در غیر این صورت از او دور می‌شود، زمانی که به یاد او هست حجاب از میان برداشته می‌شود و زمانی که حجاب برداشته شود انسان به مذکورش نزدیک می‌شود. نماز سبب می‌شود موانع و حجب مادی و معنوی کنار رفته و فاصله انسان با خدا کم شود و در ساحت الهی حضور یابد؛ بنابراین زمانی که ما خدا را حاضر بدانیم خودمان هم در محضر خداوند حاضر می‌شویم.

آیت الله رشاد بیان کرد: با استناد به کلام امیرمومنان علی(ع) که حج را جهاد ضعفا بیان فرمودند، گفت: حج جهاد هر ضعیفی است، انسان اگر توان جهاد دارد باید جهاد برود ولی اگر ضعیف است جایگزین آن حج است چرا که حج نیز مشقات و سختی‌هایی دارد که انسان ضعیف به جای جهاد می‌تواند به انجام آن اقدام کند.

وی در خصوص کلام دیگر حضرت امیر که اشاره به پرداخت زکات دارد، تصریح کرد: حضرت می‌فرمایند: هر چیزی زکاتی دارد و هر چیزی به سببی رشد پیدا می‌کند، بدن انسان هم با روزه رشد می‌کند جسم آدمی با گرفتن روزه سلامتی بدنش را تضمین می‌کند؛ بنابراین صوم هم موجب رشد جسمانی و هم باعث رشد روحی انسان می‌شود.

این مفسر قرآن کریم در پایان با اشاره به روایتی دیگر از امیر حکمت و بلاغت که فرمودند: جهاد زن خوب همسرداری است، خاطرنشان کرد: مدیریت خانه و تربیت خوب فرزندان برای زنان جهاد به شمار می‌رود و چون مرد محور خانواده است از این طریق او را یاری می‌کند.