کارگاه آموزشی یک روزه” منشور فرهنگی انقلاب اسلامی “

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کارگاه یک روزه آموزشی منشور فرهنگی انقلاب اسلامی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیبا همکاری مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه در پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی برگزار شد.

 این کارگاه آموزشی با محوریت کتاب ارزشمند “منشور فرهنگی انقلاب” نوشته حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم و با هدف تبیین و انتقال محتوای «منشور فرهنگی انقلاب اسلامی» و مفاهیم اساسی آن به مخاطبان اصلی وهمچنین تربیت مدرس در موضوع «منشور فرهنگی انقلاب اسلامی» به منظور اشاعه محتوای آن در دستگاه‌های فرهنگی توسط مدرسین شاغل در هر دستگاه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم با اشاره به نیاز و نحوه ی شکل گیری فرهنگ انقلاب اسلامی تعریفی از منشور فرهنگی ارائه داد و گفت: «منشور فرهنگی انقلاب اسلامی»، سند کلان و راهبردی ِراهنمای ِ جبهۀ انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ است که با تعیین مبانی، اهداف، اصول،  شاخص ها و راهبردهای فرهنگی انقلاب اسـلامی بایستگی های حرکت فرهنگی انقلاب را تبیین می نماید.

وی در ادامه گفت: بحث اصلی در خصوص جبهه انقلاب اسلامی منوط به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۸ است که ایشان فرمودند: در حال حاضر یک جبهه عظیم فرهنگی که با سیاست و صنعت و پول و انواع و اقسام پشتوانه ها همراه است، مثل سیلی راه افتاده تا با ما بجنگد. آثارش هم به گونه ای است که تا به خود بیاییم؛ گرفتار شده ایم.» بنابراین باید اصول و مبانی انقلابمان را پایه گذاری کنیم و به یک هم افزایی و همگرایی در جبهه انقلاب برسیم. براساس این نیاز و تاکیدات مقام معظم رهبری، برخی عزیزان به فکر سند یا متنی به نام منشور فرهنگی انقلاب اسلامی افتادند که در دو سال قبل نهایی شد.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: این منشور، سندی است تبیینی و تجویزی، ناظر به بنیان ها و عناصر هسته ای فرهنگ، برانگیزنده و الهام بخش، فرهنگ ساز و جهت دهندۀ تدابیر و فعالیت های فرهنگی در  نیل به تعالی و هم سویی جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی، که متناسب با اقتضائات، ظرفیت ها و محدودیت ها ی مخاطبان و کاربران گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی را در عرصه عمل، ارتقاء می بخشد.

مدرس کارگاه منشور فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: هدف از این منشورپاسخی است به این نیاز  که در قالب متنی، راهگشا، جامع و مانع، مبتنی بر دیدگاه های اسلام ناب محمدی (ص)، مرزها ومواضع فکری- فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی را در برابر جبهۀ فرهنگ اومانیستی سلطه گر غرب معاصر روشن می کند و موجب ارتقای هم افزایی و کارآمدی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می گردد.

وی با اشاره به چندین تعریف بارز از فرهنگ افزود:مخاطب منشورهمۀ سر آمدان، نهادها، دستگاه ها، مجموعه های دولتی و مردمی و گروه های تأثیر گذار بویژه سیاستگذاران،  مدیران، برنامه ریزان، کارگزاران و فعالان عرصه های فرهنگی اعم ازهنری، تبلیغی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، علمی و… درجبهه و گفتمان انقلاب اسلامی در همه کشورها وجوامع اسلامی وغیراسلامی اند که تدابیر و تلاش های خود را مجاهدت برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی می شمارند، اگرچه بهره برداری ازمنشور برای همگان مقدور و مطلوب است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم تصریح کرد:

ـ اهداف کلی فرهنگ ( انقلاب) اسلامی، بر مبنای الگوی مفهومی که شامل ۵ هدف بنیادین زیر است، تعیین می شود:

ـ رشد تفکر، خرد ورزی، عقلانیّت، حکمت، خلاقیّت، ابتکار، تعقّل ….

ـ ارتقای ایمان و باور عمیق و فکورانه نسبت به مبدأ و معاد و نبوّت و ولایت و ارزشهای توحیدی

ـ تعمیق ارزشهای اخلاقی در عرصه رفتار و عمل فردی و خانوادگی و اجتماعی و اصلاح ملکات نفسانی

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه با اشاره به اهمیت موضوع افزود: شایسته است مخاطبان این سند، (حداقل) یکی از کارشناسان خبره، علاقمند و توانمند خود را در پست سازمانی مشاور بالاترین مقام دستگاه، برای هماهنگی، نظارت و پیگیری نحوه عملیاتی شدن منشور، برگمارند و با تدارک نیازهای حقوقی و اعتباری و تأمین منابع انسانی و مالی، زمینه عملیاتی شدن منشور را فراهم سازند. لازم است برای سطوح و بخش‏های گوناگون هر یک از مخاطبان و کاربران کلان این سند، افرادی خبره و علاقمند به عنوان رابط اجرایی سند تعیین شده،  با رایزنی،‌ هماهنگی و تدابیر شایسته،‌ اجرای مفاد سند را تسهیل و تسریع نمایند. تدوین رهنامه فرهنگی و برنامه عمل اجرای منشور در هر بخش، منطقه، دستگاه و غیره،‌ شامل اقدامات و مراحل زمان‏بندی شدۀ اجرای منشور، به عنوان نخستین گام توصیه می‏شود.

این کارگاه آموزشی بعد از ظهر نیز ادامه داشت و در ادامه این کارگاه، اصول حاکم بر تدوین این منشور و در بخش مبانی، مبانی ناظر به فرهنگ اسلامی و مبانی ناظر به فرهنگ انقلاب اسلامی مطرح شد. در مبانی ناظر به فرهنگ، تعریف فرهنگ در این منشور و در بخش مبانی فرهنگ ناظر به فرهنگ اسلامی از بند ۸تا ۱۴و در بخش مبانی ناظر به فرهنگ انقلاب اسلامی از بند ۱۵تا ۲۵مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

لازم به ذکر است این کارگاه علمی، سه شنبه  ۱۹ آبان ماه ۹۴ از ساعت ۸:۱۵  آغاز شد و در ساعت ۱۶:۳۰ عصر به کار خود پایان داد.